Strängljud

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Strängljud

Inlägg av Geddan »

Jag har fått bannor för strängljud. och blev lite förvånad.
Och då menas strängljud från vänsterhandens (gäller inte FreCKo) förflyttningar på halsen.

Jag drog mig till minnes att jag sa ngt liknande till min gitarrlärare
när han spelade ett svårare klassiskt stycke för mig när jag var runt 10 år.
Hans reaktion då var "tycker du inte om det ljudet"
Så för min del har jag efter det lärt mig att tycka att det hör till.

Min vänsterhandsteknik har jag ju fått från 6-7 års klassiskt gitarrspelande.
Och ska jag spela tajt och med känsla så inte kan jag lyfta vänsterhanden mellan varje fingersättning
för att få bort det hasande ljudet från strängarna, framförallt inte om det är ett snabbare parti.

Det är ju givetvis skillnad på en elgitarr jämfört med klassisk gitarr och bas,
där det hörs mer pga strängarnas beskaffenhet.
Vad säger ni, bröder?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det rasslar en del om min vänsterhand med. Jag löser det genom att ratta bort diskant, och höja lite bas, både på stärkare och bas. Mitt idealbasljud är ju ända Aston "Family man" Barrets :) .
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

På akustisk gitarr är ju "has-ljudet" väldigt vackert, om det kommer emellan två vackra ackord.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har sålt en Mannebas där ett av köparens skäl att han ville ha just den var att det tack var tonkammaren med granlock och en ruggigt bra piezomick gick att få med en hel del av sträng- och bandrasslet som han fick vid inspelning när han mickade upp sin Ibanezbas! Och när jag säger mickade upp så var det så; En vanlig Ibanezbas med en inspelningsmick framför strängarna.
Tack vare Mannebasen kunde han efterlikna det ljudet live!

Sen är det en ruggigt bra bas på andra sätt också men jag vill inte göra reklam här... :oops:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:Och när jag säger mickade upp så var det så; En vanlig Ibanezbas med en inspelningsmick framför strängarna.
Tack vare Mannebasen kunde han efterlikna det ljudet live!
Det finns alltid folk på ytterkanten...vad man än tar tag i. :wink:
Vad tycker du själv då...189981? Ne visst ja...det var Björnligan det.
Ditt nummer är inte födelsenumret va? :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Geddy_Lee skrev:Det finns alltid folk på ytterkanten...vad man än tar tag i. :wink:
Vad tycker du själv då...189981? Ne visst ja...det var Björnligan det.
Jag kanske inte skulle sträva efter att det ska höras. men tycker nog samtidigt att lite rassel kan vara en av de saker som gör att det låter "naturligt" och "närvarande".
Geddy_Lee skrev:Ditt nummer är inte födelsenumret va? :P
Första forumet jag var inne på lite var ett Travis Bean forum... Jag hade en TB2000 med serienummer 71... Senil som jag är så får numret hänga med...

För övrigt minns jag inte om jag satt upp den basen som en av alla jag ångrar att jag sålt.... Men det är det :(
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Köp flatwounds! 8)

Kanske inte... :oops: Vem är det som bannar dig? Har personen nå't med ditt musicerande att göra? Om inte, strunta i det! :twisted:

Om det är någon vars åsikter du värderar så får du hitta en lösning. Om du inte vill eller kan ändra teknik så är det strängarna eller EQ:n som måste ändras.

Nickelsträngar är inte lika vassa i diskanten som stål, flats är mycket tystare än rounds. Det finns ett mellanting (halvslipade, pressure wound, silencers etc.) som kan funka. Jag använder dem på bandlös för att minska slitaget på greppbrädan.

Att skära bort diskant kanske inte funkar för dig, men det borde lösa problemet till en del.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar