Dur och moll-skalor.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leyon
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 11:05

Dur och moll-skalor.

Inlägg av Leyon »

Hej, jag har spelat bas i ca 8 månader och övar så mycket jag kan mellan alla bandrep jag har. Någonting som jag dock har svårt att lära mig är dur och moll skalor. Jag kan det box-pattern som ligger på C-dur, och intervallerna (helt, helt, halvt, helt, helt, helt, halvt) men jag greppar inte riktigt sammanhanget mellan alla patterns och så vidare.


Fråga 1. Om jag utgår från grundtonen, är det samma box-pattern för ALLA dur-skalor, dvs det jag använder i C-dur? Eller är bara så att jag utforskar olika "modes" av C-dur om jag spelar samma mönster över olika grundtoner?

Fråga 2. Vilka intervaller är mollskalor?

Fråga 3. Jag har verkligen letat efter bra guider men har inte hittat några som jag förstår mig på, finns det någon sida där alla skalor finns o lära sig? Jag har http://www.jguitar.com/scale/C/Ionian/0 ... 20Standard men vad jag inte förstår är hur jag läser av vilka toner jag ska spela. Ska jag spela alla mörk-blå, eller vadå?

:roll:



Tackar så mycket för svar.
Användarvisningsbild
Leyon
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 11:05

Inlägg av Leyon »

Oj, ligger nog i fel forum? :(
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Ingen fara, här finns inga poliser som bråkar när du lagt dig i fel forum.

Vet du vad?
Jag tycker att du ska hitta dig en lärare. Det handlar så mycket om att sätta övningarna och skalorna i ett musikaliskt perspektiv, och det är lättare om du har någon som kan coacha dig lite.

Jag vet inte riktigt var du menar med box-pattern, men ja - alla vanliga durskalor innehåller samma toner i förhållande till varandra.

En vanlig mollskala skiljer sig från durskalan genom att tredje och sjunde tonen sänks ett halvt tonsteg.

Jag kollade inte in guiden, för jag tycker verkligen att du på riktigt borde hitta dig en lärare istället - ta ett par lektioner i alla fall!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

bootsy skrev:Ingen fara, här finns inga poliser som bråkar när du lagt dig i fel forum.

Vet du vad?
Jag tycker att du ska hitta dig en lärare. Det handlar så mycket om att sätta övningarna och skalorna i ett musikaliskt perspektiv, och det är lättare om du har någon som kan coacha dig lite.

Jag vet inte riktigt var du menar med box-pattern, men ja - alla vanliga durskalor innehåller samma toner i förhållande till varandra.

En vanlig mollskala skiljer sig från durskalan genom att tredje och sjunde tonen sänks ett halvt tonsteg.

Jag kollade inte in guiden, för jag tycker verkligen att du på riktigt borde hitta dig en lärare istället - ta ett par lektioner i alla fall!
Och sjätte tonen sänks ett halvt med för den delen, fast det är bara krångligt att se det på det sättet. Håller med om att du borde skaffa en lärare så kan ni (du och läraren) bena ut det hela oh du kan få lite andra tips på vägen.
Janne

Inlägg av Janne »

Håller med bootsy men om det inte är aktuellt med lektioner av någon skulle jag rekommendera att du skaffar dig en bok. Kalla mig gärna gammaldags men jag tycker att en "riktig" bok är bättre än att surfa runt på olika nätsidor.
Testa t ex http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9197575488
Eller den här (om du läser noter) http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1576238830
Användarvisningsbild
Leyon
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 11:05

Inlägg av Leyon »

Jag förstår vad du menar. Jag har en lärare för bas men jag träffar honom bara 30min i veckan, och denna vecka är påsklov så då tänkte jag sitta och öva hela dagarna på just skalor, för det är det jag behöver på detta stadiet. Jag sitter minst 3 timmar om dagen och övar men jag känner att det bara tar stopp när det kommer till skalor, vilket är frustrerande då jag inte vill sitta och tänka på det hela tiden.

Jag skulle bara vilja veta grunderna för moll och dur, och hur jag konstruerar dom så jag kan vara väl förberedd då jag träffar min lärare igen :). Så om någon som inte tycker det är för mycket trubbel att förklara det i ett enkelt inlägg så jag kan följa efter det, så skulle det vara tacksamt :)

För övrigt så går jag estet och tar musikteori på störtsa allvar och jag lär mig nya saker varje dag men det är som sagt skalor som krånglar till det, och jag har så många gånger hört att skalor är nyckeln till en framgångsrik musiker ;)

EDIT: Böcker håller jag fullkomligt med om, jag litar mer på konkreta exempel i en bok än något som jag hittar på någon av tusentals olika nätsidor. Har beställt "rockskolan" av Mikael Berglund med min baslärare, så jag hoppas att det hjälper till en del. Ehm, står det om skalor i "Real Bass Book"? Isf, rekomenderar du att jag också beställer den eller håller mig till "Rockskolan" som inte är här förrens om kanske två veckor?
Senast redigerad av Leyon den sön 23 mar 2008, 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Matte skrev: Och sjätte tonen sänks ett halvt med för den delen, fast det är bara krångligt att se det på det sättet. Håller med om att du borde skaffa en lärare så kan ni (du och läraren) bena ut det hela oh du kan få lite andra tips på vägen.
Eh... just det. Sitter och jobbar (en hård deadline tar inte påskledigt!) så jag har inget instrument i närheten. Var tvungen att använda hjärnan, och det gick ju som vanligt...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Leyon skrev: För övrigt så går jag estet och tar musikteori på störtsa allvar och jag lär mig nya saker varje dag men det är som sagt skalor som krånglar till det, och jag har så många gånger hört att skalor är nyckeln till en framgångsrik musiker ;)
Då har jag en överraskning till dig:

Skalorna har inte ett dyft att göra med om du blir framgångsrik eller inte.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
Leyon skrev: För övrigt så går jag estet och tar musikteori på störtsa allvar och jag lär mig nya saker varje dag men det är som sagt skalor som krånglar till det, och jag har så många gånger hört att skalor är nyckeln till en framgångsrik musiker ;)
Då har jag en överraskning till dig:

Skalorna har inte ett dyft att göra med om du blir framgångsrik eller inte.
Men det skadar ju inte.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:
bootsy skrev:
Leyon skrev: För övrigt så går jag estet och tar musikteori på störtsa allvar och jag lär mig nya saker varje dag men det är som sagt skalor som krånglar till det, och jag har så många gånger hört att skalor är nyckeln till en framgångsrik musiker ;)
Då har jag en överraskning till dig:

Skalorna har inte ett dyft att göra med om du blir framgångsrik eller inte.
Men det skadar ju inte.
Absolut inte, men det är på intet sätt avgörande.

Men visst, skalövningar är ett lysande sätt att bemästra sitt instruments greppbräda. Om du dessutom försöker göra lite musik av dem är de också ett bra vapen att ha vid improvisation.

Men det är betydligt viktigare att förstå mekanismerna bakom skalorna än att traggla dem upp och ned dagarna i ända.
Senast redigerad av bootsy den sön 23 mar 2008, 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Börja med att lära dig C-dur i alla positioner med utgång från grundton hele tiden. Sedan spelar du C-dur i alla positioner med utgång från lägsta ton du når (exemplevis e på lös e sträng om du spelar 4 strängat) och lär dig hitta alla toner utifrån detta. Sedan så gör du samma sak, men spelar exempelvis skalan i i annat mönster, typ ters upp sekund ner (C-E-D-F-E osv) genom alla intervaller, även där i alla positioner och först utifrån grundton och sedan utifrån positionens lägsta ton. Allt detta till metronom så över du timing samtidigt. När du gjort det så har du koll på C-dur och A-moll som innehåller samma toner, fast med utgångspukt från A istället för C. De är paralelltonarter om du hört talas om det. Det finns även en hög till emd skalor som innehåller samma toner vilket du omemr mära när du går vidare i skalorna, Sedan så fortsätter du och gör likadant med C#/Db och D osv. på så sätt så får du lite koll på att hitta tonerna på halsen. För att göra det hela lite mer en övning att hitta tonerna så säg högt den ton (eller tyst för dig själv) du spelar så du återkopplar tonen med ett namn. Då får du koll på ar du hittar toner och skalor på halsen. När du gjort detta lär veckan ha gått. Viktigt är att du övar detta med trummaskin eller metronom och börjar lira tonerna med ett långsamt tempo. När du väl har fått koll så kan du exempelvis lira det i åttondelar coh trioler och blanda olika värden för att på så sätt övar timing på samma sätt.

Sedan är det sant som Bootzy säger. Skalor är inte det viktiga, men det är bra att ha lite koll på dem om man ska spela solo. Som bassist (eller vilke typ av musikant som helst) så är timing och ton viktigare, och bra kontaktnät,men det är svårt att öva på hemma på kammaren! :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Här finns många bra tips, under länken "Bass Lessons" http://www.embamba.com/bass/
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Re: Dur och moll-skalor.

Inlägg av Basjonas »

Leyon skrev:Hej, jag har spelat bas i ca 8 månader och övar så mycket jag kan mellan alla bandrep jag har. Någonting som jag dock har svårt att lära mig är dur och moll skalor. Jag kan det box-pattern som ligger på C-dur, och intervallerna (helt, helt, halvt, helt, helt, helt, halvt) men jag greppar inte riktigt sammanhanget mellan alla patterns och så vidare.


Fråga 1. Om jag utgår från grundtonen, är det samma box-pattern för ALLA dur-skalor, dvs det jag använder i C-dur? Eller är bara så att jag utforskar olika "modes" av C-dur om jag spelar samma mönster över olika grundtoner?

Fråga 2. Vilka intervaller är mollskalor?

Fråga 3. Jag har verkligen letat efter bra guider men har inte hittat några som jag förstår mig på, finns det någon sida där alla skalor finns o lära sig? Jag har http://www.jguitar.com/scale/C/Ionian/0 ... 20Standard men vad jag inte förstår är hur jag läser av vilka toner jag ska spela. Ska jag spela alla mörk-blå, eller vadå?

:roll:



Tackar så mycket för svar.
Svar 1: Just det, basen är ett helt symmetriskt instrument, så om du istället börjar på t ex tonen g och spelar samma "pattern" så får du en G-dur skala. Detta förutsätter att du inte använder lösa strängar i ditt "pattern" eller i din fingersättning som man brukar säga på svenska. Samma gäller för alla skalor.

Jag tycker att du ska lära dig namnen på alla toner du spelar samtidigt som du övar på skalorna. På så sätt kopplar du ihop övningen med vad du egentligen spelar och riskerar inte att det bara blir en renodlad teknikövning.

Svar 2: En ren mollskala har intervallen helt, halvt, helt,helt, halvt, helt, helt. ex C-moll blir alltså C,D,Eb,F,G,Ab,Bb,C. Den vanligaste fingersättningen för mollskalan är 1,3,4,1,3,4,1,3 där 1 är pekfingret och 4 är lillfingret.

Svar 3: Den övningen går ut på att spela durskalan från lägsta möjliga ton på instrumentet. Iof en bra övning men mitt råd till dig är att lära dig grunderna ordentligt innan du ger dig in på den typen av övningar.

Mitt tips är:
1.Börja med att lära dig dur och mollskalan från grundton i alla (eller till och börja med de vanligaste) tonarter och lär dig namnen på tonerna och inte bara fingersättningarna.
2.När du kan dessa, be din lärare förklara förhållandet mellan dur/moll (parallelltonarter),
3. Nästa steg kan bli att gå igenom vilka ackord som hör till respektive skala/tonart när du har hunnit såpass på vägen.

Såklart blir man inte automatiskt en bra bassist för att man har koll på skalor och teori, men däremot får man lättare att förstå musikaliska sammanhang och lättare att lära sig och komma ihåg låtar.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Matte skrev:Börja med att lära dig C-dur i alla positioner med utgång från grundton hele tiden. När du gjort det så har du koll på C-dur och A-moll som innehåller samma toner, fast med utgångspukt från A istället för C.
Det har funkat ypperligt för mig. Kan man C-durskalan och positionerna så är det bara att flytta till den tonart man ska spela, det samma för moll. Då behöver man inte tänka på vilka toner som ingår i t.ex. Bb dur skala.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Janne

Inlägg av Janne »

Leyon skrev: EDIT: Böcker håller jag fullkomligt med om, jag litar mer på konkreta exempel i en bok än något som jag hittar på någon av tusentals olika nätsidor. Har beställt "rockskolan" av Mikael Berglund med min baslärare, så jag hoppas att det hjälper till en del. Ehm, står det om skalor i "Real Bass Book"? Isf, rekomenderar du att jag också beställer den eller håller mig till "Rockskolan" som inte är här förrens om kanske två veckor?
Det är uppräknat massa skalor i den boken och lite grand om hur man övar dom, fast så himla pedagogiskt är det nog inte. Det bästa med den boken är nog övningslåtarna där man får förslag på olika patterns som man sedan använder över övningslåtarnas ackordsföljder.
Vill du verkligen jobba med skalor och notläsning på allvar skulle jag beställa den andra boken jag tipsade om. Inte så stort underhållningsvärde men mycket matnyttigt. Men kolla med din lärare, det är ju möjligt att han kommer att köra typ samma övningar.

Var beställer du "Rockskolan" från? Den finns fortfarande bara med kassettband till?
obbe
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Inlägg av obbe »

Jag är absolut ingen baspedagog så lyssna hellre på din lärare men jag kan inte låta bli att ge ett par synpunkter.

När man övar skalor tycker jag att det är viktigt att man sätter in dem i ett musikaliskt sammanhang. Spela t.ex en durskalan upp och ner två gånger enligt någon box och försök sedan spela "Gubben Noak" i samma box för att förstå skaltonernas funktion i melodin. En annan go grej är att slå på radion och hitta skalan för den låten som spelas för tillfället.

Jag tycker det är totalt ointressant vad tonerna i de olika skalorna råkar heta. Däremot bör du nöta deras funktion och relativa avstånd (intervall).
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

obbe skrev:Jag är absolut ingen baspedagog så lyssna hellre på din lärare men jag kan inte låta bli att ge ett par synpunkter.

När man övar skalor tycker jag att det är viktigt att man sätter in dem i ett musikaliskt sammanhang. Spela t.ex en durskalan upp och ner två gånger enligt någon box och försök sedan spela "Gubben Noak" i samma box för att förstå skaltonernas funktion i melodin. En annan go grej är att slå på radion och hitta skalan för den låten som spelas för tillfället.

Jag tycker det är totalt ointressant vad tonerna i de olika skalorna råkar heta. Däremot bör du nöta deras funktion och relativa avstånd (intervall).
Självklart är det jätteviktigt att sätta in det teoretiska i musikaliska sammanhang. Annars har man ingen nytta av teorin.

Dessutom tycker jag att det är jätteviktigt att öva gehör samtidigt som skalor/teori. Tex genom att, som du föreslår, ta ut gubben noak eller spela till radion.

Samma med att lära sig tänka i funktioner istället för att låsa sig till den givna tonarten. Det brukar basister bli rätt bra på iom att det är förhållandevis lätt att transponera på vårt instrument.

Men nu var det ju så att leyon skrev att han är intresserad av musikteori och att han tar det på stort allvar. Och för att kunna gå vidare inom ämnet musikteori är det rätt praktiskt att veta vad tonerna som ingår i tonarterna heter.

Säg gärna emot, men motivera gärna lite bättre varför tonernas namn skulle vara totalt ointressant.
Användarvisningsbild
Leyon
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 11:05

Inlägg av Leyon »

Alla svar är mycket uppskattade :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Väldigt bra tips från alla i tråden ju.

Skulle kunna tipsa om att kika in lite på "kvintcirkeln" (kolla wikipedia) för en liten inblick i detta med tonarter och parallelltonarter. Kan kännas som grekiska till en början men efter ett tag kommer "wow"-upplevelsen; "jaha, är det SÅ det hänger ihop"!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar