Leder allt baslärande till jazz?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av bjelkeman »

Sitter och knåpar på lite baslektioner från Scott's Bass Lessons, och har tittat på en del annat, såväl som mött lite baslärare, både den första för länge sedan och något lite närmare it tiden. Och funderade på om inte alla lektioner man tar leder i slutänden till jazz? Är jazzen musikens Borg? "You will be assimilated"? ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av B-Å Åhs »

Jazz är state of the art förstår du väl ...

Eller för at citera FZ "Jazz isnt dead it just smells funny "
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
bassjerk
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 10:22
Ort: Tierp

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av bassjerk »

kan också vara så att det inte går att livnära sig som jassbasist utan man måste ge lektioner också och då halkar man förr eller senare in i jassträsket under lektionerna
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av bootsy »

Till saken hör att bra koll på gehör och improvisation är användbart i precis alla sammanhang i alla genrer av musik. Det bästa och mest uppenbara sättet att öva sig på detta är att spela jazz ihop med andra.
Sedan är det inte jättemärkligt att många som studerar harmonilära och tillbringar en massa tid åt att bemästra sitt instrument hemfaller åt jazz till slut. Det är liksom där man hamnar.

En stor risk för många musiker som snöar in på jazz är dock att de tror att gehör och "feeling" kan ersätta genrekoll och möjlighet att variera sig. Oräkneliga är de musiker som trott sig kunna spela "allt" som gjort bort sig bottenlöst, när de ställts inför den relativt enkla utmaningen att spela en Green Day-låt på ett bröllop och löser det genom att fingra på sin möbelsexa med pruttljud, och tror att de sätter låten för att de lirar i rätt tonart.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av JazzBassillen »

Nej, det leder ibland till Precision.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av TDHP »

JazzBassillen skrev:Nej, det leder ibland till Precision.
:D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av Nick »

Jag har utvecklats enormt genom att spela jazz. Det har gjort mig mer lyhörd på mina medmusiker.

Men precis som Bootsy nämner, så är kännedom om olika genres viktigt. Var stil har sitt uttryck. Men det är nyttigt att lira jazz. Eller, egentligen ska man spela så mycket som möjligt. Både olika stilar och med olika musiker. Alltid lär man sig något man har nytta av.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av magnusb »

Allt leder till jazz :vinkar:
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av mågis »

Så att spela jazz är alltså lite som att träna på gym.
Inget man vill göra egentligen, men dom flesta behöver det...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av bootsy »

mågis skrev:Så att spela jazz är alltså lite som att träna på gym.
Inget man vill göra egentligen, men dom flesta behöver det...
Hahaha!
Nja, det kan vara fruktansvärt kul också.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av Nick »

bootsy skrev:
mågis skrev:Så att spela jazz är alltså lite som att träna på gym.
Inget man vill göra egentligen, men dom flesta behöver det...
Hahaha!
Nja, det kan vara fruktansvärt kul också.
Det säger folk om gym också...
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av B-Å Åhs »

Att lira jazz är bra mycket roligare än att gå på gym. Man behöver tänka lite mer när man lirar jazz...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av AlbinH »

Svar Ja.
Om Gud finns, leder allt till jazz. :nickar:


I motsatt fall kan det lika gärna leda till Arnold Schönberg. :shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
swahili
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
Ort: västerås

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av swahili »

Leder alla vägar till Rom?
Det beror lite på vart man ska och om man gör några avstickare på vägen.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av HellMek »

Jag har full respekt för jazzmusiker och alla andra tekniska spelstilar, men nåt jag stör mig mycket på är att när man tittar på demos på youtube på stärkare, basar, pedaler osv så ska folk ALLTID spela det mest tekniska de kan och mestadels på högre toner.
Är alltid ett ständigt letande efter nån som demar med lite sköna rockbasgångar så man får höra lite fet BAS.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av inber »

Jag började med jazz (friformsjazz och swing) när jag spelade bas i tonåren för snart fyrtio år sen. Men det la jag ner någonstans runt de 20. Det är ju fan så mycket roligare att spela rock.

Jag vet inte heller om det är så mycket enklare att spela rock, bara för att det är färre toner. Mycket av jazzen känns, trots den fria formen, ganska bunden och nästan lite förutsägbar.

Samtidigt är det ju en fröjd att höra riktigt duktiga basister, oavsett genre. Jag har hört Esbjörn Svenssons Trio live flera gånger och det har ju varit knäckande bra lir från samtliga tre musikanter. Tonerna från en bra jazzbasist går ju rakt in i lustcentrat, nästan utan att passera annat än öronen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av Roger Hedin »

Allt främmande är farligt! Det har ju t.o.m. en viss Jimmie Å. konstaterat...
Att öva på saker som är svåra, saker man inte redan kan, är det enda som leder utvecklingen framåt. Det är skönt att höra människor som är duktiga i sin genre göra sin grej. Jag älskar att spela blues, men tycker det är ganska (läs: dödligt) trist att lyssna på det. Jag lyssnar gärna på Chick Corea och hans kamrater, men kan för mitt liv inte göra det de gör.

Min trummis som jag spelade med i 33 år sa en mycket klok sak, när vi talade om att kompa andra: oavsett vilken låt du spelar ska du alltid spela LÅTEN så bra du bara kan, som om hela ditt liv hänger på det. Det är just det som är grejen: vi ska spela musik med basen som verktyg. Vi ska inte spela bas; det är tämligen ointressant. Man kan ju inte vara bäst på allt, men det är bra om man är trovärdig inom de genrer där man spelar, apropå att vara komphora... :shock:

Vad gäller demande basister på Tuben så är det upplyftande att höra någon som SPELAR över hela basen, med alla tonmöjligheter som erbjuds och med så många spelstilar som personen behärskar. Då får jag en chans att (i alla fall låtsas, för de är ju lågkvalitativa ljudklipp vi talar om) höra hela spektrumet och kan välja att bortse från det som är ointressant. Annars skulle det vara att kasta pärlor för svinen att bara spela downstrokes med halspickupen. DET har vi ju hört förr. Vi har ju alltid möjlighet att stänga av det vi inte gillar. För min del tycker jag att Ed Friedland är absolut lysande på sina demonstrationer. Där finns något för alla, kanske med något visst undantag...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av mågis »

Nick skrev:
bootsy skrev:
mågis skrev:Så att spela jazz är alltså lite som att träna på gym.
Inget man vill göra egentligen, men dom flesta behöver det...
Hahaha!
Nja, det kan vara fruktansvärt kul också.
Det säger folk om gym också...
Absolut är det så.

Jag spelar varken jazz (är inte tillräckligt duktig + gillar det inte) eller tränar på gym (skulle behöva men är för fet och lat för det...).

Men jag respekterar dom som gör det.
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Kommerinteåtminmail
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: lör 12 apr 2014, 18:54

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av Kommerinteåtminmail »

Roger Hedin skrev:
Min trummis som jag spelade med i 33 år sa en mycket klok sak, när vi talade om att kompa andra: oavsett vilken låt du spelar ska du alltid spela LÅTEN så bra du bara kan, som om hela ditt liv hänger på det. Det är just det som är grejen: vi ska spela musik med basen som verktyg. Vi ska inte spela bas; det är tämligen ointressant. Man kan ju inte vara bäst på allt, men det är bra om man är trovärdig inom de genrer där man spelar, apropå att vara komphora... :shock:
.
Så är det. Har hamnat i den diskussionen ett otal gånger när jag lirat något mindre "creddigt" och fått kommentarer i stil med hur kan du stå och harva sådan dynga och då har jag svarat ungefär som din trummis.
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av HellMek »

Kommerinteåtminmail skrev:
Roger Hedin skrev:
Min trummis som jag spelade med i 33 år sa en mycket klok sak, när vi talade om att kompa andra: oavsett vilken låt du spelar ska du alltid spela LÅTEN så bra du bara kan, som om hela ditt liv hänger på det. Det är just det som är grejen: vi ska spela musik med basen som verktyg. Vi ska inte spela bas; det är tämligen ointressant. Man kan ju inte vara bäst på allt, men det är bra om man är trovärdig inom de genrer där man spelar, apropå att vara komphora... :shock:
.
Så är det. Har hamnat i den diskussionen ett otal gånger när jag lirat något mindre "creddigt" och fått kommentarer i stil med hur kan du stå och harva sådan dynga och då har jag svarat ungefär som din trummis.
Bra talat :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av trikloretylen »

Själv tycker jag det är riktigt roligt att spela jazz .
Inte för att jag kan det eller snarare just för att jag inte kan det .
Gillar att behöva tänka utanför det inrotade .
Är visserligen ibland knäckande när man hör någon über basist och inser att det kommer jag inte att fixa .
Och som sagts tidigare man får göra det bästa man kan .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:Till saken hör att bra koll på gehör och improvisation är användbart i precis alla sammanhang i alla genrer av musik. Det bästa och mest uppenbara sättet att öva sig på detta är att spela jazz ihop med andra.
Sedan är det inte jättemärkligt att många som studerar harmonilära och tillbringar en massa tid åt att bemästra sitt instrument hemfaller åt jazz till slut. Det är liksom där man hamnar.

En stor risk för många musiker som snöar in på jazz är dock att de tror att gehör och "feeling" kan ersätta genrekoll och möjlighet att variera sig. Oräkneliga är de musiker som trott sig kunna spela "allt" som gjort bort sig bottenlöst, när de ställts inför den relativt enkla utmaningen att spela en Green Day-låt på ett bröllop och löser det genom att fingra på sin möbelsexa med pruttljud, och tror att de sätter låten för att de lirar i rätt tonart.
Strax innan eller efter bilden är tagen, så spelade jag och sjöng "Have you ever seen the rain". Satte den perfekt.

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:
bootsy skrev:Till saken hör att bra koll på gehör och improvisation är användbart i precis alla sammanhang i alla genrer av musik. Det bästa och mest uppenbara sättet att öva sig på detta är att spela jazz ihop med andra.
Sedan är det inte jättemärkligt att många som studerar harmonilära och tillbringar en massa tid åt att bemästra sitt instrument hemfaller åt jazz till slut. Det är liksom där man hamnar.

En stor risk för många musiker som snöar in på jazz är dock att de tror att gehör och "feeling" kan ersätta genrekoll och möjlighet att variera sig. Oräkneliga är de musiker som trott sig kunna spela "allt" som gjort bort sig bottenlöst, när de ställts inför den relativt enkla utmaningen att spela en Green Day-låt på ett bröllop och löser det genom att fingra på sin möbelsexa med pruttljud, och tror att de sätter låten för att de lirar i rätt tonart.
Strax innan eller efter bilden är tagen, så spelade jag och sjöng "Have you ever seen the rain". Satte den perfekt.

Bild

Geniet!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av Eagle Hazze »

Att lira jazz kan även resultera i grupper som napalm death, på sin tid snabbaste speed metal bandet


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Leder allt baslärande till jazz?

Inlägg av Roger Hedin »

basmartin skrev:Strax innan eller efter bilden är tagen, så spelade jag och sjöng "Have you ever seen the rain". Satte den perfekt.
Bild
Vad är det för extremt stilig bössa du spelar på?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar