Baston 20Hz

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Baston 20Hz

Inlägg av Isolit »

Plötsligt började mitt QSC steg låta pyton. Det var så jag tänkte slänga ut dom tjugo kilona. Utförde en åtgärd helt på måfå. fanns tre st. ställbara pottar och jag skruvar motsols på den i mitten och efter det lät det toppen igen.
Det får man väl kalla bonntur?

Efter det kollande jag en sinuston på 20Hz och den blev såhär, hur är det kan övergången från + till- synas vid en så enkel mätning som jag gjort? Jag menar om nu oljudet berodde på övergångsdist. vilket jag förmodar det gjorde!!??

Har vi någon som kan svara på mina "banaliteter" för det få det väl räknas som? Ja om man ser det från den lärde elektronikerns sida.

Jag vet att sådan folk som egentligen inte kan något i ämnet är jäkligt jobbiga och dit hör väl jag. Men det kanske finns någon som kan sänka sig ner till min nivå om vederbörande anstränger sig.
Bilagor
DSCF8099.JPG
DSCF8099.JPG (213.68 KiB) Visad 3886 gånger
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Baston 20Hz

Inlägg av inber »

Om du skickar med en oscilloskopbild, så lär du höra till de mest lärda fem procenten... :mrgreen:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Baston 20Hz

Inlägg av Isolit »

Kan tänkas men det finns folk som har varit med ett tag och inte som jag glott ner i en förstärkare första gången för max 2 år sedan. Bara för man har prylar så blir man inte så kunnig, det hade varit toppen om man blivit kunnig i paritet med hur mycket man har då har jag varit en höjdare.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Baston 20Hz

Inlägg av inber »

Du skriver inte vilket steg det är du har, men det finns ju en massa info på nätet. QSC har själva sina manualer tillgängliga:

https://qscservice.com/resources/document-center/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hittar du inte där får du väl googla på typ "QSC trimpot adjust" ihop med modellnummer och se vad du hittar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Baston 20Hz

Inlägg av Isolit »

Ok det låter bra men det enda jag tänkte med frågan var om övergångsdist. syns så enkelt, den går ju bra nu så jag lägger in något större krut i det fallet. Synd att jag inte kollade innan när den lät pyton, men jag har en känsla av att jag inte hade märkt någon skillnad på skärmen men man vet ju aldrig???
Det är en QSC MX1500 som jag skattar högt. Den har varit i en dansorkester och dom hade fått ett nytt erbjudande, det nya kändes konstigt nog inte lika bra sa säljaren sådär i förbigående. (Men det var nog bara en känsla hehe!)
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Baston 20Hz

Inlägg av Body&Soul »

Antingen har du justerat BIAS i blindo, eller hittat någon annan resitor för + eller -. För att göra det korrekt behöver du förutom scopet en signalgenerator och mata in en modulerad signal av bestämd frekvens och spänning samt veta vilka värden som gäller för korrekt BIAS och var värdet ska tappas. Osv.. Det är ingen god idé att bara skruva på en höft utan att ha en aning om vilka konsekvenserna blir. Du kanske eldar upp ett kretskort till som med ditt andra projekt Peavey:n.
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Baston 20Hz

Inlägg av Isolit »

På sätt och vis hade det varit en befrielse med ännu en uppeldad.
Jag får tacka för ditt uttalande vilket visar att jag hade bondtur eftersom maskin har gått länge nu efter min insats.
Ett problem är väl att jag inte hade "skruvat" på min Peavey eftersom det bara hände.

På tal om signalgenerator där kan du komma till stor hjälp!! Jag hämtade mina signaler från nätat kan dom räknas som godkända i ovanstående fall?
Man vill ju inte plocka fram den där klumpen med rör om man kan undvika det. Ingen som vill ha? För i så fall får jag väl kröka ryggen och rota. Jag har levererat uppåt 100ton så den skall väl dyka upp lite lättare än innan.

Jag undrar: om man nu som jag endast skruvade ringa så ljuder rätade till sig, hur stor är sannolikheten att det skulle gå år pipan?
Ok det är väl så att om jag skruvat på fel pott så... jag hade nog stor tur. Men vad tusan det skall man ju ha någon gång!

Skruvade på den i mitten, motsols.
Bilagor
skruvat.jpg
skruvat.jpg (243.38 KiB) Visad 3788 gånger
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Baston 20Hz

Inlägg av Isolit »

Får dra det en gång till: På tal om signalgenerator där kan du komma till stor hjälp!! Jag hämtade mina signaler från nätet kan dom räknas som godkända i ovanstående fall?

Det blev nog gömt eller glömt i raderna ovan?
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Baston 20Hz

Inlägg av Body&Soul »

Det är inte helt enkelt att se var du är i förstärkaren utifrån den där lilla bilden. Men troligen intill vid basen av Q1 och Q2. Dessa har strömbegränsare benämnda TR2 och TR3 i schemat. Men nu blir det förvillande eftersom en MX1500 har fast bias som betecknas TR1 och då ska det inte finnas något fler justerbart vridmotstånd där. En MX1500a har däremot reglerbar bias, men då stämmer istället inte komponentbeteckningarna som är annorlunda för en MX1500a. Så det kan vara en modifiering.

Här är scheman för de båda:
https://qscservice.com/files/8513/6329/3961/MX1500.pdf
https://qscservice.com/files/4313/6329/3962/MX1500a.pdf

Vilka värden som ska sättas för bias och strömbegränsning får du ta reda på, samt hur du ska justera dessa för denna förstärkare. För att ge en hint om hur det går till är här en beskrivning för en annan förstärkare.
http://www.manualslib.com/manual/562146 ... ml?page=23

Signalgenerator:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... nformation
Användarvisningsbild
Isolit
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 26 feb 2015, 18:56
Ort: Hin sian om gäret (Lund).

Re: Baston 20Hz

Inlägg av Isolit »

Det var översvallande! Jag bara undrade om sinuston från nätet är bra nog.

Jag kör med QSC och den fungerar riktigt bra så vi glömmer den. Får väl kolla dina rekommendationer ändå med tiden, kan ju vara lite kul. Man får tacka!

Det är kul att skåda ett så fint schema för man känner sin nästan som om man förstår det, lite lustigt är det hur fina fjädrar man plötsligt kan få.
Skriv svar