Från 5 till 4 strängar?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Kapten Vendetta »

Hej, jag går i valet och kvalet att nedgradera litet, sett till antalet strängar jag spelar på, men har lite funderingar om hur det skulle påverka ljudbilden negativt. Så som det är nu så använder jag b-strängen rätt så flitigt, långt ifrån i varje riff, men någon gång då och då under de flesta låtarna.

Så frågan är ju om det går att kompensera något med en 4:a, utan att använda oktavpedaler och andra artificiella färgningar (som för det mesta ändå låter skit). Öppen b-sträng, eller c/d? Finns det några bra tekniktips på sådant eller är det en orimlig önskan? :wink: T.ex. att i stället för öppen b-sträng spelar man öppet e med b (från a-sträng) istället? Eller alternativa stämningar? BEAD har jag sett rätt så ofta, men jag använder g-strängen betydligt oftare än b, sett till hur jag har det på en 5:a. Andra teknikförlag eller videolänkar uppskattas!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av basmartin »

Stäm i kvinter, C, G, D, A.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Nyasu »

Annat än oktavpedal och dylikt, nej. Varför vill du byta till 4 strängar, annat än att du föredrar känslan?
Nej, jag är högerkristen.
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Kapten Vendetta »

basmartin skrev:Stäm i kvinter, C, G, D, A.
Intressant, men jag antar att det är en rätt så rejäl omställning, oktav och spelmässigt osv.
Nyasu skrev:Annat än oktavpedal och dylikt, nej. Varför vill du byta till 4 strängar, annat än att du föredrar känslan?
Jag börjat uppleva problem med händerna (igen), och tänkte att en mindre/lättare bas, med smalare hals kunde kanske underlätta. Problemet är ju som sagt att det nog blir en rejäl omställning sett till hur låtarna är skriva nu.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av inber »

OK, Vendetta. Låt se om jag förstått frågan rätt:

Du använder alla fem strängarna flitigt, både B-strängen och G-strängen, men vill ändå gå ner till en fyra? :roll:

Varför i herrans namn vill du använda en fyrsträngad bas?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Nick »

inber skrev:OK, Vendetta. Låt se om jag förstått frågan rätt:

Du använder alla fem strängarna flitigt, både B-strängen och G-strängen, men vill ändå gå ner till en fyra? :roll:

Varför i herrans namn vill du använda en fyrsträngad bas?
Kapten Vendetta skrev:Jag börjat uppleva problem med händerna (igen), och tänkte att en mindre/lättare bas, med smalare hals kunde kanske underlätta. Problemet är ju som sagt att det nog blir en rejäl omställning sett till hur låtarna är skriva nu.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av inber »

Nick skrev:
inber skrev:OK, Vendetta. Låt se om jag förstått frågan rätt:

Du använder alla fem strängarna flitigt, både B-strängen och G-strängen, men vill ändå gå ner till en fyra? :roll:

Varför i herrans namn vill du använda en fyrsträngad bas?
Kapten Vendetta skrev:Jag börjat uppleva problem med händerna (igen), och tänkte att en mindre/lättare bas, med smalare hals kunde kanske underlätta. Problemet är ju som sagt att det nog blir en rejäl omställning sett till hur låtarna är skriva nu.
Fan, jag är ju inte läskunnig. Sorry, my bad. Läste inte hela tråden. :oops:

G-strängens toner går ju att få fram högre upp på halsen, men det går inte att bända fram lägre toner. Så varför inte en fyra stämd i BEAD?

Personligen tycker jag dessutom att det är en fördel med få strängar (jag spelar på en femma). Jag spelar roligare ju färre strängar jag har (ner till två strängar, sen blir det löjligt få). Man kommer ur "boxen" och får åka mer upp och ner på halsen. Det är skönt frigörande för kreativiteten. Så om du inte spelar extremt snabb musik där handförflyttningar är omöjliga så hinner du sannolikt få till samma toner på D-strängen istället. Och kanske uppmuntrande dunkar i ryggen från bandet att du spelar roligare än du brukar. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Aslan »

Vet inte vad du har för bas nu, men ett tips kan va att kolla in basar som Yamaha BB5000 eller nån Ibanez Soundgear. Basar med relativt smala halsar som 5-strängade.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Janne

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Janne »

Kanske idé att testa 32-tummare? Unicornbasarna brukar väl vara gjorda så, även 5str? Sen på med ett set Thomastik jazz så blir det lättspelat och bra.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Smygbas »

Drop-D?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av blackparkas »

Alternativ 1 är ju att leta reda på en femsträngad med riktigt smidig hals.
Min Warwick har typ smalare hals än min Fender 65:a...

Alternativt 2 är att stämma ner en 4-str.
Det är inte särskilt vackert med tonerna nedanför D tycker jag personligen, men låga D är grymt skönt att lägga ibland, plus att det är snyggare (tycker jag) med frettade toner än lösa strängar, därför stämmer jag alltid DGCF nuförtiden.
Kanske testa det med nå´n lånad bas alt. köpa en billig?
Eller använder du verkligen B och C ofta också?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av kmo »

Ärligt talat så låter ju allt under låga D sådär... Gospel ok, men annars njaa...... Gör som parkas säger, kör DGCF.
Själv droppar jag dom få gånger jag känner att det verkligen behövs ett lågt D.
Men, smaken är ju som...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av kmo »

Om nån skulle tycka att det låter för tunt under solon och dylikt ska du se det som en möjlighet att lira mer busy!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag gick ner från fem till fyra,en uppfilad som kan använda ett 5 strängset där man då inte har någon G sträng utan bara BEAD fungerar utmärkt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av kmo »

Ärligt talat.. Verkar vara en hel del som lirar BEAD. Saknar ni inte G-sträng? (Gstring blev omodernt för 10 år sen..). Jag kanske är lat, men väldigt många figurer är ju skitjobbiga om man inte har en G-sträng. Alltså vanliga oktavgrejer i t ex D eller E eller G osv. Tänk början på A-sträng.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja det beror nog lite på vilken musik man spelar, vi kör hårdrock i den typ vi kör så har jag inte saknat en G sträng.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av Eagle Hazze »

Det är även skönt för min del med en smal hals.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Från 5 till 4 strängar?

Inlägg av blackparkas »

kmo skrev:Ärligt talat.. Verkar vara en hel del som lirar BEAD. Saknar ni inte G-sträng? (Gstring blev omodernt för 10 år sen..). Jag kanske är lat, men väldigt många figurer är ju skitjobbiga om man inte har en G-sträng. Alltså vanliga oktavgrejer i t ex D eller E eller G osv. Tänk början på A-sträng.

Men hur många oktavgrejer kör man när man lirar metal?!


Kan säga att jag saknar G-strängen ibland ändå faktiskt, ska testa nere i Frankfurt om Spector ställer ut några basar i år hur de känns, men halsarna kändes för feta i fjol när jag klämde på dem... VÄldans sköna, men för feta för mig i metalbandet.
Vanesak!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar