Öva upp snabbhet?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Öva upp snabbhet?

Inlägg av Samuel »

Yo

Hur övar man upp snabbheten i fingrarna på ett effektivt sätt?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag brukar köra dom där vanliga 1-2-3-4 övningarna:
G--------------------------------------1--2--3--4--
D--------------------------1--2--3--4--------------
A--------------1--2--3--4--------------------------
E--1--2--3--4--------------------------------------

Hoppas att det syns okej nu, kopiera och klistra in i anteckningar annars så kommer du se det bättre.

Sen brukar jag variera det med att köra 1-3-2-4 och 1-4-2-3 och såna grejer. Kör sen till metronom och öka tempot bit för bit, men ENDAST när det låter perfekt på det tempot du kör.

Sen så lära sig "snabba" låtar brukar hjälpa jävligt bra också, lyssnar du på metal så låter du bli balladerna och ger dig på dom riktigt snabba låtarna :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag tycker problemet med sådana där övningar är att man aldrig använder sig av det konkret i basspelet.. det är nästan bättre att lära sig en basgång i ordentligt snabbt tempo..
men det kanske bara är jag..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Freckos övning är bra, kombinera den gärna med strängkorsningsövningar á la:
----------------------3-4
-------------3-4-1-2----
----3-4-1-2-------------
1-2----------------------

fram och tillbaka, upp och ner, och så vidare...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Maj/dim-arpeggion kromatiskt uppför halsen...

----------------------------
-------3------------2------
--1-4---4-1---1-4---4-1-
2------------3-------------

...och sedan flyttar man hela övningen uppåt, två band i taget , (Men aldrig över femte...) - så det blir en snygg kromatisk vandring.

Man kan dessutom känna den antingen i triolgroove eller sextondelar.

Fick den av Backa Hans för ungefär tusen år sedan, och den förljer med som lite uppvärmningsförströelse när andan faller på.
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 20:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

om man har lite koll på skalor/teori tycker jag att en bra teknikövning är att spela dur/moll-skalornas arpeggion (4-klanger) över halsen.

G-dur kan tex bli:

G--------------------------------------2-------------4------------3-------
D-----------4----------2--5---------4---------2--5--------4--7----------
A-----2--5---------3----------2--5---------3-----------5------------------
E--3------------5----------------------------------------------------------

osv... Ackorden är altså Gmaj-Am7-Bm7-Cmaj-D7-Em7-F#m7b5-Gmaj

Och så förstås i alla olika figersättningar i alla tonarter. Och sen kan man besöka psykakuten.
gäst

Inlägg av gäst »

Fixar jag inte att spela en snabb basgång så skiter jag i det, då spelar jag något annat i stället. Sedan kan man testa efter ett halvår igen. Funkar det inte då heller så får det vara.
Förresten så existerar inte snabba svårspelade basgångar i den musik jag spelar. Billy Sheehan-tricken låter jag andra ta hand om.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Ovanstående förslag helt suveräna, dessutom med en metronom.
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

ska egga nu, tack!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tabövningarna bör du hålla dig borta från , lär dig göra musik av det du övar. Jobba mer med skalprogressioner , alterering av treklanger osv , då utvecklar du både teknik , snabbhet , gehör och harmonisk kunskap.
gäst

Inlägg av gäst »

Spela sakta i stället. Tom Petty kommer ALLTID att vara coolare än Dream Theater.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

La Contrebasse skrev:Tabövningarna bör du hålla dig borta från , lär dig göra musik av det du övar. Jobba mer med skalprogressioner , alterering av treklanger osv , då utvecklar du både teknik , snabbhet , gehör och harmonisk kunskap.
Jag fattar inte... Tabarna finns ju där för att exemplifiera övningarna, inte för att göra dom omusikaliska.

Du får gärna utveckla vad du menar med att man ska hålla sig borta från "tabövningarna"

Min tabövning syftar ju till precis det du skriver, alltså att öva skalprogressioner, eller skalans ackord för oss som pratar svenska.

Sen tycker jag inte att det är ödmjukt av dig att utgå från att alla är bekanta med uttryck som skalprogressioner och altererning av treklanger som du gör. Det finns självklart bra teknikövningar som inte kräver att man har jobbat med musikteori på det sättet.

Däremot håller jag med om att man ska försöka göra musik av teknikövandet
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ödmjukt ?
Kan inte folk det bör dom väl lära sig det.
Jag rackar inte ner på din övning Basjonas , det är en bra övning. Jag syftar mer på att lära sig musik via tabs.
Tyvärr är så fastnar många på tabs , vilket jag anser ger ett handikapp när det kommer till förståelse i sambandet mellan harmonik och hur den används med instrumentet.
Tabs hjälper inte när du sitter där och skall spela med andra , mitt tips för folk som fastnat i tabs är att ta steget och jobba med notskrift istället. Ett system noter kan säga så mycket mer om interpretation och rytmik än en rad tabs.

Men det viktigaste är att det funkar för en själv , gör det det så är det bara att köra på !
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag håller med dig om att tabs är begränsande
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

JunJun skrev:De där med teori är otroligt överskattat!!
Jag har hellre ett grymt gehör och känsla än att vara grym på noter och hela den världen... Kolla Billy Sheehan... Han har i princip aldrig pluggat teori, utan han har spelat en jävla massa live istället.
Fast det finns väl ingen motsättning i det?
Man får ju inte sämre gehör av att kunna noter, och man spelar ju inte mindre live för att man lär sig musikteori.

Sen har jag aldrig tyckt att billy sheehan är ens i närheten av att ha "grym känsla", snarare tvärtom, men det är ju en annan diskussion.
gäst

Inlägg av gäst »

La Contrebasse: Det ena utesluter väl inte det andra? Tabbar är väl ok när det gäller att förklara en övning på ett forum? Alla har inte notskriftprogram. Det finns dessutom en hel värld av musiker som inte läser noter och som klarar sig alldeles utmärkt i alla fall. Att man behärskar noter och teori betyder inte att man är en bra musiker, det finns allt för många insnöade musikhögskolemusiker som aldrig skulle klara ett riktigt gig trots sina teoretiska kunskaper.
JunJun: Det ena utesluter väl inte det andra? Att teori skulle vara grymt överskattat låter för mig som ett uttalande av någon som inte gjort så många gig utöver giggen med originalbandet som repat i flera månader. Det är betydligt lättare att på ett par dagar plugga in 25 låtar som skall spelas utan notpapper på scen om man känner till teorin bakom i stället för att bara lära sig ackorden utantill. Kan man teorin vet man oftast vad som skall hända innan man ens hört låten. Utan gehör så är det dock kört oavsett teoretiska kunskaper.

Sammanfattningsvis så verkar det finnas en utbredd snobbism inom de olika lägren när det gäller teori och noter. De som behärskar det tycker att de som inte kan inte är riktigt lika bra som de själva, de som inte behärskar det tycker att "de lärda" saknar känsla och gehör. Båda grupperna har givetvis fel. Det finns fantastiska musiker som aldrig läst en not i hela sitt liv och det finns de som är lika fantastiska och som kan all teori. Sedan finns det värdelösa musiker inom båda grupperna. Vad det finns alldeles för många av är de som klagar på de som inte tillhör den egna gruppen och som inte kan acceptera att alla inte är likadana, att alla inte har samma musikaliska inriktning och behov. Eller hur, La Contrebasse?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår inte varför man inte skulle ha bra gehör om man pluggat teori ?
Pluggar du teori har du ju bara ett förbättrat gehör för du kan relatera gehöret till teorin , dvs skriva musik , läsa musik osv.

Jag erkänner stolt att jag är en teorisnobb , jag tycker teori och notläsning är grunder för att förstå uppbyggnaden av musik , man bör vara medveten om vad som liggeri grund för det man håller på med , precis som man bör ha kunskap i klassisk musik etc.
Däremot ser jag bara teorin som en grundsten , ett hjälpmedel för att skapa musik , när man väl skapar musiken är teorin irrelevant. Men jag tycker man bör ha kunskap i det , sen handlar minst lika mycket om känsla och att bara hitta ett sound och en röst.
Sen finns det olika sammanhang där teorikunskap har olik relevans.
Att lira smoke on the water kräver att du vet vad grundtonera ligger på basen , men ge en basist med de kunskaperna utan några kunskaper i harmonik och satslära "All the things you are" tex och låt denne göra en walking och improvisera , vi får se hur bra det går.
gäst

Inlägg av gäst »

JunJun skrev: Jag har mycke lättare att lära mig en låt genom att lyssna på den i stället för att läsa om den..
Det handlar inte om att läsa om den, det handlar om att när man förstår teorin bakom låten så lär man sig den dubbelt så snabbt jämfört med när man bara lyssnar. Detta uttalande avser när man plankar en låt från en cd, INTE när man får en låt på noter.

Det verkar som att ni båda (JunJun och La Contrebasse) inte har förstått att det finns olika sätt att se på saker och ting och att det ena inte är bättre än det andra. Själv spelade jag uteslutande på gehör fram tills jag var 26 år, det gick alldeles utmärkt och jag hade inte sämre gehör än de som harvat ett par år på folkhögskola. Enda skillnaden är att jag inte hade namn på de jag hörde men gehöret var inte sämre. Jag är pianostämmare och har varit det sedan jag var 19 så jag hör ganska bra. Sedan började jag plugga musikteori och lärde mig noter, detta gjorde att vissa saker blev betydligt enklare MEN det gjorde inte att jag lät bättre och det är där jag tycker att ni missar poängen. Oavsett hur lär sig en låt eller om man spelar efter noter eller vad det nu gäller så handlar det i slutändan om en enda sak: Hur låter det? Jag vet inte om John Entwistle, Geezer Butler, Bob Daisley eller Phil Lynott kan teori och noter men när de spelar så låter det himmelsk. Några av dom har säkert stora teoretiska kunskaper, några av dom har det säkert inte och det känns ganska oviktigt.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

JunJun skrev: Ja hackar inte på dem som pluggar teori, men jag personligen har haft större nytta av att lira jävligt mycke med andra och att på nåt sätt lägga reglerna på hyllan.
Jag har mycke lättare att lära mig en låt genom att lyssna på den i stället för att läsa om den..
Jag har pluggat teori, men har också haft större nytta av att lira jävligt mycket med andra.

Jag har också lättare att lära mig en låt genom att lyssna på den istället för att läsa om den.

Jag blir så förbannat trött på detta svartvita resonemang runt teori/känsla/lira/läsa.

Sen handlar väl inte musik om att lära sig en låt? Förhoppningsvis ska man väl också nån gång skriva/arra/improvisera musiken och då skadar det ju inte att känna till dom verktyg som finns.

Jag håller också med johannes om att när man ska sätta sig in i stor mängd musik på kort tid så hjälper det att hänga upp musiken på musikteori. Det är ju det teori är till för. Att förklara, inte komplicera saker.

jag tror att dom flesta som lirar "jävligt mycket med andra" håller med om detta?

Sen finns det absolut många musiker som har pluggat sönder sig. Jag tror att det handlar om att man glömmer vad musik hanslar om. Känsla/känslor!

Det finns ju fantastiska musiker som inte kan "reglerna" så jag tycker att man borde försöka utrota musiksnobbismen där musiker sätter sig över andra musiker bara för att man/dom har pluggat på musikhögskola.
gäst

Inlägg av gäst »

La Contrebasse skrev: Att lira smoke on the water kräver att du vet vad grundtonera ligger på basen , men ge en basist med de kunskaperna utan några kunskaper i harmonik och satslära "All the things you are" tex och låt denne göra en walking och improvisera , vi får se hur bra det går.
Det handlar ju inte om att veta vilka toner basen i "Smoke on the water" spelar, det handlar om HUR du spelar dom. Att spela det med samma övertygelse som Roger Glover gör på originalinspelningen eller på "Made in Japan" klarar varken du eller dina musikskolepolare och att man vet exakt vilka toner man skall spela i "All the things you are" betyder ju inte att man gör den bra, det avgörs däremot av hur de tonerna låter. Har du inte fattat det så uteblir nog ditt segertåg över världen.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

La Contrebasse skrev: Att lira smoke on the water kräver att du vet vad grundtonera ligger på basen , men ge en basist med de kunskaperna utan några kunskaper i harmonik och satslära "All the things you are" tex och låt denne göra en walking och improvisera , vi får se hur bra det går.
Jag har hört rätt många musikakademiker spela smoke on the water, och det har låtit ankröv pga bristande stilkoll och respekt för låten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu måste jag sticka ut hakan trots min konflikträdda personlighet:
JunJun skrev:Självklart så "fördummar" inte teori i en hälsosam dos, men de finns dem som nästan pluggar bort känslan i spelet.
Nämn några som har pluggat bort känslan i spelet och hur du avgör att de inte har någon känsla.
JunJun skrev:Ja hackar inte på dem som pluggar teori
Det är väl precis det du gör när du säger att teori är grymt överskattat?
JunJun skrev:jag personligen har haft större nytta av att lira jävligt mycke med andra och att på nåt sätt lägga reglerna på hyllan.
Så är det väl för alla oavsett man kan teori eller ej? Att man har som mest glädje och nytta av att lira med andra alltså.

Sen är det ren spekulation från min sida men gissningsvis lägger du inte fler "regler" på hyllan än nån annan. Lika lite som man bryter mot särskilt många "regler" om man samtalar utan att läsa innantill eller tänka på grammatik.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det verkar som att ni båda (JunJun och La Contrebasse) inte har förstått att det finns olika sätt att se på saker och ting och att det ena inte är bättre än det andra. .[/quote]

Det har jag aldrig sagt , som jag nämnde i tidigare post är det enda relevanta slutresultatet . Jag har aldrig sagt att du måste kunna noter för att kunna lira eller första musik , jag syftar på att teorin bör ligga som grund. För det gör dig till en mer versatil och kunnigare musiker , när du väl sitter där med 6 sidor prima vista för studiojobbet så klarar du det.

Det låter på JunJun som att teori gör att du aldrig varit ute och spelat live , att du inte har något gehör osv. Det är ju rent skitsnack , det hänger allti ihop , som jag sa , stor kunskap i teori förbättrar bara ditt gehör.
Men i slutändan handlar allt om vad som krävs för det du sysslar med , för musiken jag spelar krävs stora harmoniska kunskaper , bra a vistaläsning och bra gehör. Alltså har jag kolla på dessa kunskaper ,
vad som än funkar för respektive basist är det viktigaste. Räcker det med tabs så är det väl bra , men teori gör att du inte har några begränsningar.

Oj vad OT det blev :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Basjonas skrev:
La Contrebasse skrev: Att lira smoke on the water kräver att du vet vad grundtonera ligger på basen , men ge en basist med de kunskaperna utan några kunskaper i harmonik och satslära "All the things you are" tex och låt denne göra en walking och improvisera , vi får se hur bra det går.
Jag har hört rätt många musikakademiker spela smoke on the water, och det har låtit ankröv pga bristande stilkoll och respekt för låten.
Absolut , det är minst lika viktigt.
Skriv svar