Spela ergonomiskt?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Spela ergonomiskt?

Inlägg av Kurisawa »

Hej.
Har under ca ett halvår haft ont i höger handled(Särskilt är man böjer bak den tex som när man kör armhävningar)
Har fått tips om att inte spela på ett tag och vila upp handleden, men det är svårt eftersom jag är rörmokare och arbetar dagligen med händerna.
Jag spelar alltid med plektrum och brukar kötta på rätt bra. Nu undrar jag vilket som är mest skonsamt för handleden, Plektrum eller fingerspel? Kan ju tänka mig att fingerspel kan ge en annan sorts smärta? Kan man träna upp handleden eller senorna i armen så att detta problem kan undvikas?
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Spela ergonomiskt?

Inlägg av DrJKO »

En teknik som jag använder mig utav när jag spelar med fingrarna är denna [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU[/youtube]

Jag tycker att den fungerar bra eftersom att handleden inte böjer sig någonting samt att det är en väldigt bra teknik för att dämpa strängarna.

Det där med att du får ont i handleden när du spelar med plektrum kan nog mycket väl att ha göra med att du tar i för mycket. Testa istället att höja volymen på förstärkaren istället så behöver du inte ta i för kung och fosterland.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Spela ergonomiskt?

Inlägg av inber »

Plektrumspel blir inte så ofta för mig, men jag ska nämna några ord om tekniken flytande tumme.

Jag har lirat bas i nästan 40 år och har alltid haft tummen vid en av mickarna på "klassiskt vis". Sen köpte jag en femsträngad bas för ett par år sen och insåg att med så bred hals så måste jag byta teknik. Spänningen i handen var påtaglig.

Jag gick över till flytande tumme, just som han visar i videon ovan. Asbra! Jag kommer inte ens ihåg att det var ett problem att byta och idag känns det som jag alltid spelat så. Jag har bättre precision i mitt spel och kan spela både snabbare och snärtigare oavsett om det är fyrsträngad eller femsträngad bas. Dessutom blir jag aldrig trött i handen eller fingrarna idag.

Om du inte är helt hooked på just soundet man får med plektrum så tycker jag du ska prova flytande tumme. Dessutom är tipset om att ha rejält med kräm på förstärkaren inte dumt alls.

Allt IMHO och IME såklart.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Spela ergonomiskt?

Inlägg av Kurisawa »

Ser ut att anstränga axeln mer. Jag tror iofs jag kör typ med flytande tumme när jag väl spelar med fingrarna. Jag har ingen fast punkt där jag lägger tummen utan jag kör lite som när jag plockar på guran. Har alltid spelat med plektrum eftersom jag gick från att spela gitarr, så först och främst måste jag lära mig fingerspel. Har provat det när vi har repat men det känns som man inte får samma punch i låtarna. Alla låtar är ju skrivna för plektrumspel :(
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Spela ergonomiskt?

Inlägg av cub »

Kurisawa skrev:Jag spelar alltid med plektrum och brukar kötta på rätt bra. Nu undrar jag vilket som är mest skonsamt för handleden, Plektrum eller fingerspel? Kan ju tänka mig att fingerspel kan ge en annan sorts smärta? Kan man träna upp handleden eller senorna i armen så att detta problem kan undvikas?
Kan det vara att du spänner handen/armen/axeln på ett "onödigt" sätt när du köttar på? Kan du spela lika "hårt" men utan att anstränga armen på samma sätt kanske? Jag märkte när jag spelade med ett nytt band ett tag som ville att jag spelade mer plektrum och endast ner-slag att jag spände hela högersidan av kroppen och fick jobba bort så jag kunde få samma snärt i plektrumet men utan att vara spänd som en fjäder i resten av kroppen.
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Spela ergonomiskt?

Inlägg av Kurisawa »

Kan det vara att du spänner handen/armen/axeln på ett "onödigt" sätt när du köttar på? Kan du spela lika "hårt" men utan att anstränga armen på samma sätt kanske? Jag märkte när jag spelade med ett nytt band ett tag som ville att jag spelade mer plektrum och endast ner-slag att jag spände hela högersidan av kroppen och fick jobba bort så jag kunde få samma snärt i plektrumet men utan att vara spänd som en fjäder i resten av kroppen.[/quote]

Nja det är mest från handleden och ner i handen som man blir trött i. Märker på jobbet när man lyfter saker eller skruvar och grejar att det gör ont. Det är inte så att jag spelar särskilt snabbt eller tekniskt, det är mer att jag vill få go snärt i det när jag tex spelar oktaver, det är inte alls samma attack när jag försöker spela med fingrarna.
Känner att timing och takt blir helt kasst när jag fösöker mig på fingerspel. Är antagligen en vanesak men det känns som att man börjar om på ruta ett igen....
Skriv svar