Slaskigt spelande.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
HerrBerglund
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 12 jun 2012, 17:03

Slaskigt spelande.

Inlägg av HerrBerglund »

Tjipp å hej!

Passar på att ta min egen PB-oskuld med att tigga lite tips av er.
Kan börja med att säga att jag inte sökte speciellt väl innan jag skrev, men det var inte bara pga att jag är en ohyfsad klåpare, jag visste bara inte vad jag skulle söka på riktigt.
Är du för lat för att läsa allt, så följ bara de breda bokstäverna, slöskit.

Kan börja med att förklara utgångsläget:
¤Fingerspel med handen på styrbord sida. Smidigt och flexibelt.
¤Spelat bas i ett antal år, skaffade första 2004-2005.
¤Spelat mest Punk när jag lirat i band, men även en del gott å blandat.
¤Spelat riktigt ihärdigt de senaste fyra åren.
¤Kör just nu på en Matt Freeman Signature-historia, (mest för att den är lika sexig som en bakbunden Pamela Anderson under 90-talet)
¤Repar med banden (2st) ett par gånger i veckan för att motionera fingrarna lite. Blir väl ett par timmar varje gång.
¤Förutom plonkandet hemma då.


Nu till problemet:
Jag har sjukt svårt att spela "rent"
Satt i studion idag för att spela in en skiva. Skräck-punk för hela slanten.
Jag svär på att om det blivit en till omtagning så hade jag monterat basen i väggen, och med tårar i ögonen svalt mixerbordet.

Jag kunde inte för min själ spela rent, allt fladdrade hej vilt. Sätter rätt toner men det låter skräp, rasslar, känns som om jag gör ofrivilliga pull-offs och har mig. Detta problem uppstår inte bara vid högt tempo heller. Allt låter slask.

Min setup är väl inte 100% "by the book" just nu, men absolut inte illa, så jag kan inte skylla på basen heller. Jag är väl helt enkelt för dålig på att dämpa strängar och "Finspela".

Gig & tidigare skivinspelning har man ju alltid fixat förut genom att dista som Lemmy & haft en jävla volym på bandet. Har funkat live, och låter väl inte så illa som man kan tro heller. Detta har lett till att jag förträngt problemet lite.
Men nu är det slut med den skiten, nu ska det låta bra också!

Det jag söker (förutom ett nytt självförtroende) är tips på bra tekniker & övningar när det kommer till detta. Är det fler som haft samma problem?
Naturligtvis kommer jag börja spela mer låtar hemma av den karaktären också, men det är ju alltid fint om man kan fokusera direkt på problemet om allt annat funkar helt okej.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Slaskigt spelande.

Inlägg av inber »

Jag trodde länge att bara jag i hela världen rasslade och spelade fult, tills Youtube kom. Sen insåg jag att många/de flesta basister spelar så att det rasslar och väsnas, därför att basar oftast låter så. En basanläggning ur ju inte precis någon hifi-förstärkare som låter naturligt med rak frekvenskurva, utan färgar ljudet på en massa sätt. Framför allt så skär baslådan bort mycket rassel och oväsen, eftersom frekvenskurvan börjar falla ganska långt ner i diskantregistret.

Om det låter bra i replokalen, även när du spelar själv och inte har hårtslående trummis och två gitarrister med stora Marshall-stackar att fajtas med, så är ju problemet delvis löst. Det sitter i huvudet på dig.

Jag tror det få finns få basister på denna jord, som tycker att deras bas-spel låter bra solo. Speciellt inte uppspelat i en studio, säkert lajnad bas också. Omixat.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av Bullen »

inber skrev:Jag tror det få finns få basister på denna jord, som tycker att deras bas-spel låter bra solo. Speciellt inte uppspelat i en studio, säkert lajnad bas också. Omixat.
+1

Skäms arslet av mig varje gång vi ska spela in och man lyssnar på ett solat basspår...
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av Poester »

teknik är överskattat! Spela ofta!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av RexHunter »

Teknik är överskattat. Känsla o driv i spelet regerar. Använd metronom när du tränar.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av HirYoshima »

Använd metronom som RexHunter skriver. Börja lite långsammare och träna på låtar/partier och jobba dig sen upp snabbare.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av bjelkeman »

Något som gav mig insikt om mitt eget spelande var just att lägga bas på demo inspelningar vi gjort och sedan lyssna på dem, bara bas och omixat. Som Bullen sa, de är så man baxnar. Så att sitta hamna och spela in linad, omixad bas, med tick/metronom och sedan lyssna kritiskt, och försöka bättre nästa försök, känns som ett gott steg på vägen att få det lite bättre, tycker jag.
RexHunter skrev:Teknik är överskattat. Känsla o driv i spelet regerar. Använd metronom när du tränar.
Håller även med om detta.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
HerrBerglund
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 12 jun 2012, 17:03

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av HerrBerglund »

Får väl börja med att tacka för bra svar från hela bunten, nöter fingrarna av mig nu och det verkar väl ge lite resultat iaf. Nu när man fått lyssna av det som blev inspelat (färdiga produkten) så känns det väl inte lika illa kanske. Får väl duga helt enkelt. Men man är väl inte nöjd direkt!

"Arg" och "självkritisk" är mina ledord när jag jobbar eller skapar något. Kanske får lägg det på hyllan ett tag.

inber skrev: Jag tror det få finns få basister på denna jord, som tycker att deras bas-spel låter bra solo. Speciellt inte uppspelat i en studio, säkert lajnad bas också. Omixat.

Ska väl tilläga att det inte var lajnad bas utan det var uppmickat, någon suspekt 4*10:a med topp...
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av gabrieldahl »

inber skrev: Jag tror det få finns få basister på denna jord, som tycker att deras bas-spel låter bra solo. Speciellt inte uppspelat i en studio, säkert lajnad bas också. Omixat.
Det gör jag, men det är för att det inte låter bra i grupp...
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Anders Olsson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 02 feb 2014, 20:25

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har spelat bas i 35 år nu. Det låter inte bra när det är lajnat. Jag har en snäll och förlåtande Acoustictopp som knäar fint och distar när jag blir för entusiastisk. Ärligt talat låter det kanon live och rätt OK om vi mickar i studio. Det märkliga var att jag senast jag var i studio blev lurad av ljudteknikern att han bara använde det mickade ljudet. Det visade sig senare att han lajnat mig och att det lät bra bara jag slappnade av och koncentrerade mig på att spela med känsla.
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Slaskigt spelande.

Inlägg av Basiiwan »

Jag hade samma problem. Började min karriär med att spela snabb punk med plektrum, fick också problem vid vår första inspelning eftersom jag inte hade tänkt på hur jag lät innan. Strängar som ringde efter och sånt. Sen lärde jag mig spela andra saker, långsammare. Då tvingades man att anpassa spelandet lite, sen kunde jag överföra det igen. Renare spel, markantare slingor osv.
Spela mycket, och spela olika saker! :D Låter det inte som du vill, träna mer :)
Skriv svar