Kan allt känns det som...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hellish skrev:Förresten. Hur trivs du i Övik nu då? :D
Apropå Ö-vik;
i början av 90-talet jobbade jag en hel del i Ö-vik.
Bodde på ett hotell som låg nere vid vattnet, gult tegelhus.
Överallt i hotellet stod det instrument. Congas här, ett trumset där...
Nå't ni Ö-vikare känner igen?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Hellish skrev:Förresten. Hur trivs du i Övik nu då? :D
Det är 50/50. Östmans är sisådär, lite halvtaskigt utbud men bas-Andreas vid kassan är en härligt typ! Jag fick veta att dem är den svenska återförsäljaren för Sadowsky! Jag väntar på att de ska få in deras pedalpreamp för test till min preamplösa slutsteg-låda rigg :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Geddy_Lee skrev: Apropå Ö-vik;
i början av 90-talet jobbade jag en hel del i Ö-vik.
Bodde på ett hotell som låg nere vid vattnet, gult tegelhus.
Överallt i hotellet stod det instrument. Congas här, ett trumset där...
Nå't ni Ö-vikare känner igen?
Hahaha! Ja men fanken! Strand City Hotel! Han som äger det hotellet är även ägaren till stans bästa musikstudio. Har arbetat med honom flera år, nu var det ett bra tag sedan jag var och hälsade på i studion dock.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Mumin skrev:Det är 50/50. Östmans är sisådär, lite halvtaskigt utbud men bas-Andreas vid kassan är en härligt typ! Jag fick veta att dem är den svenska återförsäljaren för Sadowsky! Jag väntar på att de ska få in deras pedalpreamp för test till min preamplösa slutsteg-låda rigg :)
Bas-Andreas? Karln är gitarrist och behjälplig på bas om han måste. :D
Sen kan du nog ta allt som han säger med en nypa salt. Han predikar gärna bara om saker han själv tycker är nåt att ha. Som häromdagen när jag gick in för att köpa slipade strängar. Fick en idiotförklarande blick och ett "vad ska du med såna till? De låter ju bara skit och har ingen attack. Köp Elixir i stället." Precis som att jag aldrig har lirat på slipade strängar förut och har en egen uppfattning om dem. :D
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

jaha ja se där! Tack Hellish för infon! =)
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Bastappe »

Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Här har Du lite att börja med.
Behöver Du mer inspiration så kan Du maila mej.

http://www.youtube.com/watch?v=I4HnTSYv ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=8w_-LHByZPM&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=5vAalqCpqCA
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Bastappe »

Klopper skrev:
Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Känner igen en del av det där.
Har varit i det läget att jag kännt att nu kommer jag inte längre.
Tycker att jag nått mina mål.
Varit "skit pissed" på egoistiska medmusikanter, och glömt min egen roll i sammanhanget.
Har naturligtvis inte varit i det läget att jag kunnat allt, men haft känslan att jag nått dit hän jag siktat.
Där var det läge att fundera på vad jag vill och vad jag tycker och inte minst tycker om.

Efter att ha slängt in basarna i förrådet ett tag, som blev fler månader än jag kan hålla reda på så åkte dom fram igen.
Började att försöka plocka ut prylar och musik som inte var skrivna för bas i allmänhet och elbas i synnerhet.
Klassiskt, folkmusik på nyckelharpa, opera, gitarrslingor, saxofonriff mm.
Här någonstans började jag tycka att det var rätt ball att lira, för att inte säga skitkul!
Att sedan tillämpa nya tekniker och se vad dom ledde till var ytterligare en inspirationskälla. Att en hel del kombinationer av musik och olika tekniker gick käpprätt åt h-e funkade bara som en sporre på mig.
Du vet... det där lät så j.vla illa att nästa försök bara kan bli bättre.

Jag började också lyssna på musik som jag tyckte om och fundera på hur JAG skulle spela om jag fick fria händer att göra vad jag ville.
Där satte jag igång och sket i min ensamhet helt och fullt i vad omgivningen skulle kunna tänkas tycka om detta.

Största kicken var att få en extra sträng.
5 strängat blev min räddning.
Har sedan även blivit 6 strängat.
Men det kunde lika gärna ha blivit 3 eller 2 strängar. Huvudsaken var att nyfikenheten och experimentlusten fick en spark i baken.

Så för mig i slutändan handlade det om att slänga skygglapparna och glatt kasta sig ut i vilka dumheter som helst. Huvudsaken var att jag hade kul!
För i slutänden handlar det väl om att ha kul eller? :D
Instämmer till att extra strängar kan göra susen. Offrade min Alembic för att få en stygg 6:a. Har fått hur mycket inspiration som helst!!!
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Är du med i ett band?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av bootsy »

AAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

IGEN!!!!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av knedy »

Ya shouldn't a'done that. He's just a boy. Poor little feller...
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Kale »

Bastappe skrev:
Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Här har Du lite att börja med.
Behöver Du mer inspiration så kan Du maila mej.

http://www.youtube.com/watch?v=I4HnTSYv ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=8w_-LHByZPM&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=5vAalqCpqCA
Utmaning? Ja!
Någon som orkar lyssna? Inte jag!
Grejen med att spela är väl ändå att ha kul och att kunna glädja andra med sitt spelande...
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Bastappe »

Kalebas skrev:
Bastappe skrev:
Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Här har Du lite att börja med.
Behöver Du mer inspiration så kan Du maila mej.

http://www.youtube.com/watch?v=I4HnTSYv ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=8w_-LHByZPM&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=5vAalqCpqCA
Utmaning? Ja!
Någon som orkar lyssna? Inte jag!
Det var inte min mening att på något sätt utmana Dig.
Jag ber om ursäkt ifall Du har uppfattat det så. Vi är ju alla olika och det här råkade vara en basist som fick mig in på nya banor. jag KÄNNER att Du fick det Det efterfrågade?
Grejen med att spela är väl ändå att ha kul och att kunna glädja andra med sitt spelande...
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av GandhiMK2 »

Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Hmmm...intressant post men jag fattar fan inte vad du menar, i ärlighetens namn....Svänger det alltid så att det svartnar när du spelar? Missar du aldrig beatet det minsta? Spelar du Funk som om du vore Bootsys enäggstvilling? Spelar du metal som Steve Harris? Är du lika tok-allround som Marcus Miller?
Well congrats!!! Du lär inte gå arbetslös. =)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Klopper »

figgebass skrev:
Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Hmmm...intressant post men jag fattar fan inte vad du menar, i ärlighetens namn....Svänger det alltid så att det svartnar när du spelar? Missar du aldrig beatet det minsta? Spelar du Funk som om du vore Bootsys enäggstvilling? Spelar du metal som Steve Harris? Är du lika tok-allround som Marcus Miller?
Well congrats!!! Du lär inte gå arbetslös. =)
Läs mellan raderna figgan!
Ta det inte bokstavligt! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej, det här är ju fortfarande ett av de mest otydliga och svårtolkade uttalndena någonsin här på forumet:
Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:Nej, det här är ju fortfarande ett av de mest otydliga och svårtolkade uttalndena någonsin här på forumet:
Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu.
Lägg fokus på känns så klarnar det.
Hoppas jag i alla fall! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av GandhiMK2 »

Klopper skrev: Läs mellan raderna figgan!
Ta det inte bokstavligt! :D
Nu ska vi inte kalla folk för toalett hit och dit, huh?? ;-)
Nä men vad menar människan??
Jag förstår inte på vilket plan han menar att han inte kan bli bättre....
"Jag skulle vilja-"....vad?
Jag har varit frilansbasist sen -90 och jag har en grundteknik som funkar och ju äldre jag blir desto mindre spelar jag, dessvärre , men desto bättre basist blir jag...för jag får större och större förståelse för musik och blir mindre och mindre fokuserad på att "spela nåt smart" själv.....Trots att jag inte alls är lika fort som när jag var 20 så är jag oändligt mycket bättre nu , trots att jag aldrig övar om jag inte har ett gig som kräver mer än en kvarts uppvärmning...
Jag lär mej mer och och mer om musik hela tiden så jag hajar inte vad man menar när man inte kan lära sej nåt mer...

handlar det om "det låter otight när jag spelar men jag vet inte vad jag ska göra åt det" eller är det "nu spelar jag lika snabbt som billy sheehan(?!?!) och jag kommer liksom inte upp i fler tumslag i sekunden än 20"?
"Hur lär jag mej att spela som Willie weeks?" ? What what what??
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Mumin skrev:
Svensson skrev:Det är ju två skilda saker.
1. Att känna att man "kan allt" och det inte finns mer att lära.
2. Att känna att man inte utvecklas längre trots att man självklart inser att det finns hur mycket som helst att lära.

Jag vet inte vilket av de två alternativen som Mumin faller in på.
Nr. 2. Ni som tog mitt första meddelande gravallvarligt ni missförstod allt ihop.

Jag har länge funderat på att skapa eget och så fort allt med flytten är klart och jag har tid kanske jag tar fram penna och papper och skriver lite egen music.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Klopper »

figgebass skrev:
Klopper skrev: Läs mellan raderna figgan!
Ta det inte bokstavligt! :D
Nu ska vi inte kalla folk för toalett hit och dit, huh?? ;-)
Nä men vad menar människan??
Jag förstår inte på vilket plan han menar att han inte kan bli bättre....
"Jag skulle vilja-"....vad?
Jag har varit frilansbasist sen -90 och jag har en grundteknik som funkar och ju äldre jag blir desto mindre spelar jag, dessvärre , men desto bättre basist blir jag...för jag får större och större förståelse för musik och blir mindre och mindre fokuserad på att "spela nåt smart" själv.....Trots att jag inte alls är lika fort som när jag var 20 så är jag oändligt mycket bättre nu , trots att jag aldrig övar om jag inte har ett gig som kräver mer än en kvarts uppvärmning...
Jag lär mej mer och och mer om musik hela tiden så jag hajar inte vad man menar när man inte kan lära sej nåt mer...
Öh! Va! Toalett?
Har tydligen trampat i klaveret någonstans. Ber om ursäkt. My bad.

Jag gjorde ett försök att läsa lite mellan raderna och har en förhoppning att jag gjorde en skaplig tolkning.
Dvs kört fast och behövde en smula assistans.

Vi har alla olika sätt att formulera sig och imho så tror jag att om man skulle tolka allt som skrivs på forumet bokstavligt så skulle det drabbas av härdsmälta alt. existenskollaps. :wink:
Mina 5 öre! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Bastappe »

Kalebas skrev:
Bastappe skrev:
Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Här har Du lite att börja med.
Behöver Du mer inspiration så kan Du maila mej.

http://www.youtube.com/watch?v=I4HnTSYv ... ed&search=
http://www.youtube.com/watch?v=8w_-LHByZPM&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=5vAalqCpqCA
Utmaning? Ja!
Någon som orkar lyssna? Inte jag!
Grejen med att spela är väl ändå att ha kul och att kunna glädja andra med sitt spelande...
Jag tolkade att frågan gällde BASTEKNIK, flera andra har tolkat ditt inlägg mer på att förstå ditt problem gällande musikalisk utveckling. Jag vill med detta bara förklara mina inlägg i frågan.
Senast redigerad av Bastappe den ons 02 apr 2008, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av GandhiMK2 »

Klopper skrev:
Öh! Va! Toalett?
Har tydligen trampat i klaveret någonstans. Ber om ursäkt. My bad.
Figga betyder toalett där jag kommer ifrån iaf. =)
No offence taken what so ever!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av Klopper »

figgebass skrev:
Klopper skrev:
Öh! Va! Toalett?
Har tydligen trampat i klaveret någonstans. Ber om ursäkt. My bad.
Figga betyder toalett där jag kommer ifrån iaf. =)
No offence taken what so ever!
Oh shit! :wink:
Ber åter om ursäkt!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja här kommer mitt tekniktips:
http://www.youtube.com/watch?v=Ea9mV9EhPvE
Hur fan spelar tokfan?!? FÖ har du en fantastisk signatur(eller vad det kallas), Dereborn. =)
Skriv svar