Re: Min ton

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Min ton

Inlägg av Hågge »

Finns det något man kan lyssna på som har "Din ton"?

Edit: Jag har inte skapat denna tråd. Personen som gjorde det har lämnat PB och hans inlägg har försvunnit.
Senast redigerad av Hågge den tor 04 jul 2013, 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Min ton

Inlägg av bjelkeman »

Roger, det var inte pladder. Det var intressant. Speciellt som det känns för mig som om min ton ligger någonstans mellan strängarna, Mesa preamp röret och mickarna.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Min ton

Inlägg av Liten »

Morron!
Du gör mig inte besviken Roger. Gissade redan innan att svaret skulle ligga där någonstans. :)
Vi tycks på sätt och vis vara en delad skara: De som anser att basisten jobb är just det, ett jobb. Man bör kunna hjälpa artisten/låten till att få det sound de behöver. Sen har vi de som vill vara en egen profil. Jag kommer här med MITT sound och man hör direkt vem det är. Många vill dit, inte alla som lyckas. Jag var egentligen inte osäker på i vilket läger du huserade, mer att uttalandet "Mitt sound" inte stämde överens med mängden rattar och basar. :)
Jag håller med dig. Jag tycker att basistens jobb är att få helheten att låta som låten/artisten/gruppen vill.
Different strokes for different folks.
Kul att läsa om hur som haver!

//Anders
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Min ton

Inlägg av bjelkeman »

Liten skrev:. Jag tycker att basistens jobb är att få helheten att låta som låten/artisten/gruppen vill.
Different strokes for different folks.
//Anders
Det tycker jag med. Men jag ser ingen motsättning i det. Min ton/mitt sound är del av bandet och är där för att göra det vi vill ha fram. I vårt fall så är det ett samarbete. I andra situationer så kanske man bör passa in mer än att stå ut, och det är gött det med. Som du säger. Det finns nog inget som är "rätt". Det är ju konst förfan. :nickar:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Min ton

Inlägg av bjelkeman »

Roger, vad har du för dator och vilket operativ system? Om det är Mac så kan jag pussla ihop lite länkar mm. Med Windows så är jag inte så uppdaterad att jag kan hjälpa. Men då kanske andra kan.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Min ton

Inlägg av Liten »

Videokomprimering är ju också en konst! :(
Skulle säga att komprimeringsformatet H.264 blir vanligare och vanligare. Är klippen inte i full HD då kan man gissa? Kanske inte 16:9 format heller? Satsa på ett 4:3 format så nära 720p du kan.
Vet inte hur långt man kommer med windows-prylar? Hur är det med Live-serien? Hade inte de en videoredigerare?
Verktyg: Adobe premiere eller aftereffetcts är ju standard. Har hört mycket bra om final cut pro.
//A
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Min ton

Inlägg av mrbaloo »

Jag vet inte om min ton sitter precis i effekter och förstärkare. Jag ställer allt som oftast in basens tonkontroller och förstärkarens EQ i i "mittläge" när jag spelar. Det brukar vara något slags idealsound för mig. Ok, tex Hartke-combos brukar ju ha shape-ratten som är lite bra att ha för att snabbratta in grundsoundet anpassat efter akustiken i aktuell lokal.

Min ton tror jag sitter mer i hur jag fysiskt spelar och hur min timing sitter. Ett (i mitt tycke) bra exempel på det är Abraham Laboriel. Man hör direkt när det är han som spelar oavsett om han spelar på sin egen bas, spelar på någon bas på en musikmässa eller på en Kala U-Bass. Hans ton sitter i hans spelsätt.

Men visst, jag kan mycket väl tänka mig att man kan bilda sig sin egen ton genom utstuderade EQ-inställningar, olika effekter.

Ett ytterligare exempel kan ju vara Billy Sheean. Jag måste erkänna att jag inte lyssnat på honom speciellt mycket. Men när jag hört lite youtube-klipp med honom och jämfört med hur det låter på EBS-demoklipp med honom, känns det också som hans ton sitter i hans spelstil mer än vilken dist-effekt han använder för tillfället (dvs. med och utan EBS Billy Sheean-pedal).

Givetvis sitter "min ton" också i hur jag blivit inspirerad att spela när jag lyssnat på andra bassister när jag lärde mig spela elbas. Det har nog utgjort stilbildningen för min egen del.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Min ton

Inlägg av Lowlife »

"Så fort jag provar en ny stärkare, preamp eller POD-motsvarighet och skruvar fram ett nytt spännande sound, så slutar det med att jag ändå låter som jag brukar låta. Eller i närheten."

Har samma upplevelse. Man låter på ett visst sätt och väljer -medvetet eller omedvetet- samma målbild med ljudet. Jag spelar mest fingerspel och ganska nära stallet. Blir mer fokus och projektion i ljudet då. Tycker om en klar ton- inte muddigt och odistinkt mullrigt. Har erfarenheten att många labbar med basar och stärkare utan att riktigt märka hur ENORMT mycket högtalarna gör för ljudet. Föredrar själv 12-or (helst 412). Lagom kompromiss av tryck, djup, klarhet, hanterbarhet och ryggskott.
Ett annat fenomen med mig är att jag är effektanalfabet (lite phaser eller Chorus-kanske) och kompressorallergiker ("är väl för faen bättre att spela jämnt från början")- en sladd räcker oftast.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Min ton

Inlägg av Liten »

bjelkeman skrev:
Liten skrev:. Jag tycker att basistens jobb är att få helheten att låta som låten/artisten/gruppen vill.
Different strokes for different folks.
//Anders
Det tycker jag med. Men jag ser ingen motsättning i det. Min ton/mitt sound är del av bandet och är där för att göra det vi vill ha fram. I vårt fall så är det ett samarbete. I andra situationer så kanske man bör passa in mer än att stå ut, och det är gött det med. Som du säger. Det finns nog inget som är "rätt". Det är ju konst förfan. :nickar:
Så är det ju! :)
Menar kanske mer att vissa, inkl mig själv, har skaffat mer än ett instrument för att täcka ett behov som en viss låt eller ett gig behöver. Om jag drar en parallell så kan man säga att vi skaffat både en sedan och en lastbil medan andra kanske köper EN kombi och tycker den gör alla jobben utmärkt (man har koll på vad som ska med lixom). Under en lång tid försökte jag hitta instrument som gör allt bara för att slippa släpa. Kan inte säga att jag lyckats, åkt med minst en elbas samt elkontra på nästan alla gig de senaste åren. Säkert många fler här inne som släpar både och för att de tycker låtarna kräver det. Andra skulle ta med sin huvudbas och nöja sig med det. Vissa har gigs där en bas är allt som krävs. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Min ton

Inlägg av fieldflower »

Liten skrev:
bjelkeman skrev:
Liten skrev:. Jag tycker att basistens jobb är att få helheten att låta som låten/artisten/gruppen vill.
Different strokes for different folks.
//Anders
Det tycker jag med. Men jag ser ingen motsättning i det. Min ton/mitt sound är del av bandet och är där för att göra det vi vill ha fram. I vårt fall så är det ett samarbete. I andra situationer så kanske man bör passa in mer än att stå ut, och det är gött det med. Som du säger. Det finns nog inget som är "rätt". Det är ju konst förfan. :nickar:
Så är det ju! :)
Menar kanske mer att vissa, inkl mig själv, har skaffat mer än ett instrument för att täcka ett behov som en viss låt eller ett gig behöver. Om jag drar en parallell så kan man säga att vi skaffat både en sedan och en lastbil medan andra kanske köper EN kombi och tycker den gör alla jobben utmärkt (man har koll på vad som ska med lixom). Under en lång tid försökte jag hitta instrument som gör allt bara för att slippa släpa. Kan inte säga att jag lyckats, åkt med minst en elbas samt elkontra på nästan alla gig de senaste åren. Säkert många fler här inne som släpar både och för att de tycker låtarna kräver det. Andra skulle ta med sin huvudbas och nöja sig med det. Vissa har gigs där en bas är allt som krävs. :)
Jag kör elkontra 50% för att det ser kul ut på scen. ;)

Brukr få en massa frågor och kommentarer på den efter gigen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Min ton

Inlägg av Liten »

Sound är en svår sak att beskriva.
Val av mickar, strängar och preamps bidrar i viss mån lika mycket som trät i instrumentet, stall, "spännskruvar" ;) och hur det är ihopskruvat.

Har varit nästan uteslutande "line"-gigs nu på sistone och jag gillar ju hur mina basar låter lineade. Kanske därför Tommys D2126 känns så bra? Den förhållandevis raka återgivningen. Även därför jag gillar DB750n. Fläskig, rund men tydlig. Byte av förstegsrör gjorde en hel del. Mycket intressant! :)
Att det låter lika på scen som ut gillar jag. Tycker jag tex att det är för diskantigt på scenen är det förmodligen det ut också. Då kan jag prata med foh om det. De senaste gigen har foh haft midas-bord med egen hotspot och teknikern stått uppe på scen hos en med en ipad och skruvat ljudet i ens egen monitor först. Lyx, man kände sig bortskämd.

Tyvärr spökar min bandlösa. Behöver en knuff i mellanregistret (inser att DB751 antagligen skulle göra ett bättre jobb här, men det kommer jag aldrig erkänna!) och får därför inte så mycket speltid. (Ubbe fixar mick-biffen, han e köng!)
Man skulle kanske satsat på en annan preamp i den men den fick en liten present i form av en EWS BMC som jag hoppas löser problemet. Bra liten pedal det där. Impad. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Min ton

Inlägg av Liten »

fieldflower skrev:
Liten skrev:
bjelkeman skrev:
Liten skrev:. Jag tycker att basistens jobb är att få helheten att låta som låten/artisten/gruppen vill.
Different strokes for different folks.
//Anders
Det tycker jag med. Men jag ser ingen motsättning i det. Min ton/mitt sound är del av bandet och är där för att göra det vi vill ha fram. I vårt fall så är det ett samarbete. I andra situationer så kanske man bör passa in mer än att stå ut, och det är gött det med. Som du säger. Det finns nog inget som är "rätt". Det är ju konst förfan. :nickar:
Så är det ju! :)
Menar kanske mer att vissa, inkl mig själv, har skaffat mer än ett instrument för att täcka ett behov som en viss låt eller ett gig behöver. Om jag drar en parallell så kan man säga att vi skaffat både en sedan och en lastbil medan andra kanske köper EN kombi och tycker den gör alla jobben utmärkt (man har koll på vad som ska med lixom). Under en lång tid försökte jag hitta instrument som gör allt bara för att slippa släpa. Kan inte säga att jag lyckats, åkt med minst en elbas samt elkontra på nästan alla gig de senaste åren. Säkert många fler här inne som släpar både och för att de tycker låtarna kräver det. Andra skulle ta med sin huvudbas och nöja sig med det. Vissa har gigs där en bas är allt som krävs. :)
Jag kör elkontra 50% för att det ser kul ut på scen. ;)

Brukr få en massa frågor och kommentarer på den efter gigen.
Indeed! :nickar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar