Basfattigt plektrumspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Basfattigt plektrumspel

Inlägg av klasextas »

Hur resonerar ni när ni växlar mellan plektrum- och fingerspel, justerar ni ljudet också? Det blir så mycket mer diskant med plektrum, det låter tunt helt enkelt när jag försöker. Senaste repet vred jag ner diskanten varje gång jag använde plektrum, gör ni andra så också? Kan tillägga att jag är nybörjare på plektrumspel men vill gärna kunna använda det på en del låtar!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av funkys**t »

Jag tror örat luras av diskant. Man tror att det blir basfattigt men i själva verket tar diskanten överhanden.

Pröva att få lite mer kontakt med fingrarna i plektrumspelet samt att dämpa lite med handloven vi varje slag. Gitarrteknik alltså... :) Då kan du få ett lite mer basigt resultat.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av Janne »

Visst blir det lite mer topp men du kan kompensera ganska mycket med vart du lägger anslaget samt plektrumets vinkel mot strängen.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av Musikanten »

Basen blir "tunnare" ju närmare stallet du slår an strängen. Det är vi nog överens om...
- Ingvar -
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av blackparkas »

Resonerar och resonerar...

När man spelar med plektrum så ska det låta plektrum och annars kör man med fingrar... :D

Det är väl delvis för att det ger ett lite rivigare ljud som i alla fall jag kör med plektrum, + att det förstås hör till när man kör rock n roll rent... ja... Det hör till ba....

Spela närmare halsen, köp tunnare plektrum.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av macahan »

Jag spelar med plektrum för att det ger bättre flow i mitt spel och bättre driv. Men jag hamnar ofta i konflikten mellan mick och plektrum eftersom jag gillar ljudet när man spelar över micken men jag träffar även polerna på micken (tyvärr). Men det är även stor skillnad mellan strängar och plektrumtjocklekar när man spelar med plektrum och det är framförallt därför jag spelar med nickelsträngar.
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av Dansk_se »

Själv använder jag plektrum just för ljudet. Vill jag ha vasst ljud använder jag plektrum, vill jag ha dovare ljud använder jag fingrarna, vill jag ha ännu dovare får det vål bli limpmacka eller nåt... Sen är det ju hur hårt man slår, var på strängen, vinkel på plektrum/finger/limpa osv. Allt spelar roll. Brukar inte ratta så mycket på förstäkaren...
Bas.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av klasextas »

Tack för alla svar! Jag fortsätter öva och flytta anslaget mm enligt era tips så kanske jag lär mig en dag hur jag ska göra för att låta som jag vill! Dämpar med handloven gör jag redan, det ljudet gillar jag, men utan dämpning vill jag gärna rulla av litet diskant (så det låter mer som fingerspel :D).
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av klasextas »

blackparkas skrev: köp tunnare plektrum.
Plektrumen från Palmer gillar jag, tack för dem! De räknas väl som rätt tunna?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av Aslan »

Själv tycker jag att tjockare plektrum ger mer botten. Tunnare ger mer klick-attack bara. IMHO
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av BBQV »

Jag tycker inte att det är ett problem. Mitt grundljud är tjockt fingerljud och plektrum ger lite extra bett och vässad diskant när det behövs. Annars instämmer jag med ovanstående, högerhandsdämpning och nickelsträngar löser det mesta!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av macahan »

Glöm inte vänsterhandsdämpningen. Den påverkar också att det låter mer "tschukk" än "sproooing".
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av klasextas »

macahan skrev:Glöm inte vänsterhandsdämpningen. Den påverkar också att det låter mer "tschukk" än "sproooing".
Jag får öva på det, är inte helt säker på att jag förstår hur du menar bara....
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av fieldflower »

Jag använder 2 inställningar för fingerspel - en öppen och en ganska bumlig.
Med plektrum använder jag samma öppna som för fingrar.

Så ja och nej blir svaret..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av Hågge »

Jag spelar lika mycket med fingrar som plektrum. kompenserar alltid med mickar eller tonkontroll. Alltså vrider ner diskanten på en- mickade basar och drar ner halsmicken, om sådan finns, vid plektrumspel. Om detta inte hinns med så korrigerar jag med plektrumets eller fingrarnas position. Detta sker per automatik och är inget problem, Och en ren basist fråga såklart :D
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av klasextas »

Skönt att höra att en av er gör som jag :lol:
Men jag ska nog fokusera på att inte få kramp när jag spelar, känns rätt viktigt också!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av hitman »

Jag gillar plektrumljudet bäst (Phil Lynnot kan inte haft fel) men de man spelar med brukar oftast föredra fingerspel.

Håller med om att skillnaden i ljud kan bli ett problem om man växlar. Ett sätt är att ha två basar med varsin kanal (jag kör på en EBS microbass preamp) vill man inte byta bas kan man ha en EQ-pedal (kan köpas billigt begagnad) för att anpassa ljudet när man skiftar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av klasextas »

hitman skrev:Jag gillar plektrumljudet bäst (Phil Lynnot kan inte haft fel) men de man spelar med brukar oftast föredra fingerspel.

Håller med om att skillnaden i ljud kan bli ett problem om man växlar. Ett sätt är att ha två basar med varsin kanal (jag kör på en EBS microbass preamp) vill man inte byta bas kan man ha en EQ-pedal (kan köpas billigt begagnad) för att anpassa ljudet när man skiftar.
Just det ja, måste leta rätt på min gamla Boss EQ och hoppas att den fungerar!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av HirYoshima »

Dansk_se skrev:Själv använder jag plektrum just för ljudet. Vill jag ha vasst ljud använder jag plektrum, vill jag ha dovare ljud använder jag fingrarna, vill jag ha ännu dovare får det vål bli limpmacka eller nåt...


Det kör jag alltid med! :D Den perfekta vägen till reggaebasen!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av bassmayhem »

Jag brukar allt som oftast spela plektrumspel utan plektrum, dvs. med "plektrumgreppet" fast slå an med pekfingernageln. Det blir ju bara down strokes, men handlar det om groove och inte speed metal så funkar det och låter bra
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av bassmayhem »

...speciellt med handen på stallet, skulle jag skriva men telefonen skickade innan jag var klar.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av kmo »

Att spela med ett finger istället för två ger liknande effekt som bassmayhem beskriver. Speciellt när det ska pumpas åttondelar.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Basfattigt plektrumspel

Inlägg av B-Å Åhs »

spelar aldrig med plastbitar
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar