Tre-fingerteknik

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Tre-fingerteknik

Inlägg av Dregg »

Har nu suttit senaste tiden med att öva på tre-fingertekniken då jag kände att den behövde bli bättre.

Tidigare har jag alltid kört 3-2-1 när jag spelat sextondelar, men det har gjort att det känts som att jag spelar trioler men maskerar det som 16-delar vilket är mindre bra och det känns som att jag kör det onödigt jobbigt för mig själv. Så jag började köra Steve DiGiorgios övningar vilket är att man kör 3-2-1-2 och det börjar faktiskt ta fart, även om det går sjukt långsam att öva in en ny vana.

Däremot så har jag funderat på att skaffa Alex Websters bok på "extreme metal bass" för att bli lite mer teknisk och i en Youtube-video så visade han att han kör 3-2-1 men accentuerar ettan varje gång så det blir (accent i fetstil) 3-2-1-3-2-1-3-2-1-3-2-1-3-2-1 osv osv.
Nu försöker jag inte säga varken bu eller bä, vissa grejer fungerar bättre för andra spelare men jag är lite nyfiken bara på vad andra lirare här kör med för fingerstilar när ni kör tre-fingrat (om ni kör nu dvs...)

Givetvis är inte detta bara för metal-basister :)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av HirYoshima »

Jag har en plastbit som kallas plektrum, det är metal :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av B-Å Åhs »

Varför ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av JazzBassillen »

HirYoshima skrev:Jag har en plastbit som kallas plektrum, det är metal :)
Ännu en amatörmetallurg!
Nej, plaster är polymerer, inte metall.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av shadowskimmer »

Om du kör 3-2-1-2 (eller 1-2-3-2) så får ju ändå långfingret jobba dubbelt så hårt som de andra och då tror jag du får ont efter ett tag.

Att betona var fjärde (Alex Webster) för att få in pulsen (och köra 3-2-1 eller 1-2-3) är rätt väg att gå tycker jag.

Jag har enklast att köra 3-2-1 när jag behöver ett jämnt flöde men kör 1-2-3 när min inre Steve Harris behöver komma fram.

Så varför trefingersteknik? Jag spelar lika fort (eller långsamt) med två fingrar men det är skönt att varva ibland och det blir en annan känsla och kanske litet jämnare med 3-2-1. Fast det känns inte som att det finns några rätt och fel här, man kör det som passar en själv såklart.
Senast redigerad av shadowskimmer den ons 07 aug 2013, 14:25, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av Tarzan08 »

Själv anammar jag Alex Webster-tekniken, utan att ha vetat om att det är hans. Detta oavsett tempo.

3-2-1-3, 2-1-3-2, 1-3-2-1, 3-2-1-3...osv.

Fungerar fint till åttondelar också, om man vill. Och det vill jag
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Tre-fingerteknik

Inlägg av RolleHarris »

Tarzan08 skrev:Själv anammar jag Alex Webster-tekniken, utan att ha vetat om att det är hans. Detta oavsett tempo.

3-2-1-3, 2-1-3-2, 1-3-2-1, 3-2-1-3...osv.

Fungerar fint till åttondelar också, om man vill. Och det vill jag
Det är faktiskt Billy Sheehaans teknik. Han började redan på 70-talet
Användarvisningsbild
obzen
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 22:27
Ort: Umeå

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av obzen »

Jag är en f.d. gitarrist och blev basist 2009 i 2 band, ett thrashmetalband och ett deathmetalband. Det kändes såklart säkrast att fortsätta med plektrum efter att ha lirat gitarr i 15år, men för ca ett år sen började jag spela bas med fingrarna. Försökte genast få in "websters" teknik eftersom jag lirar en del snabba låtar, men har haft(& har fortfarande) extrema problem med att få in accenteringen på var fjärde anslag. Det blir oftast att jag safear och halverar när vi kör live för att inte ska bli en galoppsoppa av de snabba 16-delarna. Sen har jag ett problem till och det är att jag får en helt annan klang, eller vad man ska säga, när jag slår an med finger 3. Det resulterar oftast i att det anslaget accenteras automatiskt mot min vilja. Fan, jag kanske borde börja öva :)
http://www.myspace.com/hateammoofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/wwwdaemonicusnu" onclick="window.open(this.href);return false;
Dregg
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 23:50
Ort: El Stockholmo

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av Dregg »

Jag har skippat hela "accentuera 1an"-grejen. Jag tycker det känns lättare och mer "rätt" att bara hamra rakt och få varje anslag lika hårt. Sen är det en annan sak om man ska accentuera en ton tillsammans med ett ackord men det brukar vara lättare när man väl kommit in i svängen so to speak.
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av alsof »

För runt tio år började jag använda fyra fingrar på högerhanden för att kunna spela riktigt snabba 16-delar. Det tog ett tag att öva upp det men nu är det inga problem. Jag spelar alltid 4-3-2-1 vilket inte är planerat på något sätt, det bara blev så.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av DrJKO »

När jag började spela 3-2-1 så sa han som lärde mig tekniken att det var viktigt att just gå i ordningen: ringfinger->långfinger->pekfinger. Varför har jag inte en aning om haha!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av jisac »

JazzBassillen skrev:
HirYoshima skrev:Jag har en plastbit som kallas plektrum, det är metal :)
Ännu en amatörmetallurg!
Nej, plaster är polymerer, inte metall.
:D
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Tre-fingerteknik

Inlägg av Chopper »

Sen i somras har jag tränat trefingerspel. pekfinger, långfinger, ringfinger långfinger blir det, enligt Billy Sheehans bok....
Jag är fd gitarrist och det är först nu på senare tid som jag lyckats börja tänka i bastermer. Spelar jag t ex Rage Against the Machine eller RHCP blandar jag oftast in tummen oxå på nåt vis... men tekniken saknar jag helt egentligen. Eftersom jag är vänsterhänt egentligen men spelar som högerbasist så är min motorik skitkass å jag känner att jag måste träna just fingerteknik. Nu efter ett halvår tycker jag det börjar sitta rätt ok.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar