Fingerstyrka

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Att trycka ner en sträng är inte så jobbigt, men att trycka ner den 200 gånger är värre. Det handlar ju inte om råsyrka utan om uthållighet. Gripmaster är ju självklart bara ett kompliment som man kan leka med när man sitter på bussen, kafferasten eller dyligt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Derfpa skrev:Att trycka ner en sträng är inte så jobbigt, men att trycka ner den 200 gånger är värre. Det handlar ju inte om råsyrka utan om uthållighet. Gripmaster är ju självklart bara ett kompliment som man kan leka med när man sitter på bussen, kafferasten eller dyligt.
Om du handlar en.. se till att ta många pauser från den också.... det tar tid att få tillbaka "styrka" i en överanstängd hand/arm
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Det är ingen risk att jag överanstränger mig... det är ju jobbigt! ;)
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Derfpa skrev:Att trycka ner en sträng är inte så jobbigt, men att trycka ner den 200 gånger är värre. Det handlar ju inte om råsyrka utan om uthållighet. Gripmaster är ju självklart bara ett kompliment som man kan leka med när man sitter på bussen, kafferasten eller dyligt.
man kan absolut leka med gripmaster(eller en liten boll - mkt billigare) men personligen tror inte jag att det kommer att göra det ett enda dugg lättare att spela bas.
man kommer liksom inte runt det där med att träna på ett riktigt instrument.

men en bra uthållighets övning kan vara att spela ac/dc eller punkbas till skivor. - både kul och träning -förutsatt att manb inte tar paus innan låten är slut!

återigen - bara min åsikt/erfarenhet!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Liten skrev:
Derfpa skrev:Att trycka ner en sträng är inte så jobbigt, men att trycka ner den 200 gånger är värre. Det handlar ju inte om råsyrka utan om uthållighet. Gripmaster är ju självklart bara ett kompliment som man kan leka med när man sitter på bussen, kafferasten eller dyligt.
Om du handlar en.. se till att ta många pauser från den också.... det tar tid att få tillbaka "styrka" i en överanstängd hand/arm
en kille som jag gick på folkhögskola med lyckades pajja sina händer för tre år framåt pga idiotövande. samtidigt gick öronen sönder och han fick glashörsel - inte kul!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Danny_G
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 13:57

Inlägg av Danny_G »

Tillägg: Det var givetvis uthållighet, stamina jag menade med finger"styrka" :o
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Danny_G skrev:Tillägg: Det var givetvis uthållighet, stamina jag menade med finger"styrka" :o
Där finns inga genvägar, enligt mig. Även fast jag övar mycket, så är det inte övningen som ger mig uthållighet, utan det är att spela/repa med band. När jag övar så försöker jag se till att vara så avslappnad som möjligt. Inte för att jag på något sätt inte tar i när jag spelar, men det gäller att vara ekonomisk så man inte spänner onödiga muskler. T ex om man gör något svårt, då spänner man ofta fler muskler än nödvändigt och när man spänner sig, då minskar genomströmningen av syresatt blod till musklerna och du blir fortare trött i de belastade musklerna. Så det gäller att hitta en balans mellan anspänning och avspänning. Ett sätt försöka bli av med onödiga spänningar i musklerna är ju att stretcha lite mellan varven. Inte bara händer och fingrar, utan även axlar och rygg, eftersom axlar och rygg faktiskt är inblandade när man spelar. Har du t ex en låsning i axeln så kommer det att påverka i hur det känns i armarna när du spelar.

Nåt sånt...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Hugo Drax »

basmartin skrev:
Hugo Drax skrev:Gripmaster xD
-1000
-279,5 på att jag inte var seriös :P
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Anslagshandens styrka (och uthållighet) tycker jag är viktigare att öva upp än grepphandens. Ger möjlighet till bättre kontroll på dynamiken i basspelandet. Jag hade en klasskompis som spelade fiol och han gav mig tipset att spela "musikaliskt" för att öva upp grepphanden. Han påpekade det där med muskelminnet = öva på det du har nytta av i musiken = skalövningar.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar