simultanförmåga och sen lite baktaktsfrågor

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

simultanförmåga och sen lite baktaktsfrågor

Inlägg av hosse »

varför har jag så satans svårt att sjunga samtidigt som jag spelar? jag vill gärna sjunga i samma tempo som jag spela, men det låter ju råtta. Jag har övat som fan och det går bra om jag sitter och plinkar hemma, men på repningar så ballar det ur. jag kan låtarna by heart men ändå är jag inte förmögen att sjunga (bra) samtidigt. känns väldigt märkligt. nån som kan slänga in några tips och trix?


sen var det det här med baktakt. vår nuvarande trummis är inte jääättetight när det går i baktakt = jag får skitsvårt att spela. förra trummis var tightare och då kunde jag också spela relativt obehindrat. Finns det något jag kan tänka på för att underlätta? jag är helt självlärd så jag är inte så lyhörd om ni pumpar in massa musikteori.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Den handlar om andning..
Att spela gitarr eller piano och sjunga fungerar i regel lättare för gemeneman..
Bas är ett fysiskt instrument och många (inkl mig själv) andas in och ut i takt.. omedvetet..

Att besöka en sångpedagog för några andningslektioener är inte fel alls..

JAg förstår precis vad du menar och har vart där många gånger själv..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Jag hatar att OT:a den här tråden direkt, men det har lite bäring på ämnet:

Jag är inte nån lead-sångare och lägger till nöds lite hockeykörer, men efter ett längre rep, gig eller inspelningssession även utan begränsade sånginsatser eller rökiga lokaler är jag ofta hes och ansträngd i stämbanden. Jag har studerat mig själv och jag är hur loose och comfy som helst i lirandet och kroppen i övrigt, så det har knappast att göra med att jag spänner mig.

Nån annan som drabbats av fenomenet och har nån bra förklaring? Scattar mitt undvermedvetna i smyg?
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Liten skrev:Den handlar om andning..
Att spela gitarr eller piano och sjunga fungerar i regel lättare för gemeneman..
Bas är ett fysiskt instrument och många (inkl mig själv) andas in och ut i takt.. omedvetet..

Att besöka en sångpedagog för några andningslektioener är inte fel alls..

JAg förstår precis vad du menar och har vart där många gånger själv..
Jag vet att det ligger mycket i detta som Liten säger, jag håller helt och hållet med om att ett besök hos sångpedagogen inte hade varit fel. Men det där med andningen................ja, det är nog mer av en "grej" som man kan hänga upp sej på. Kanske löpträning är ett bra sätt att "öva" sin andning och mentala inställning till att andas i takt. Jag har hört trummisar som sjunger bra, så det är väl bara en övningssak.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: simultanförmåga och sen lite baktaktsfrågor

Inlägg av BassiLow »

hosse skrev:

sen var det det här med baktakt. vår nuvarande trummis är inte jääättetight när det går i baktakt = jag får skitsvårt att spela. förra trummis var tightare och då kunde jag också spela relativt obehindrat. Finns det något jag kan tänka på för att underlätta? jag är helt självlärd så jag är inte så lyhörd om ni pumpar in massa musikteori.

Byt trummis..........................jag vet exakt vad du menar. Be trummisen att spela efter click.
Det gjorde faktskt jag, gissa vad han sa, efter han hade provat.......
- Din hemmabyggda metronom är inte i samma takt som jag............. :lol:
Strax därefter blev han utbytt :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Re: simultanförmåga och sen lite baktaktsfrågor

Inlägg av Pyssling »

BassiLow skrev:
hosse skrev:

sen var det det här med baktakt. vår nuvarande trummis är inte jääättetight när det går i baktakt = jag får skitsvårt att spela. förra trummis var tightare och då kunde jag också spela relativt obehindrat. Finns det något jag kan tänka på för att underlätta? jag är helt självlärd så jag är inte så lyhörd om ni pumpar in massa musikteori.

Byt trummis..........................jag vet exakt vad du menar. Be trummisen att spela efter click.
Det gjorde faktskt jag, gissa vad han sa, efter han hade provat.......
- Din hemmabyggda metronom är inte i samma takt som jag............. :lol:
Strax därefter blev han utbytt :roll:
Hahaha, det är fint! Har en loop-pedal som av någon anledning inte är i takt med trummisen, hur exakt jag än loopar. Vad kan det bero på? :shock:

Lite on topic: jag vill också kunna spela och sjunga samtidigt och ibland lyckas jag. Iofs aldrig i bandsituation, eftersom enda nuvarande bandet är instrumenalt, men jag har märkt att på senare tid, sen jag började sjunga och spela piano simultant, har fått lättare att sjunga "med" basen. Kanske att utveckla "andra" färdigheter hjälper? Inget konkret, men åtminstone något att fundera över.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: simultanförmåga och sen lite baktaktsfrågor

Inlägg av BassiLow »

Pyssling skrev:
BassiLow skrev:
hosse skrev:

sen var det det här med baktakt. vår nuvarande trummis är inte jääättetight när det går i baktakt = jag får skitsvårt att spela. förra trummis var tightare och då kunde jag också spela relativt obehindrat. Finns det något jag kan tänka på för att underlätta? jag är helt självlärd så jag är inte så lyhörd om ni pumpar in massa musikteori.

Byt trummis..........................jag vet exakt vad du menar. Be trummisen att spela efter click.
Det gjorde faktskt jag, gissa vad han sa, efter han hade provat.......
- Din hemmabyggda metronom är inte i samma takt som jag............. :lol:
Strax därefter blev han utbytt :roll:
Hahaha, det är fint! Har en loop-pedal som av någon anledning inte är i takt med trummisen, hur exakt jag än loopar. Vad kan det bero på? :shock:

Lite on topic: jag vill också kunna spela och sjunga samtidigt och ibland lyckas jag. Iofs aldrig i bandsituation, eftersom enda nuvarande bandet är instrumenalt, men jag har märkt att på senare tid, sen jag började sjunga och spela piano simultant, har fått lättare att sjunga "med" basen. Kanske att utveckla "andra" färdigheter hjälper? Inget konkret, men åtminstone något att fundera över.
Jag gjorde en "vanlig" metronom och kopplade in i vårt PA, ingen speciell baseffekt alltså....

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Kanske ska tillägga att jag bygger "pellar" som ni kallar det och kan en del elektronik ..... :tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Det där med att trummisen slackar i baktakt låter inte så bra, kan vara svårt att fixa själv... :)
Men ett hett tips till att bli bättre på att spela o sjunga samtidigt är ett så tråkigt som att nöta nöta nöta. Om du kan riffet/basgången i sömnen är det lättare att låta musklerna spela bas och hjärnan att koncentrera sig på sången.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Min erfarenhet av sångare som spelade samtidigt som dem sjunger kanske inte är så stor men jag har snackat med pedagoger och en del musiker om det.
Vad jag förstår så är det lättare att spela gitarr och sjunga samtidigt (det har ju klargjorts redan) än när man spelar bas.
Men om man vill lira bas och sjunga är det bästa att nöta som newheartshadow säger.
Sen finns det dem som spelar och sjunger utan att behöva nöta alls, men dem har ju något fel/speciellt..samma sak med absolut gehör...

Ang. andning så är det magen som ska arbeta och avslappnat i strupen.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

TredoX skrev:Min erfarenhet av sångare som spelade samtidigt som dem sjunger kanske inte är så stor men jag har snackat med pedagoger och en del musiker om det.
Vad jag förstår så är det lättare att spela gitarr och sjunga samtidigt (det har ju klargjorts redan) än när man spelar bas.
Men om man vill lira bas och sjunga är det bästa att nöta som newheartshadow säger.
Sen finns det dem som spelar och sjunger utan att behöva nöta alls, men dem har ju något fel/speciellt..samma sak med absolut gehör...

Ang. andning så är det magen som ska arbeta och avslappnat i strupen.
Jag tror att det spelar större roll vad man pysslar med på instrumentet än vilket instrument det är men om man tänker standard approach med normala ackord på guran jämfört med någorlunda intressant basgång stämmer det nog.

+1 på det där med personlighet, spelar nog också in en del, det finns ju även folk som är monster på det de gör på sitt instrument men som inte för sitt liv skulle kunna göra något annat samtidigt, som att sjunga t.ex.

EDIT-- Stavfel.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

newheartshadow skrev:Det där med att trummisen slackar i baktakt låter inte så bra, kan vara svårt att fixa själv... :)
Men ett hett tips till att bli bättre på att spela o sjunga samtidigt är ett så tråkigt som att nöta nöta nöta. Om du kan riffet/basgången i sömnen är det lättare att låta musklerna spela bas och hjärnan att koncentrera sig på sången.
ja, det är inte så mycket jag kan göra åt det nej, undrade det mest om det fanns nåt alls jag kan göra?

det där med att nöta är jag medveten om :?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Jag tror att det spelar större roll vad man pysslar med på instrumentet än vilket instrument det är men om man tänker standard approach med normala ackord på guran jämfört med någorlunda intressant basgång stämmer det nog.


Absolut, pumpar man på på basen brukar det sällan vara problem att sjunga men börjar det handla om lite mer komplexa basgångar så får då jag kapitulera. Spela ackord på en gura kan kan definitit jämföras med att pumpa på på bas, det finns ju inte många gitarrister som spelar slingor eller harmonier och sjunger samtidigt heller. Men som nån sa: spelar man basgången i sömnen så går det bättre att sjunga, så träna mera är väl mitt tips. Sen kan man diskutera adrenalinnivå, hemma är den noll, i repan lite högre och live jätte hög. Det märker i a f jag av i mitt bas eller gitarrspel, när adrenalinet ökar så tänker man mindre och lever sig med musiken mer (på både gott och ont).
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Valle skrev:
Jag tror att det spelar större roll vad man pysslar med på instrumentet än vilket instrument det är men om man tänker standard approach med normala ackord på guran jämfört med någorlunda intressant basgång stämmer det nog.


Absolut, pumpar man på på basen brukar det sällan vara problem att sjunga men börjar det handla om lite mer komplexa basgångar så får då jag kapitulera. Spela ackord på en gura kan kan definitit jämföras med att pumpa på på bas, det finns ju inte många gitarrister som spelar slingor eller harmonier och sjunger samtidigt heller. Men som nån sa: spelar man basgången i sömnen så går det bättre att sjunga, så träna mera är väl mitt tips. Sen kan man diskutera adrenalinnivå, hemma är den noll, i repan lite högre och live jätte hög. Det märker i a f jag av i mitt bas eller gitarrspel, när adrenalinet ökar så tänker man mindre och lever sig med musiken mer (på både gott och ont).
Usch ja, jag fasar över att jag kommer behöva sjunga över en del grejer vi pysslar med i nya bandet. för att ta ett mediumsvårt exempel:

Bild

Vet att noteringen inte är den bästa, men man gör vad man kan i Guitar Pro...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

newheartshadow skrev:
Valle skrev:
Jag tror att det spelar större roll vad man pysslar med på instrumentet än vilket instrument det är men om man tänker standard approach med normala ackord på guran jämfört med någorlunda intressant basgång stämmer det nog.


Absolut, pumpar man på på basen brukar det sällan vara problem att sjunga men börjar det handla om lite mer komplexa basgångar så får då jag kapitulera. Spela ackord på en gura kan kan definitit jämföras med att pumpa på på bas, det finns ju inte många gitarrister som spelar slingor eller harmonier och sjunger samtidigt heller. Men som nån sa: spelar man basgången i sömnen så går det bättre att sjunga, så träna mera är väl mitt tips. Sen kan man diskutera adrenalinnivå, hemma är den noll, i repan lite högre och live jätte hög. Det märker i a f jag av i mitt bas eller gitarrspel, när adrenalinet ökar så tänker man mindre och lever sig med musiken mer (på både gott och ont).
Usch ja, jag fasar över att jag kommer behöva sjunga över en del grejer vi pysslar med i nya bandet. för att ta ett mediumsvårt exempel:

Bild

Vet att noteringen inte är den bästa, men man gör vad man kan i Guitar Pro...
Nedstämt till C?
Danny_G
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 13:57

Inlägg av Danny_G »

Kan också bara instämma i att öva öva öva e d som gäller. Inget inom musik är ju omöjligt. Titta på Rush. Tänk bara på att öva rätt (gäller framförallt sång) Det finns inget som heter "Practice makes perfect" Men rätt träning gör en bättre.
Ett tips om man vill sjunga och spela bas är att hitta på melodistämmor till basgången så att man fraserar sången med rytmrn i gången.

http://www.myspace.com/weare2cool4school
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Pyssling skrev:
newheartshadow skrev:
Valle skrev:
Jag tror att det spelar större roll vad man pysslar med på instrumentet än vilket instrument det är men om man tänker standard approach med normala ackord på guran jämfört med någorlunda intressant basgång stämmer det nog.


Absolut, pumpar man på på basen brukar det sällan vara problem att sjunga men börjar det handla om lite mer komplexa basgångar så får då jag kapitulera. Spela ackord på en gura kan kan definitit jämföras med att pumpa på på bas, det finns ju inte många gitarrister som spelar slingor eller harmonier och sjunger samtidigt heller. Men som nån sa: spelar man basgången i sömnen så går det bättre att sjunga, så träna mera är väl mitt tips. Sen kan man diskutera adrenalinnivå, hemma är den noll, i repan lite högre och live jätte hög. Det märker i a f jag av i mitt bas eller gitarrspel, när adrenalinet ökar så tänker man mindre och lever sig med musiken mer (på både gott och ont).
Usch ja, jag fasar över att jag kommer behöva sjunga över en del grejer vi pysslar med i nya bandet. för att ta ett mediumsvårt exempel:

Bild

Vet att noteringen inte är den bästa, men man gör vad man kan i Guitar Pro...
Nedstämt till C?
Jepp, femma stämd GCGCF, så E-strängen är i C
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

gäst

Inlägg av gäst »

Hur blir det med femte stränge? Borde inte den vara hur slapp som helst? :O
Skriv svar