Övningar fyra fingrar högerhanden

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Basnes
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 18:28

Övningar fyra fingrar högerhanden

Inlägg av Basnes »

Har varit basist i ett drygt halvår och spelar mest jazz och funk, dessvärre ingen slap. Jag spelar med alla fingrar utom tummen på vänsterhanden, men bara med pek- och långfingret på högerhanden. Misstänker dock att jag skulle kunna spela snabbare och mer ergonomiskt om jag använde fyra fingrar när jag spelade (alltså pek-, lång-, ring- och lillfingret) även i högerhanden. Som jag ser det är det största problemet att veta i vilken ordning jag ska spela med de olika fingrarna. (Med tvåfingersspel turas en ju bara om att spela med vardera finger, men med flera högerhandsfingrar blir det ju helt annat tänk.)
Någon som har tips på övningar/sätt att tänka som jag kan använda mig av för att träna in ett sånt spelsätt?
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Övningar fyra fingrar högerhanden

Inlägg av archisland »

Den naturliga rörelsen för handen är lillfinger, ringfinger, långfinger, pekfinger, så börja där. Lillfingret är dock "Gud skämt på vår bekostnad" som Guthrie Govan sa - det är kortare och generellt svagare än de andra fingrarna. Personligen kör jag ringfinger, långfinger, pekfinger (321) om och om igen - vilket kräver en stund att få jämnt och snyggt, men jag gillar det.

Sekvensen med tre fingrar blir, när du spelar sextondelar:

3213 2132 1321

Så efter en grupp á 12 sextondelar är du tillbaka på finger 3 igen. Typ.

Hoppas det lät lite vettigt. Är aptrött för tillfället :P
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar