Sextondelar i 190 bpm

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Basiiwan »

Är ingen expert i ämnet.. men FÖR snabb bas låter pannkaka. Speciellt om det är på E- och A-strängen.. Bara för att gitarristerna gör det så behöver ju inte basisten göra det ;)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Grafen »

B-Å Åhs skrev:Som sagt Varför , gör som Gilbert och Sheehan och kör med borrmaskin med plektrum på, bara batterilivslängden som begränsar
Fast nu ville han ju helst undvika plektrum och den svarta organhandeln sysslar väl mest med inre organ snarare än fingrar...
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av DrJKO »

Basiiwan skrev:Är ingen expert i ämnet.. men FÖR snabb bas låter pannkaka. Speciellt om det är på E- och A-strängen.. Bara för att gitarristerna gör det så behöver ju inte basisten göra det ;)
:tummenupp:
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av shadowskimmer »

Ska man spela fort på E och A-strängarna får man skaffa sig en piccolobas:
https://www.youtube.com/watch?v=XSYrTKXLYH0" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av ThomasF »

Gör som Abraham Laboriel.
Fyra fingrar på högerhanden.
Alphonso gjorde detta med WR och fick en massa fräcka tremoloeffekter på basen . . .
T
Senast redigerad av ThomasF den ons 20 aug 2014, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av HellMek »

Gammal tråd ju...men jag toppar nog 220+ med plektrum. Om det låter bra? Nej.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Fluktbas »

Kör du den hastigheten svänger plektrumet ifråga i runda slängar 200Hz, så om det inte vore för det övriga oväsendet ni för (är det teknik- eller elmetall det kallas?), åstadkommer du en svagt brummande ton. Sen kan man väl undra om det behöver gå fortare än dessa åttondelar?

https://www.youtube.com/watch?v=hc81Aaj3988" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av fieldflower »

Fluktbas skrev:Kör du den hastigheten svänger plektrumet ifråga i runda slängar 200Hz, så om det inte vore för det övriga oväsendet ni för (är det teknik- eller elmetall det kallas?), åstadkommer du en svagt brummande ton. Sen kan man väl undra om det behöver gå fortare än dessa åttondelar?

https://www.youtube.com/watch?v=hc81Aaj3988" onclick="window.open(this.href);return false;
200 bpm är väl bara 200 Hz om man kör enbart downstrokes...?
DET vore klart imponerande!

Edit: Eller nu kanske jag tänker fel...?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Fluktbas »

fieldflower skrev:
Fluktbas skrev:Kör du den hastigheten svänger plektrumet ifråga i runda slängar 200Hz, så om det inte vore för det övriga oväsendet ni för (är det teknik- eller elmetall det kallas?), åstadkommer du en svagt brummande ton. Sen kan man väl undra om det behöver gå fortare än dessa åttondelar?

https://www.youtube.com/watch?v=hc81Aaj3988" onclick="window.open(this.href);return false;
200 bpm är väl bara 200 Hz om man kör enbart downstrokes...?
DET vore klart imponerande!

Edit: Eller nu kanske jag tänker fel...?
Nä, jag tänker skitfel. Det var ju sextondelar det handlade om. Då 4*190 = 860 Hz får vi en lite annan ton. Om de snabbar upp tempot bara lite till kan de stämma sin instrument efter basen.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av fieldflower »

Fluktbas skrev:
fieldflower skrev:
Fluktbas skrev:Kör du den hastigheten svänger plektrumet ifråga i runda slängar 200Hz, så om det inte vore för det övriga oväsendet ni för (är det teknik- eller elmetall det kallas?), åstadkommer du en svagt brummande ton. Sen kan man väl undra om det behöver gå fortare än dessa åttondelar?

https://www.youtube.com/watch?v=hc81Aaj3988" onclick="window.open(this.href);return false;
200 bpm är väl bara 200 Hz om man kör enbart downstrokes...?
DET vore klart imponerande!

Edit: Eller nu kanske jag tänker fel...?
Nä, jag tänker skitfel. Det var ju sextondelar det handlade om. Då 4*190 = 860 Hz får vi en lite annan ton. Om de snabbar upp tempot bara lite till kan de stämma sin instrument efter basen.
Vilket innebär att jag i rakt nedstigande led tänkte ytterligare skitfel...:roll:
Medlem i PB50+
Kommerinteåtminmail
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: lör 12 apr 2014, 18:54

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Kommerinteåtminmail »

Ska jag spela så snabbt så brukar jag hyra in en billig gästarbetare som gör det åt mig ;-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av fieldflower »

Kommerinteåtminmail skrev:Ska jag spela så snabbt så brukar jag hyra in en billig gästarbetare som gör det åt mig ;-)
Buy quality, cry once.
Ska det bli snygga 16-delar i 190 får du nog lägga några spänn...:!:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Fluktbas »

fieldflower skrev:
Fluktbas skrev:
fieldflower skrev:
Fluktbas skrev:Kör du den hastigheten svänger plektrumet ifråga i runda slängar 200Hz, så om det inte vore för det övriga oväsendet ni för (är det teknik- eller elmetall det kallas?), åstadkommer du en svagt brummande ton. Sen kan man väl undra om det behöver gå fortare än dessa åttondelar?

https://www.youtube.com/watch?v=hc81Aaj3988" onclick="window.open(this.href);return false;
200 bpm är väl bara 200 Hz om man kör enbart downstrokes...?
DET vore klart imponerande!

Edit: Eller nu kanske jag tänker fel...?
Nä, jag tänker skitfel. Det var ju sextondelar det handlade om. Då 4*190 = 860 Hz får vi en lite annan ton. Om de snabbar upp tempot bara lite till kan de stämma sin instrument efter basen.
Vilket innebär att jag i rakt nedstigande led tänkte ytterligare skitfel...:roll:
Nä, det är inte så lätt alla gånger. Men för att fortsätta de matematiska övningarna. Det verkar vara allmänt accepterat här att plektrum ger ett snabbare spel, och är dessutom lite enklare att räkna på.

För ett anslag på strängen antar vi att plektrumet ska röras antingen uppåt eller nedåt ungefär en centimeter. I runda slängar åttahundra gånger i sekunden. Det ger en genomsnittshastighet på plektrumet på 8 m/s.Men med tanke på att plektrumet måste vända vid ändpunkterna, och enligt fysikens lagar vara stillastående just där. Den högsta hastigheten erhålles därigenom just när strängen anslås.

Så nu plockar jag fram decenniegamla kunskaper i trigonometri, så det är inte bara ni som får hålla i hatten! Intresserade får gärna granska detta, för jag är inte alls säker på detta!

Om basisten spelar med en mjuk rörelse kan plektrumets amplitut beskrivas med en sinuskurva med en amplitut på en halv centimeter, eller

a = 0.005 sin(phi)
phi = 2pi t / 0.0025

där 0.005 är den halva centimer i meter, och 0.0025 två åttahundradels sekund. För att få hastigheten på plektrumet får vi ta derivatan av amplituden.

a' = 0.005 * 2pi /0.0025 cos(phi) = 12.56 cos(phi)

Den högsta hastigheten erhålls vid phi=0, vilket ger en maxhastighet på drygt 12 m/s, eller om man så vill 45 km/tim. Eftersom jag fick en medelhastighet på 8 m/s så känns 12 m/s som en korrekt uträkning. Men som sagt ...

En sådan hastighet på ett plektrum är ansenlig. Så för att skona strängarna krävs ett mycket mjukt plektrum, för att antingen strängarna eller plektrumet inte ska gå sönder. Metal-killar är däremot tuffa, så vi kan nog förutsätta att de klarar sig.

Det här snabba spelandet medför ett följdproblem. Om vi tar A- eller D-strängen har de väl en frekvens på kanske ett par tre hundra Hertz. (?) Det betyder att strängen tyvärr inte hinner bringas i egensvängning innan man är på den igen med plektrumet. Den ton man spelar är den man åstadkommer med plektrumsvängandet som sådant, alltså den runt åttahundra Hertz. Ungefär som en vanlig stämgaffel. Jag rekommenderar en gitarr i stället. Det blir liksom enklare.

Det finns en mekanisk energi lagrad i en sträng som svänger, som inte försvinner hur som helst. Det tar ju någon bråkdel av en sekund att få tyst på den när man lägger handen på den. En sträng fortsätter alltså att svänga även om man drämmer till den då och då. Om man tar lite mera mänskliga hastigheter på på låt säga något hundratal, )eller kanske till och med två), anslag per sekund, så stör man strängens egen svängning. Strängen har en inte mycket högre, (eller kanske till och med lägre), frekvens än själva spelandet. Men så låter det också illa när någon bränner på för snabbt på basen.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av shadowskimmer »

Fast är det inte så att du fortfarande tänker litet snett..?

Exvis 190 bpm är 190 fjärdedelar i minuten. Alltså 760 sextondelar per minut och det blir ungefär 12,7 sextondelar per sekund = 12,7 Hz om man kör bara downstrokes.

Typ? Om man kör 4/4.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Håcke »

Det är ju snabbt men inte riktigt så snabbt som ni tror ovan.
190 eller 200 bpm är ju beat per minute. Alltså måste ni dividera med 60 sekunder för att få en frekvens i Hz. Dvs ungefär 3Hz.
Och sen går det väl 4 fjärdedels slag i en 4/4-dels takt och för att få 16-delar så är det ju fyra slag på varje fjärdedel.
Så frekvensen borde vara ungefär 12Hz på anslagen, dvs 12 anslag per sekund. Vilket är väldigt snabbt men betydligt mänskligare än 200 slag per sekund. För det behövs nog en trimmad borrmaskin.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Håcke »

Äh!
Du hann före mig!
Mina anslag på tangenterna har för låg frekvens tror jag...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av shadowskimmer »

Haha! För länge sen skrev jag alfabetet på mekanisk skrivmaskin på ungefär 4,7 sekunder. Bara att vi mätte det är ju litet sjukt.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Fluktbas »

Men så pinsamt! Så går det när man ska stila för sent på kvällen. :oops:

Jag får justera medelhastigheten på plektrumet till 13 cm/s, och naxhastigheten till 21 cm/s, eller om man så vill 75 cm/s. I och för sig en ansenlig hastighet. Jag blev väl så fascinerad över möjligheten att skapa en ton med själva spelandet, och att man i alla fall stör tonen på de lägre frekvenserna.
Senast redigerad av Fluktbas den tor 21 aug 2014, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Roger Hedin »

Sextondelar i 190 BPM blir 760 slag i minuten, dvs. nästan 13 slag i sekunden. Kolla med den här metronomen online som kan underindela så du får sextondelarna i 190. Det är inte musik, det är inte svängigt, det är inte tungt, det är löjligt.

http://www.metronomebot.com/subdividing ... ruple.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av ThomasF »

13 slag i sekunden, hur i hela fridens namn kan man göra det kontrollerat. Det närmsta jag kommer tankemässigt är hjärtflimmer.
Jag hävdar att det är fysiogiskt omöjligt.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Håcke »

Nu kanske man inte ska kalla andras musik för löjlig tycker jag. Och det kanske inte är svängigt på ditt sätt men som tur är finns det annan musik för andra smaker.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av ThomasF »

Håller med föregående talare (skrivare) . . .
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Pelleper »

Håcke skrev:Nu kanske man inte ska kalla andras musik för löjlig tycker jag. Och det kanske inte är svängigt på ditt sätt men som tur är finns det annan musik för andra smaker.
+1
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av Fluktbas »

Håcke skrev:Nu kanske man inte ska kalla andras musik för löjlig tycker jag. Och det kanske inte är svängigt på ditt sätt men som tur är finns det annan musik för andra smaker.
Klart man kan bränna av den hastigheten och kalla det musik. Men lite löjligt blir det om man nu inte levererar dessa 10+ anslag per sekund om man nu påstår det.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Sextondelar i 190 bpm

Inlägg av HellMek »

Blir inte riktigt klok på om det var mitt skryt-inlägg ni gick igång på eller trådskaparens.

Jag är på inget sätt stolt över att jag kan spela snabbt, jag tycker inte ens det är kul. Jag föredrar rocksväng i 120bpm. Men när jag var ung och lärde mig spela och spelade brutal dödsmetall så var det så fort som möjligt som gällde. Idag är jag vuxen och vet bättre :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar