Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Hydeforce
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 aug 2013, 22:41

Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av Hydeforce »

Hej

Sprillans ny här, så god afton alla bassister.

Short story long: Har använt sök-funktionen här och hittat lite lätt relaterade artiklar som berör smärta när man spelar, men samtliga tycks ha med skador att göra.
Det har inte jag, mitt problem är bara att jag är självlärd och således måste jag ha plockat upp en del ovanor någonstans.
Jag gör stretchövningar med jämna mellanrum, men detta löser inte mina problem!
So, to the point:
När jag spelar bas har jag en otrolig förmåga att få ont i höger handled och vänster tumme!
Det är definitivt ingen skada, problemen försvinner så fort jag slutar spela och vilar en stund.. jag kan sedan återvända till att göra vad jag vill utan några som helst problem!

Tumsmärtan är definitivt mitt största problem, och jag misstänker starkt att jag tar i för hårt när jag spelar. Smärtan är i tummuskeln (lägg handflatan uppåt, så har du tummuskeln som är mitt problem där)

Vad gäller höger handled så vet jag faktiskt inte vad som orsakar det. Jag stödjer tummen mot neck-pickuppen, underarmen på den breda sidan basen. The regular stuff.
Men spelar jag en stund (20-30 minuter) så får jag ont i ovansidan handleden och ned över handryggen!

Jag hade varit enormt tacksamt om jag kunde få lite hjälp med dessa problem, för ofta måste jag sluta spela/öva långt innan jag är glad och nöjd
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av Grundström »

Har du basen högt upp kan det underlätta för högerhanden att sänka basen lite. Själv har jag "offrat" lite av åtkomsten av högre band med vänsterhanden (över tolfte) för lite mer avslappnad högerhand.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta
//Emil
Janne

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av Janne »

Alltid svårt att ge vettiga råd utan att kunna kolla in hur du gör när du spelar. En lektion med någon är nog bästa vägen att gå, ser inte vart du håller till men basmartin ger ju t ex lektioner i göteborg.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 442
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av Rut66 »

Drabbas du av problemen både när du sitter resp står upp och spelar?
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av RolleHarris »

Om du vilar armen mot basen och har tummen mot micken så böjer du handleden för mycket. Det kan orsaka smärta och i värsta fall karpaltunnel syndrom. Lägg inte armen mot basen utan ha den fritt. Har du basen högt upp så sänk axelbandet innan det är för sent (som det är för mig)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av funkys**t »

RolleHarris skrev:Om du vilar armen mot basen och har tummen mot micken så böjer du handleden för mycket. Det kan orsaka smärta och i värsta fall karpaltunnel syndrom. Lägg inte armen mot basen utan ha den fritt. Har du basen högt upp så sänk axelbandet innan set är för sent (som det är för mig)
Kunde inte sagt det bättre själv!

En annan orsak kan vara att du har tummen på pickupen. En mer ergonomisk teknik är att tummen följer med om du byter sträng. T ex spelar du på E-strängen så kan du stödja på micken. När du spelar på A-strängen kan du ha tummen på E-strängen osv.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av DrJKO »

Ett tips vad det gäller höger handled är att använda dig utav ted johnssons floating thumb technique
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av Grafen »

Här ska du få ett djungeltips om det nu är så att du vet med dig att du slår an för hårt eller klämmer åt halsen med vänsternäven: när du övar (för det gör du väl?) så stöd inte med tummen alls, slå an strängen ultralöst och låt inte vänstertummen nudda baksidan på halsen.
Det kommer garanterat att låta skit MEN när du väl spelar i skarpt läge kommer du att hamna mittemellan de två ytterligheterna, adrenalinet och muskelminnet når en kompromiss.
Kanske funkar det inte för alla men jag blev oerhört hjälpt av det under mina hormonfyllda ungdomsår. ;)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av inber »

DrJKO skrev:Ett tips vad det gäller höger handled är att använda dig utav ted johnssons floating thumb technique
+1 på det

Jag lade om till den här tekniken när jag började spela femsträngad bas (=stora avstånd att greppa över) för ett par år sedan och tycker det är kanonbra. Det är lätt att lära sig den här tekniken IMHO. De spänningar jag kunde känna i högerhanden förr är som bortblåsta. Han heter f ö Todd Johnson, och här är en länk:

[Youtube]
http://m.youtube.com/watch?v=PPVMBPmrblU" onclick="window.open(this.href);return false;
[/youtube]
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Hydeforce
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 aug 2013, 22:41

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av Hydeforce »

Jag fick flera fina tips jag ska prova! Tack så mycket pojkar och flickor :D
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av bassmayhem »

Den "klassiska" looken med handleds-hooken, dvs. höger handled i nästan rät vinkel, orsakar mycket smärta. Jag försöker hålla basen i sån höjd och vinkel att jag tillåts använda vilken teknik jag än vill använda (som jag klarar av) och får bra åtkomst över hela registret.

Ett fel man ofta gör i vänsterhanden är att använda mer tryck än vad som behövs. Håll ner strängen - stryp inte basen, om ni förstår vad jag menar. Samma gäller högerhandens anslag; för hårt anslag ger mindre botten och klang i tonen. För löst anslag ger bara frekvens men ingen ton och klang.

Häng inte upp högerhandstummen statiskt på pickupen utan följ med ner över strängarna. Spela på E/B-strängen ok, men om du spelar på G/G-strängen är det ju bättre att låta tummen vila på strängen ovanför.

Jag bifogar en bild med hög töntfaktor så du ser hur jag menar. (Julkonsert i Vånga kyrka för SR P4...)
Bild

...samt en från Nationaldagen i år...
Bild

...och en introvert bild från ett jazzgig för några år sedan...
Bild

Alla tekniker som funkar utan att ge dig problem är rätt...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av hitman »

Med så snygga basar blir man aldrig töntig, bassmayhem!

Jag håller med de som tipsar om att spela lösare. Under massor av år hade jag ett rätt kasst basljud, pga en kombination av adrenalin och dåliga/effektsvaga förstärkare så tog jag i som 17 och spelade jättehårt.

När jag äntligen kostade på mig bra EBS-grejor med mycket headroom så kunde jag göra det jag läst att "Rockis" (Ivarsson) gör: dra på mer volym på stärkaren och spela med lösare anslag. Tonen blir både klarare och fetare, samtidigt som man slipper få kramp.

Och det är inte bara skadligt, och fult ;-) , att ha basen för högt upp under hakan. Även för lågt hängande kan ge skadliga böjningar av handleder.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av bassmayhem »

hitman skrev:Och det är inte bara skadligt, och fult ;-) , att ha basen för högt upp under hakan. Även för lågt hängande kan ge skadliga böjningar av handleder.
Jag har aldrig förstått vitsen att ha en P-bas under pungen (om man har en, man kan ju vara o-kille...), strypa basen med vänsterhanden och hamra downstrokes med plektrum med rak högerarm, samtidigt som man står bredbent för att nå ner utan att böja ryggen. Puh! Lång mening!
Känner du igen typen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bild
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av gabrieldahl »

bassmayhem skrev:Den "klassiska" looken med handleds-hooken, dvs. höger handled i nästan rät vinkel, orsakar mycket smärta. Jag försöker hålla basen i sån höjd och vinkel att jag tillåts använda vilken teknik jag än vill använda (som jag klarar av) och får bra åtkomst över hela registret.
+1 detta! jag försöker inkorporera detta i mitt spel och det känns mycket bättre redan.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av bassmayhem »

Kolla in Gary Willis högerarm och hand:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K5sYu3yK0ws[/youtube]
...och lyssna för all del på honom också... :mrgreen:
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Har kass teknik, resulterar i smärta/träningsvärk

Inlägg av gabrieldahl »

jag har också märkt att om jag fokuserar mer på vad jag gör i vänsterhanden blir jag mycket mer avslappnad i högerhanden och mycket bättre klarhet i spelet! av någon anledning började jag fokusera alldeles för mycket på högern och det är förmodligen därför jag spelat sämre och blivit mer spänd! tänk vad man kan upptäcka när man börjar öva mer...
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Skriv svar