Slappar ni någonsin?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av inber »

Slappar aldrig.

Jo, förresten. Vi kör covern "Unchain My Heart (Joe Cocker)" och då kör jag lite slapbas i introt. Fult, men låten går ju så.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ekis
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 00:27
Ort: Malmö

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av Ekis »

Aldrig.Har inte ens funderat på att prova någon gång ens.

/Enkelspårig hårdrockare
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av DoggyD »

inber skrev:Slappar aldrig.

Jo, förresten. Vi kör covern "Unchain My Heart (Joe Cocker)" och då kör jag lite slapbas i introt. Fult, men låten går ju så.
Byt ut slapskiten i Cockers cover, mot originalets bottensväng från '61 i stället, lol :vinkar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q0lCxoF88jU[/youtube]
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av Svensson »

I 90% av låtarna. Med ståbasen alltså. Kan inte vill inte med elbasen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av inber »

DoggyD skrev:
inber skrev:Slappar aldrig.

Jo, förresten. Vi kör covern "Unchain My Heart (Joe Cocker)" och då kör jag lite slapbas i introt. Fult, men låten går ju så.
Byt ut slapskiten i Cockers cover, mot originalets bottensväng från '61 i stället, lol :vinkar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q0lCxoF88jU[/youtube]
Ray Charles var ju kanonbra när det begav sig, även om jag var för ung då för att spela honom. Men idag känns det lite... segt och trött. Vår (dvs Joe Cockers) version är lite piggare. Mer up to date, liksom.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av DoggyD »

inber skrev:
DoggyD skrev:
inber skrev:Slappar aldrig.

Jo, förresten. Vi kör covern "Unchain My Heart (Joe Cocker)" och då kör jag lite slapbas i introt. Fult, men låten går ju så.
Byt ut slapskiten i Cockers cover, mot originalets bottensväng från '61 i stället, lol :vinkar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q0lCxoF88jU[/youtube]
Ray Charles var väl Ok när det begav sig, även om jag var för ung då för att spela honom. Men idag känns det lite... segt och trött. Vår (dvs Joe Cockers) version är lite piggare. Mer up to date, liksom.
Segt och trött var det. Speciellt kompet. he he he
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av inber »

hitman skrev:Och, som diskuterats i trådar här, det går ju knappt att hitta en basdemo-video där det spelas "komp"bas - det bara slappas.
Är det inte så att slap-bas är basistvärldens svar på femton minuter långa introverta trumsolon?

Som basist tycker man det är fräckt, men det finns ingen musik det passar till. Utom just då den där fusionmusiken från 80-talet, som knappt någon spelar längre.

Ungefär som när trummisar spelar långa, jätteduktiga och svåra solon och vräker fram synkoper och baktakter. Publiken gäspar. För det svänger inte ett skit.

Nu svänger i och för sig ofta slap-bas ganska rejält, men vad hjälper det? Musiken som det passar till är ju lika daterad som en gammal dinosaure. Utdöd, typ.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av bootsy »

inber skrev:
DoggyD skrev:
inber skrev:Slappar aldrig.

Jo, förresten. Vi kör covern "Unchain My Heart (Joe Cocker)" och då kör jag lite slapbas i introt. Fult, men låten går ju så.
Byt ut slapskiten i Cockers cover, mot originalets bottensväng från '61 i stället, lol :vinkar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q0lCxoF88jU[/youtube]
Ray Charles var ju kanonbra när det begav sig, även om jag var för ung då för att spela honom. Men idag känns det lite... segt och trött. Vår (dvs Joe Cockers) version är lite piggare. Mer up to date, liksom.
Jag måste nog drista mig till att tycka att Rays version låter betydligt piggare och spänstigare än slapbas- och digitalpianoversionen från hockeyfrillans år 1987.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av DoggyD »

inber skrev:
hitman skrev:Och, som diskuterats i trådar här, det går ju knappt att hitta en basdemo-video där det spelas "komp"bas - det bara slappas.
Är det inte så att slap-bas är basistvärldens svar på femton minuter långa introverta trumsolon?

Som basist tycker man det är fräckt, men det finns ingen musik det passar till. Utom just då den där fusionmusiken från 80-talet, som knappt någon spelar längre.

Ungefär som när trummisar spelar långa, jätteduktiga och svåra solon och vräker fram synkoper och baktakter. Publiken gäspar. För det svänger inte ett skit.

Nu svänger i och för sig ofta slap-bas ganska rejält, men vad hjälper det? Musiken som det passar till är ju lika daterad som en gammal dinosaure. Utdöd, typ.
LOL, jag hör dej både högt och klart, du har naturligtvis helt rätt. Solorunkandet suger fett med hb.
MEN, det finns undantag, lyssna in ett bassolo som har allt (utom just det där slapstuket)
Det kan vara ett av de allra allra bäst uppbyggda solona någonsin, i min bok dårå. Runt åtta minuter in.
När den där dansken på youtube plankar Weeks hör jag ingen musik alls, bara siffror, skumt va ?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9eotl7otdlo[/youtube]
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av inber »

DoggyD skrev:LOL, jag hör dej både högt och klart, du har naturligtvis helt rätt. Solorunkandet suger fett med hb.
MEN, det finns undantag, lyssna in ett bassolo som har allt (utom just det där slapstuket)
Det kan vara ett av de allra allra bäst uppbyggda solona någonsin, i min bok dårå. Runt åtta minuter in.
När den där dansken på youtube plankar Weeks hör jag ingen musik alls, bara siffror, skumt va ?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9eotl7otdlo[/youtube]
Gôtt solo!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av magnus_s »

http://open.spotify.com/track/5Be9Ny7JkdqhTTO6kCAxNB" onclick="window.open(this.href);return false;

Här ser ni, det går fint att slappa i pop-låtar också :)
Denna skrev vi 2004 någon gång...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av funkys**t »

Precis som med allt annat så passar det ju i rätt sammanhang. Sen har vi ju olika uppfattningar och åsikter om ljudet i sig. Men att säga att slapbas är dåligt generell bör man nog vara lite försiktig med.

Ett bra exempel på slapbas i rätt sammanhang är ju Basement Jaxx - Red Alert. Visserligen en kombination av två ljud men ändå.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av bootsy »

Jag hänvisar till denna klassiker när det gäller hur jag tycker att slapbas ska låta:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ipjTvRe7-Zg[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av Geddan »

Slap är väl en spelstil som kan passa in i vissa sammanhang.
Problemet är väl att den oftast företas av ankrövsakademiker med möbelbasar och Hellborgförstärkare, alt. Göteborgare som giggar på spinningpass och tror att de är Yngwie......fast på bas.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av funkys**t »

Geddan skrev:Slap är väl en spelstil som kan passa in i vissa sammanhang.
Problemet är väl att den oftast företas av ankrövsakademiker med möbelbasar och Hellborgförstärkare, alt. Göteborgare som giggar på spinningpass och tror att de är Yngwie......fast på bas.
+1
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av Cuba »

allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av allan »

Svårt att tänka bort Larry Graham från bas-parnassen bara för att han slappar. Sedan får man väl göra sig omaket att definiera vad man menar med slap. Splatter-licks eller musikaliskt relevant slappande.

Otajt slappande är väl inte värre än dåligt plektrumlir, vilket av någon konstig anledning är lite "Fint", Plektrum är väl ett veritabelt instrumentalevolutionärt felsteg. Ett övergångsfenomen från den tiden Rune Gustavsson spelade bas på "Sånt e livet" Slap kommer trots allt från kontrabas.

Jo, jag diggar oxå Rikkenbackervräk med plektrum, men varför köra kompiskorrekta PBmantrat "Slap är kass" ? Tjatigt...r

Slappna av! Det är skitbra o kunna slappa lite. Folk tror man är bättre än vad man är, du får ett bredare sound. bättre timing, bättre sexliv, mer betalt och du blir om möjligt ännu snyggare med din EMG-bestyckade Jazzbas.

Och det bästa av allt; Alla fattar att P-bas är skit. På riktigt! :D Fan va bra....
dereborn

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av dereborn »

Jag tycker att svängig slapbass är svinballt!
(läs Larry G, Bootsy, Jackson etc)

Problemet uppstår när det blir frikyrkofunk, ankrövsakademiskt, matematiskt och sex-löst. (läs Level 42)

Eventuellt har det med USA/England att göra. Fast AWB m.fl. är ju från UK, så jag tvivlar på den tesen.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av DoggyD »

dereborn skrev:Jag tycker att svängig slapbass är svinballt!
(läs Larry G, Bootsy, Jackson etc)

Problemet uppstår när det blir frikyrkofunk, ankrövsakademiskt, matematiskt och sex-löst. (läs Level 42)

Eventuellt har det med USA/England att göra. Fast AWB m.fl. är ju från UK, så jag tvivlar på den tesen.
Apropå frikyrkofunk, den där "gospel" körledaren (Lasse Andersson nånting) är visst ute igen med någon körshow.
Jag glanade av en blänkare i rabblet häromdan, men visst fan är det väl han från TV. Gaaaaaaaaaaah.
habenibabanahasabolaibenabenhibenihabenabapsalampalapatalaritungorlivetsordlurarrunthörnet.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av allan »

Instämmer med dereborn. Det finns bra, STARK slap, och slentrianmässig haajtäck rutinsmätter händernapåtäcket heltmeningslöst slappande......

Tillrättalagd Fariseéfunk typ... :D

Finns ingen heligfunk-ande där inte.....

Och troligtvis kommer jag väl oxå sitta med en P.bas vad det lider, försöker streta emot bara.....

fan oxå det är väl åldern,,,,,,,,men en ganska förtröstansfull insikt, den var ju först o har allt man behöver......olympic white blir snyggt....
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av Tarzan08 »

OM jag kunde lira slapbas som Les Claypool så skulle jag fanimig göra det också.

http://open.spotify.com/track/6Lu7Aa1b9wHeXFrVMGRHar" onclick="window.open(this.href);return false;
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av mikkejohansson »

DoggyD skrev:
Apropå frikyrkofunk, den där "gospel" körledaren (Lasse Andersson nånting) är visst ute igen med någon körshow.
Jag glanade av en blänkare i rabblet häromdan, men visst fan är det väl han från TV. Gaaaaaaaaaaah.
habenibabanahasabolaibenabenhibenihabenabapsalampalapatalaritungorlivetsordlurarrunthörnet.
Alltså...kalla mig gärna partisk men det där kändes onödigt?

Om du inte gillar Lasse Axelsson eller gospelmusik så fine. Men lite onödigt raljant ton kanske?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av DoggyD »

mikkejohansson skrev:
DoggyD skrev:
Apropå frikyrkofunk, den där "gospel" körledaren (Lasse Andersson nånting) är visst ute igen med någon körshow.
Jag glanade av en blänkare i rabblet häromdan, men visst fan är det väl han från TV. Gaaaaaaaaaaah.
habenibabanahasabolaibenabenhibenihabenabapsalampalapatalaritungorlivetsordlurarrunthörnet.
Alltså...kalla mig gärna partisk men det där kändes onödigt?

Om du inte gillar Lasse Axelsson eller gospelmusik så fine. Men lite onödigt raljant ton kanske?
Höduö, jag är en kyrkans man när det kommer till gospel, sedan typ 30 år, avskyr bara så hjärtligt den totalt doftfria (frikyrkliga) plastepigonochfakevarianten. Jaha, var det Axelsson han hette, sorry. MEN................
Den typen av gospel ger över huvud taget inget utslag på min soulmeter. Någonsin.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av mikkejohansson »

DoggyD skrev:
mikkejohansson skrev:
DoggyD skrev:
Apropå frikyrkofunk, den där "gospel" körledaren (Lasse Andersson nånting) är visst ute igen med någon körshow.
Jag glanade av en blänkare i rabblet häromdan, men visst fan är det väl han från TV. Gaaaaaaaaaaah.
habenibabanahasabolaibenabenhibenihabenabapsalampalapatalaritungorlivetsordlurarrunthörnet.
Alltså...kalla mig gärna partisk men det där kändes onödigt?

Om du inte gillar Lasse Axelsson eller gospelmusik så fine. Men lite onödigt raljant ton kanske?
Höduö, jag är en kyrkans man när det kommer till gospel, sedan typ 30 år, avskyr bara så hjärtligt den totalt doftfria (frikyrkliga) plastepigonochfakevarianten. Jaha, var det Axelsson han hette, sorry. MEN................
Den typen av gospel ger över huvud taget inget utslag på min soulmeter. Någonsin.
Nä, där kan jag absolut hålla med - mycket svensk gospel är hyfsat non-funky :)

Det var mer tungotal-livetsordkommerochtardig-biten som kändes lite onödig. Även om jag själv är grundmurat "stats"-kyrklig...

I o f s kan jag tycka att det vid 35 års ålder känns lite fräsch att tillhöra en av de farligaste och hemskaste subgrupperingarna i samhället. I alla fall om man frågar regering och skolverk sett till hur mycket folket måste skyddas från att höra nån säga "gud" eller "allah"...

:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Re: Slappar ni någonsin?

Inlägg av dereborn »

Lasse Axelsson är ett av de bästa exemplen på det jag menar.
Spelade i en del körsammanhang där han var ledare på 80- och 90-talen - och en mer osvängig människa har aldrig gått på denna jord.
Han svänger inte ens på ett o tre.
Skriv svar