Bandsmatter - hjälp!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av Roger Hedin »

Sheldon Dingwall säger så här:
"...Ideally you want the neck as straight as possible. You'll know if the neck is too straight if you are getting excessive buzzing in frets 1 through 7. A little buzz when you dig-in is OK and to be expected. You just don't want to have buzz happening when you are playing normally. ..."

Jag är böjd att hålla med...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av fieldflower »

Fast det här är snarare klapprande än buzz.
Buzz är helt ok - precis sommed plektrum är det ju önskvärt ibland.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av kmo »

En stilla undran.. Hade du samma bekymmer när du hade en fet stärk i ryggen?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av fieldflower »

kmo skrev:En stilla undran.. Hade du samma bekymmer när du hade en fet stärk i ryggen?
Jo, det var samma sak då.
Jag har alltid kört ett ganska basigt ljud så det hörs inte lika mycket live som på inspelning.
Men visst hörs det även då jag spelar upp inspelningen via mixern.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av fieldflower »

Blev faktiskt lite bättre med in-ear.
Hörde precis allt glasklart, och så också basljudets diskanttoner, så jag anpassade spelet och spelpositionen så det inte smattrade så hemskt.
Inte lika bra som vid hemmaövning, för det inträder ju viss känsla för feeling, men denna gången behövde jag inte gröpa ur EQ'n på basen på inspelningen för att det skulle låta bra.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av kmo »

Kan även vara läge för en bandslip/ombandning? Är det dags blir det en enorm skillnad.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av Jellew »

Den här tråden är tyvärr som gjord för mig. Det Buzzar och smattrar nått djävulskt när jag line:ar in basen i ljudkortet, det är inte lika illa i stärkare så jag ska prova att micka upp basen istället, men oavsett så hade det varit fint att bli av med grundproblemet. Jag är dock inte så sugen på att ta i mindre, det ska ju vara roligt att spela och att lägga band på sig själv har ju ingenting med ordet roligt att göra. Vänsterhandstekniken kan jag däremot jobba mer med, har varit ganska lat i övandet ett tag så stora delar själva buzzandet bör gå att träna bort genom det. Men det här med smattrande i mickarna vid anslag känns som en svårare nöt att knäcka.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Bandsmatter - hjälp!

Inlägg av RolleHarris »

Hela mitt ljud är byggt på spikrak hals och 1 mm stränghöjd med smatter och rassel. Förstår inte alls vad ni pratar om [FACE WITH TEARS OF JOY]
Skriv svar