Dämpa lös sträng fingerspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av hankhell »

Hej..

Jag undrar om någon har några tips angående detta: Vi spelar en låt med bandet där jag i versen bara pumpar på E-strängen (fast i drop C). Finns det något sätt som jag när jag spelar med fingrarna kan få samma effekt som när jag spelar med plektrum och lägger handflatan lätt över strängen för att dämpa den så det inte blir så brötigt?? Har försökt googla detta på alla möjliga sätt men hittar ingen lösning..
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av newheartshadow »

Lägg handloven på strängarna över stallet och spela med tummen?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av mikkejohansson »

Skumgummi under strängarna....fast det blir ju svårt om man INTE vill ha det soundet direkt efter :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av funkys**t »

Mitt tips är att dämpa med vänsterhanden eller så är du snabb tillbaka med nästa finger i högerhanden så du hinner dämpa med det.

Ett annat alternativ är att du dämpar med ringfingret samtidigt som du spelar med pek- och långfinger.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av macahan »

Jag säger också vänsterhanden. Den typen av teknik är nästan ett måste vid plektrumspel och fungerar lika bra vid fingerspel.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av inber »

macahan skrev:Jag säger också vänsterhanden. Den typen av teknik är nästan ett måste vid plektrumspel och fungerar lika bra vid fingerspel.
+1
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Janne

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av Janne »

Vänster hand som sagt. Nu fattar jag som att du vill ha mutade toner, inte dämpa emellan. Om du lägger vänster pekfinger precis till höger om sadeln och lägger ett lätt tryck utan att trycka ned i greppbrädan får du precis samma sound som när man dämpar med höger handlov. Ju längre in på 1:a bandet du trycker desto mer mutad blir tonen.

På gitarr kan man ju få gripna toner att låta mutade utan att dämpa med högerhanden genom att trycka ned tonerna precis på bandstaven. Det funkar inte riktigt på bas men man kan faktiskt få den effekten om man trycker lite för långt till höger. Man trycker alltså med fingret vid fel ton egenligen, typ 3-4 mm på fel sida bandet. Gäller dock att hålla lagom tryck hela vägen så det är knappast en rock'n'roll-lösning.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av kmo »

Roccostyle!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av Lowlife »

Megapluss på vänsterhandsdämpning vid sadeln. Annars kan du prova att spela nära stallet och "dröja kvar"(hur fan ska jag beskriva det- vet knapp själv hur jag gör)med fingret efter anslaget och släppa precis innan nästa finger klipper till. Kan bli riktigt tjåkk-tjåkk-igt
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av inber »

Janne skrev:Nu fattar jag som att du vill ha mutade toner, inte dämpa emellan.
Janne skrev:På gitarr kan man ju få gripna toner att låta mutade utan att dämpa med högerhanden genom att trycka ned tonerna precis på bandstaven. Det funkar inte riktigt på bas men man kan faktiskt få den effekten om man trycker lite för långt till höger. Man trycker alltså med fingret vid fel ton egenligen, typ 3-4 mm på fel sida bandet.
Enklare IMHO är att spela tonen genom att trycka ner strängen som vanligt med pekfingret och sen lägga ner långfingret lite löst bredvid som dämpare.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Dämpa lös sträng fingerspel

Inlägg av hankhell »

tack för alla tips.. testat de flesta utav dem och är grymt nöjd!!! till och med våran pedanta gitarrist är nöjd.. tusen tack alla..
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Skriv svar