Slapbas........

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Slapbas........

Inlägg av Nordrack »

Ok.. sitter och lyssnar på lite klipp från Youtube när folk "demoar" (eller vad man nu skall kalla det) olika basar. Och så börjar det där jävla smattrandet. Fy fan va illa jag tycker det låter.....tål verkligen inte slapbas. I mina öron låter det skit och ju fortare det går desto jävligare låter det.

Så...nu har jag fått ur mig det!!!
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Slapbas........

Inlägg av xfredrikx »

Okej :lol:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Slapbas........

Inlägg av funkys**t »

xfredrikx skrev:Okej :lol:
Hahahaha! +1
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 16:49
Ort: Örebro

Re: Slapbas........

Inlägg av Utte »

Det värsta med basdemos tycker jag är detta sjuka scoopande av basljudet som dom flesta kör på. Det är som att dom "per automatik" MÅSTE dra upp bas och diskant och dra ner midden (hur det än visar sig låta).
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Slapbas........

Inlägg av Mr Praline »

Utte skrev:Det värsta med basdemos tycker jag är detta sjuka scoopande av basljudet som dom flesta kör på. Det är som att dom "per automatik" MÅSTE dra upp bas och diskant och dra ner midden (hur det än visar sig låta).
+1!
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Slapbas........

Inlägg av drop A »

Bild
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Slapbas........

Inlägg av HirYoshima »

Har sett några demos (för pedaler) där de visar hur man kan använda den i bandsituationer och har då haft ett band runtikring sig... det borde vara modellen för att visa hur produkter fungerar.

Vissa saker kan ju låta hur bra som helst solo men vara helt värdelösa i band.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Re: Slapbas........

Inlägg av Danne-man »

Håller med första talaren och måste utvidga tröttheten till de som demar basar eller relaterade produkter men tar upp ljudet med videokameran med följd att vi endast spårmänger av bas kan höras över band/plektrum/slap-rasslet. Det borde vara förbjudet av FN eller nåt...
Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Slapbas........

Inlägg av gardinen »

Just detta grunnade jag också på, när jag var på jakt efter en ny bas för ett tag sedan.

Jag spelar själv sällan/aldrig slap... jag kan inte spela slap, det låter bara skit när jag gör det, alltså låter jag bli.
Heja Fender!
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Slapbas........

Inlägg av enor »

Nordrack skrev:Ok.. sitter och lyssnar på lite klipp från Youtube när folk "demoar" (eller vad man nu skall kalla det) olika basar. Och så börjar det där jävla smattrandet. Fy fan va illa jag tycker det låter.....tål verkligen inte slapbas.
Precis sådär reagerar jag när en basist tar fram ett plektrum och/eller slår på dist.
Bas och Hammondorgel...
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Slapbas........

Inlägg av Nordrack »

enor skrev:
Nordrack skrev:Ok.. sitter och lyssnar på lite klipp från Youtube när folk "demoar" (eller vad man nu skall kalla det) olika basar. Och så börjar det där jävla smattrandet. Fy fan va illa jag tycker det låter.....tål verkligen inte slapbas.
Precis sådär reagerar jag när en basist tar fram ett plektrum och/eller slår på dist.
:)
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Slapbas........

Inlägg av hitman »

Tack för dom orden! När jag hittar en videodemo av en bas/stärkare/pedal så vill jag ju höra hur den låter till bas (är detta verkligen så omöjligt att förstå!?) Men icke. det som den demande basisten vill visa är inte hur prylen låter utan hur överjävligt snabbt han kan slappa. Eller spela solo högt upp på greppbrädan.

Smatterismatteriklatteri osv. Bläääääääääääääääääääääääääääääää!!!!!!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar