Otakt

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Otakt

Inlägg av JOhan164 »

Hej!

Ibland när jag spelar kan jag känna en viss otakt när jag spelar "rakt" . Det känns som att ett av mina fingrar på högerhanden kommer något efter dem andra, vilket gör att det blir lite "galopperande" takt(överdrivet). Spelar mestadels med pekfinger och långfinger, men har även börjat spela med alla 4 fingrar i vissa tillfällen :) Hur botar jag denna smått galopperande takt, eller är det bara mänskligt?
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Otakt

Inlägg av HirYoshima »

Träning blandat med övning... så tränar jag. Metronom som börjar ganska långsamt och sen snabba på lite efter någon minut...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Otakt

Inlägg av James Bond »

Spela in dig själv, med eller utan metronom eller när du spelar med dina kompisar. Då slipper du gå på hur det känns, i stället kommer du att höra vad som händer. Generellt sett är det en utmaning att få ett jämnt anslag, både soundmässigt och sett till tajmningen. Om du funderar en stund kommer du säkert på bra övningar som hjälper dig korrigera vad du gör fel. Att ta lektioner för en duktig musiker är heller aldrig fel.
Tomtefaen
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 16:40
Ort: Örebro

Re: Otakt

Inlägg av Tomtefaen »

Hade ett liknande problem som uppstod på grund av överkompensation av svagt långfinger., och hade även det problemet när jag spelade in då jag oftast sänkte volymen vilket gjorde att jag försökte gräva mer vilket gjorde att jag spännde mig. James Bond ger bra tips, men jag skulle även titta på vilka situationer som det KÄNNS konstigt. Om du spelar bra och det känns konstigt är det något som inte klickar i den situationen som du måste träna på.
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Otakt

Inlägg av Mr Spock »

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Otakt

Inlägg av Hatt_Johan »

Mr Spock skrev:Bild
+1! Inkl ballare anslag :D
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Otakt

Inlägg av Dansk_se »

Som sagt, spela in och lyssna på hur du spelar. En gång i studion kändes allt fel och jag tyckte inte jag fick till nånting. Nät vi lyssnade sen visade det sig att jag spelade som en metronom (eller... typ... nästan i alla fall) medan trummorna var galet otajta.
En annan gång tyckte jag att jag spelade perfekt och bandet sackade som fan, men det visade sig att det var jag som sprang iväg...
Bas.
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Otakt

Inlägg av JOhan164 »

Gött! Ska försöka tänka på detta, hem och försöka spela in mig och lira med metronom! Dock kommer inte plektrumet komma fram, ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo.jr
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 10 jan 2010, 18:34
Kontakt:

Re: Otakt

Inlägg av mrbaloo.jr »

Mycket av övning, spela enkelt (inte så mycket jokkel/mellantoner etc). Börja öva långsamt och sen öka tempot :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
All bass, no treble!
/mrbaloo.jr
Skriv svar