Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandsteknik

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandsteknik

Inlägg av Drumblast »

Hejsan :)

Jag är i botten trummis men har börjat tagit upp basen igen, Jag är medel bra/nybörjare och ville pröva och synka mitt spel med baskaggarna med min bas. Målet är att få ett sådant rent och kontstand ljud från basen så att baskaggen och basen synkar och samspelar perfekt.

Problemet ligger nog i min högerhand. Jag har alltid kört pek mittenfinger efter varandra, men nu när jag ska spela trioler med pauser blir det problem.

Min lösning som jag funderar över är(jag leder med pekfingret btw):

Om du kör konstanta 8-delstrioler med fingrar och behöver en 8 dels paus på sista noten i takten ute lämnar du bara ett mitten och fotosätter att leda med pekfingret på nästa takt. Då följer jag ju inte mitt tidigare tänk med bara pek mittenfinger efter varandra. Spelar du bara varannan not så kommer du bara spela med pekfingret.

För att beskriva det tydligare kan tänka 16 delar, då spelar man pek alla 8 delar och mitt alla 16 delar hur jag än väljer att lägga in olika pauser.

Exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=9dsp0Q4mWAo" onclick="window.open(this.href);return false;
Tex vid 1:31 Så kommer jag spela pek, pek, pek, mitt(repitera)

Jag menar om jag kör den tekniken så kommer det underlätta på awsome låtar som dessa
https://www.youtube.com/watch?v=_2ReKyzngrM" onclick="window.open(this.href);return false;

vid 2:43 är det mycket trioler och det är i sådana här situationer jag kommer få problem och jag endast kör pek, mitt efter varandra eftersom jag säkert kommer att då leda med mitten fingret många ggr om jag hittar på egna triol komp och det kommer nog skapa ojämnhet i inspelningar osv.

Jag kanske är bara förvirrad :hummflum: men någon grund tänk vill jag nog ha :) Vad tycker ni?
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
bjajjull
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 17:37

Re: Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandstek

Inlägg av bjajjull »

Jag kör nästan alltid varannat finger, spelar ingen roll om det är trioler eller Steve Harris-galopp. Dessutom spelar jag aldrig med tre fingrar.
Schecter Stiletto Studio-5
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandstek

Inlägg av DrJKO »

Finns nog både de som inte håller och som håller med i detta påståendet som jag kommer att skriva.

Det som du känner passar dig bäst är nog också bäst för dig personligen. Ifall du känner att vissa riff lämpar sig att spela annorlunda än ständigt pendlande mellan pek- och långfinger så kör på det. Ifall du tror att ett kontinuerligt pendlande mellan pek- och långfinger är det som kommer gynna dig mest i ditt spel så öva på det!

Det är svårt att säga innan man väl har övat en del på olika tekniker osv. för att säga vad som passar en och inte. Testa dig fram och var beredd på att du kanske kommer att behöva ändra på din teknik. Vi gör alla "misstag" och det är de som lär oss mer om vad som fungerar och inte, för oss själva.

Låter kanske väldigt cheesy men så tänker jag iaf ;)

Mvh
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandstek

Inlägg av Taurus »

DrJKO skrev:Finns nog både de som inte håller och som håller med i detta påståendet som jag kommer att skriva.

Det som du känner passar dig bäst är nog också bäst för dig personligen. Ifall du känner att vissa riff lämpar sig att spela annorlunda än ständigt pendlande mellan pek- och långfinger så kör på det. Ifall du tror att ett kontinuerligt pendlande mellan pek- och långfinger är det som kommer gynna dig mest i ditt spel så öva på det!

Det är svårt att säga innan man väl har övat en del på olika tekniker osv. för att säga vad som passar en och inte. Testa dig fram och var beredd på att du kanske kommer att behöva ändra på din teknik. Vi gör alla "misstag" och det är de som lär oss mer om vad som fungerar och inte, för oss själva.

Låter kanske väldigt cheesy men så tänker jag iaf ;)

Mvh
Jag håller med JKO, men det är nog mest för att jag är för gammal och omotiverad för att ändra på min tekniskt operfekta högerhandsteknik. Jag lirar med en eller två fingrar, men just till Steve Harris-galopper kör jag med tre. Och ditt andra låtförslag skulle jag lira med plektrum ;-) Vad som funkar till låten utifrån mig själv liksom.

Är du bekväm så lyssnar du på oss, men mitt verkliga råd om du är beredd att öva lite är att nöta in en korrekt och ergonomisk trefingrarsteknik, det har du glädje av resten av livet och behöver aldrig fundera på såna här saker igen :-)
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandstek

Inlägg av Drumblast »

Ja det är det som jag vill ha, försöker öva in någon jaco pastorius teknik som man vilar lillfingret och tummen på E strängen och ringfingret på A strängen.

Men ja jag får helt enkelt försöka fortsätta med skalorna och sedan, vara försiktig när jag lär in en ny låt.
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandstek

Inlägg av RolleHarris »

Du tänker för mycket på det. Spela figuren bara och se hur dina fingrar gör. Det är är svårt men blunda så ska du se att din hand hittar det sätt som funkar bäst för dig
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandstek

Inlägg av gabrieldahl »

som nån som nu börjat få problem med mina handleder, högerhanden speciellt, vill jag bara säga att gör inget som gör ont. får du ont, kontakta nån som kan peka på vad som får det att göra ont. väldigt jobbigt att vara orolig för om/när det kommer att smärta när man är igång och spelar, själ mycket fokus och säkerhet.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Olika triol variationer, metal, nybörjare, högerhandstek

Inlägg av Bullen »

Spelat plektrum rätt länge nu men när jag spelade med fingrarna körde jag alltid med två fingrar och det lät bra när jag höll tekniken uppe. Nu spelar jag alltid med tre fingrar om jag ska galoppera med fingerspel då jag tappat snabbhet i fingrarna men tycker faktiskt det låter jämnare och bättre med tre. Ska man hålla åttondelar eller sextondelar däremot så tycker jag det är enormt svårt att få jämt anslag med ojämt antal fingrar. Testa dig fram, jag kör ringfinger-långfinger-pekfinger vid galopp.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar