Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandsteknik

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandsteknik

Inlägg av Drumblast »

Hejsan :)

Jag är i botten trummis men har börjat tagit upp basen igen, Jag är medel bra/nybörjare och ville pröva och synka mitt spel med baskaggarna med min bas. Målet är att få ett sådant rent och kontstand ljud från basen så att baskaggen och basen synkar och samspelar perfekt.

Problemet ligger nog i min högerhand. Jag har alltid kört pek mittenfinger efter varandra, men nu när jag ska spela trioler med pauser blir det problem.

Min lösning som jag funderar över är(jag leder med pekfingret btw):

Om du kör konstanta 8-delstrioler med fingrar och behöver en 8 dels paus på sista noten i takten ute lämnar du bara ett mitten och fotosätter att leda med pekfingret på nästa takt. Då följer jag ju inte mitt tidigare tänk med bara pek mittenfinger efter varandra. Spelar du bara varannan not så kommer du bara spela med pekfingret.

För att beskriva det tydligare kan tänka 16 delar, då spelar man pek alla 8 delar och mitt alla 16 delar hur jag än väljer att lägga in olika pauser.

Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=9dsp0Q4mWAo" onclick="window.open(this.href);return false;
Tex vid 1:31 Så kommer jag spela pek, pek, pek, mitt(repitera)

Jag menar om jag kör den tekniken så kommer det underlätta på awsome låtar som dessa
https://www.youtube.com/watch?v=_2ReKyzngrM" onclick="window.open(this.href);return false;

vid 2:43 är det mycket trioler och det är i sådana här situationer jag kommer få problem och jag endast kör pek, mitt efter varandra eftersom jag säkert kommer att då leda med mitten fingret många ggr om jag hittar på egna triol komp och det kommer nog skapa ojämnhet i inspelningar osv.

Jag kanske är bara förvirrad :hummflum: men någon grund tänk vill jag nog ha :) Vad tycker ni?