Öva upp snabbhet?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
gäst

Inlägg av gäst »

La Contrebasse skrev:
?
Syftar givetvis på att du försöker slingra dig ur din ogenomtänkta Smoke on the water-kommentar men det förstod du ju egentligen.
Nu skiter vi i det här.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Känns lite "baklänges" men det verkar ju vara ett bra sätt att förklara en övning när man skriver på internet. Jag gissar att ingen använder detta på gig som alternativ till traditionell notskrift eller har jag fel?
Det är nog väldigt sällsynt, men jag spelade faktiskt på en platta -05 där låtarna bara fanns noterade som tabulatur.

Så här låter den förresten: http://www.myspace.com/nonhumanlevelband
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Känns lite "baklänges" men det verkar ju vara ett bra sätt att förklara en övning när man skriver på internet. Jag gissar att ingen använder detta på gig som alternativ till traditionell notskrift eller har jag fel?
Det är nog väldigt sällsynt, men jag spelade faktiskt på en platta -05 där låtarna bara fanns noterade som tabulatur.

Så här låter den förresten: http://www.myspace.com/nonhumanlevelband
Oj. Lite argare och snabbare än det jag vanligtvis spelar. Minst sagt...
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

GrafZeppelin skrev:Hursomhelst, här är en övning till som jag tycker funkar bra för att få lite mer styrsel på de individuella fingrarna.

---------------------1----2----3----4
--------------1----2----3----4------
-------1----2----3----4-------------
1----2----3----4--------------------

-------------1-----2----3----4
--------1-----2-----3----4---
---1-----2-----3-----4-------
1----2----3-----4-------------
Jag älskar den här, jag vet inte varför..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samuel skrev:
Jag älskar den här, jag vet inte varför..
Ja visst är den knäpp och skön? :D
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Hur läser man egentligen tabulatur? Jag gissar att strecken representerar strängarna och siffrorna representerar banden men i vilken ordning spelas tonerna och hur skriver man rytmen?


Helt riktigt antaget. Vad gäller rytmen så skrivs den, inom "riktig" tabulatur, med vanliga balkar och notstavar som i västerländsk notskrift.
Inom sån här ASCII-tab så skriver man snabba notvärden närmare varandra och långa diton längre isär.
Ett minst sagt trubbigt verktyg men det fungerar som stöd för ett bristfälligt gehör vid plankningar av låtar samt alldeles utmärkt till att visa teknikövningar med jämna notvärden.

Tonerna spelar du i den ordning de kommer horisontellt sett, du kan jämföra med tidslinjen (heter det så?) i valfritt inspelningsprogram.
Således skulle det första exemplet i ovanstående övning spelas (jämna notvärden) F F# Bb G B eb Ab C e ab c# f a f# bb b
Johannes skrev:Kanske en dum fråga men jag har aldrig använt mig av tabulatur.
Det finns inga dumma frågor, dumma svar finns det däremot gott om. Jag fick lära mig tab relativt nyligen eftersom det tydligen är mer eller mindre standard i rock/gitarristvärlden (troligen delvis för att det är så lätt att sprida på nätet). Själv föredrar jag helt klart noter men det är en annan diskussion... :roll:
Står det på något sätt angivet vilken fingersättning man skall använda eller är det valfritt? I ditt exempel här så är det ju iofs ganska uppenbart hur man sätter fingrarna men när det inte är det, finns det något sätt att notera fingersättningen?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Står det på något sätt angivet vilken fingersättning man skall använda eller är det valfritt? I ditt exempel här så är det ju iofs ganska uppenbart hur man sätter fingrarna men när det inte är det, finns det något sätt att notera fingersättningen?
Jag har aldrig sett tabulatur med fingersättning men jag antar att man kan skriva 1234 undertill. Känns som det blir väl mycket siffror bara, iallafall när det gäller sån här nödlösnings-tab.
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Oavsett vilka övningar man ger sig på måste man ju ha tålamod och uthållighet, vilja och lust. Hastigheten kommer med tiden, känner ingen som lärt sig springa innan man lärt sig krypa eller gå :) Men de övningar som har tipsats om här verkar ju vara riktigt vettiga, så de skulle nog jag haka på om jag ville lära mig springa fort.. Men kom ihåg att öva anslagshanden också, det måste ju synka, annars blir det bara soppa av alltihopa.. :)
gäst

Inlägg av gäst »

HAHAHAHAHAHAHA!
Dessa klassiska gamla trådar från forumets barndom. Har man tråkigt så kan man alltid sysselsätta sig med att gräva i arkivet.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:HAHAHAHAHAHAHA!
Dessa klassiska gamla trådar från forumets barndom. Har man tråkigt så kan man alltid sysselsätta sig med att gräva i arkivet.
Ja, denna tråd är verkligen en av forumets höjdpunkter.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här har också sina poänger: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=831& ... akademiker

Som bonus kan ni ju även se vilket ord jag använde vid sökningen.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Den här har också sina poänger: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=831& ... akademiker

Som bonus kan ni ju även se vilket ord jag använde vid sökningen.
Jag har också sökt på det ordet i kväll...
Janne

Inlägg av Janne »

Hahaha, ja jäklar, nu lärde jag mig ett nytt användbart ord.
gäst

Inlägg av gäst »

Kanske borde tillägga att jag numera har träffat LeContrebass IRL och han visade sig vara en trevlig kille. Det som skrivits i denna tråd är alltså old shit, bara så ni vet.
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Inlägg av Drumblast »

FreCKo skrev:jag brukar köra dom där vanliga 1-2-3-4 övningarna:
G--------------------------------------1--2--3--4--
D--------------------------1--2--3--4--------------
A--------------1--2--3--4--------------------------
E--1--2--3--4--------------------------------------

Hoppas att det syns okej nu, kopiera och klistra in i anteckningar annars så kommer du se det bättre.

Sen brukar jag variera det med att köra 1-3-2-4 och 1-4-2-3 och såna grejer. Kör sen till metronom och öka tempot bit för bit, men ENDAST när det låter perfekt på det tempot du kör.

Sen så lära sig "snabba" låtar brukar hjälpa jävligt bra också, lyssnar du på metal så låter du bli balladerna och ger dig på dom riktigt snabba låtarna :wink:
Snälla hjälp en nybörjare^^, vad betyder numrera 1-2-3-4? är det vilka fingrar man använder? För jag har just startat lira, och vill bli bra på death/blackmetal. Vilka fingra bör man använda? Och i vilken ordning? :)

Edit : föstår vad 1-2-3-4 är nu det är Frets :)

Men som sagt... Hur bör man använda fingrarna(i höger hand)? För att få upp snabbheten är det väll ändå bäst att köra 3 stycken?
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Mina damer och herrar.
Jag ger er... THE ORIGINAL ANKRÖVSAKADEMIKERKOMMENTAR:
Basjonas skrev:Jag har hört rätt många musikakademiker spela smoke on the water, och det har låtit ankröv pga bristande stilkoll och respekt för låten.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re:

Inlägg av bootsy »

John Sane skrev:Mina damer och herrar.
Jag ger er... THE ORIGINAL ANKRÖVSAKADEMIKERKOMMENTAR:
Basjonas skrev:Jag har hört rätt många musikakademiker spela smoke on the water, och det har låtit ankröv pga bristande stilkoll och respekt för låten.


!!!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Öva upp snabbhet?

Inlägg av Cuba »

Är det "Gäster hos Hagge" eller?
Användarvisningsbild
obzen
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 22:27
Ort: Umeå

Re: Öva upp snabbhet?

Inlägg av obzen »

Jag brukar köra den här varianten över alla strängar på min o-bas, men det funkar ju lika bra på bas också.
Pekfinger på 9e band, långfinger på 10e, ringfinger på 11e och lillfinger på 12e band. Man kan ju med fördel flytta handen och köra denna övning på t.ex. band 3-4-5-6.
G---12-9-11---10---9-----------------------------------------------
D-----------12---11--10-12-9-11---10---9--------------------------
A--------------------------------12---11--10-12-9-11--10--9-------
E----------------------------------------------------12--11--10----


G---------------------------------------------------9---10--11----
D--------------------------------9--10--11-9-12-10--11--12-------
A-----------9---10---11-9-12-10-11--12---------------------------
E---9-12-10--11---12----------------------------------------------
http://www.myspace.com/hateammoofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/wwwdaemonicusnu" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar