Dämpningsteknik vid fingerspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Dämpningsteknik vid fingerspel

Inlägg av midiper »

Är det någon som har erfarenhet av att dämpa A-strängen med ringfingret eller lillfingret när man spelar på G strängen med högerhanden? Verkar finnas båda varianterna när man kollar runt lite. Själv försöker jag dämpa med ringfingret.
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 16:47
Ort: Uppsala

Re: Dämpningsteknik vid fingerspel

Inlägg av Chukka »

Inte med ring- eller lillfingret (antar att du menar högerhandens) men väl ibland med högerhandens tumme, att den s a s parkerar på A-strängen när det ska spelas på D och G.
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Dämpningsteknik vid fingerspel

Inlägg av Fredde79 »

Tror nog att det är ganska praxis att dämpa med lill- och ringfingret om man spelar så att man hela tiden förankrar tummen på micken (så gör åtminstone jag om jag spelar så). Det andra sättet äratt som Chukka beskriver använda sig av flytande tumme och dämpa med den (detta gör jag oftare nuförtiden).

Scott demonstrerar båda systemen här:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yDSAd29kJ0o[/youtube]
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Re: Dämpningsteknik vid fingerspel

Inlägg av midiper »

Jag förankrar bara tummen på pickupen när jag spelar E-sträng. Spelar jag A-sträng så flyttar jag ner tummen på E-strängen. Frågan gällde bara hur man dämpar A-strängen bäst när man spelar på G-strängen, dämpning med ring eller lillfinger.

Floating thumb är en helt annan teknik, men inte den jag frågade om just nu. Tyvärr inte heller att dämpa A-strängen med tummen.

Frägan kort och gott, om man vill dämpa A-strängen med ring eller lillfingret, vilket finger är bäst. Glömde att säga att det rör sig om 4 strängat.
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Re: Dämpningsteknik vid fingerspel

Inlägg av midiper »

Varför lär man sig aldrig att man ska kolla igenom videon innan man svarar! Sorry, mycket bra video med en mycket bra förklaring! Det enda jag inte förstod av videon med den första tekniken är varför A-strängen dämpas med lillfingret när den ändå dämpas av tummen....
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Re: Dämpningsteknik vid fingerspel

Inlägg av midiper »

Det blev visst fel, varför E-strängen dämpas med lillfingret när den ändå dämpas med tummen.
Skriv svar