Söker inspiration!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Söker inspiration!

Inlägg av JOhan164 »

Tjena tjabba!

Fick igår ett bakslag när jag skulle spela lite klassisk rock/punk med några killar som sökte en bassist. Har länge varit insöad på olika varianter av funk och annan tunggung-musik, men igår när jag bara skulle spela klassisk 3ackordsrock förfall mina kunskaper helt. Visste fan inte hur jag skulle spela förutom att spela rakt, vilket inte direkt är jättekul..... Så ni vänder jag mig till Sveriges elit(pratabas) , har någon lite goa förslag på hur man gör snabb 3ackords rock att låta roligare på bas? Inspirationskällor?
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Söker inspiration!

Inlägg av Tarzan08 »

Jag skulle nog bortse ifrån olika tekniska skills och fokusera på vad som passar i helheten...

Lyssna på MADNESS, tidiga U2, Primus, police eller något annat där basen faktiskt har en mer betydande roll än "bara" som kompinstrument.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Söker inspiration!

Inlägg av JOhan164 »

Sant sant! Jag tänker mig något i samma stil som THE BONES dänga "Burnout Boulevard". Lyssnar man på basen i verserna låter det riktigt fett enligt mitt eget tyckle! Spelar han bluesrundor?

http://open.spotify.com/track/4ew6Q33HNitGYzFavw3QKX" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Söker inspiration!

Inlägg av norton »

De ska pumpas rakt i rockmusik :tummenupp: så lite konstigheter som möjligt
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Söker inspiration!

Inlägg av JOhan164 »

Haha jo mycket möjligt! Men man tröttnar ju själv på att bara spela rakt, roligare att både lyssna och spela musik där en mustig bas spelar lite rundor i bakgrunden, aint it right? ;)
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Söker inspiration!

Inlägg av James Bond »

Rolling stones, Led Z...
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Re: Söker inspiration!

Inlägg av RedCheer »

Ta å titta på det, hyffsat, nya bandet: Dirty Fences. Vad jag kommer ihåg så haru punk/rock bas som är mer än grundtoner! :)
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Söker inspiration!

Inlägg av Kurisawa »

Matt Freeman i Rancid spelar ju en del roliga grejer medans gitarrerna bara pumpar raka ackord. Är ju kanske mer punk, men han är iallafall grym bassist. En stor inspirationskälla för mig.
Skriv svar