Basfattigt plektrumspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Basfattigt plektrumspel

Inlägg av klasextas »

Hur resonerar ni när ni växlar mellan plektrum- och fingerspel, justerar ni ljudet också? Det blir så mycket mer diskant med plektrum, det låter tunt helt enkelt när jag försöker. Senaste repet vred jag ner diskanten varje gång jag använde plektrum, gör ni andra så också? Kan tillägga att jag är nybörjare på plektrumspel men vill gärna kunna använda det på en del låtar!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av funkys**t »

Jag tror örat luras av diskant. Man tror att det blir basfattigt men i själva verket tar diskanten överhanden.

Pröva att få lite mer kontakt med fingrarna i plektrumspelet samt att dämpa lite med handloven vi varje slag. Gitarrteknik alltså... :) Då kan du få ett lite mer basigt resultat.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av Janne »

Visst blir det lite mer topp men du kan kompensera ganska mycket med vart du lägger anslaget samt plektrumets vinkel mot strängen.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av Musikanten »

Basen blir "tunnare" ju närmare stallet du slår an strängen. Det är vi nog överens om...
- Ingvar -
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av blackparkas »

Resonerar och resonerar...

När man spelar med plektrum så ska det låta plektrum och annars kör man med fingrar... :D