Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av mrbaloo »

Nu när jag äntligen har en bra justerad kontrabas inser jag att jag inte har helt superbra teknik för vänsterhanden (greppbrädeshanden). Läste någon stans att man, i bästa världar, inte behöver ha så stor kraft på tummen när man stöder den mot halsens baksida. Nu när jag jammar till iRealPro känner jag att jag visst har stor kraft på min tumme och man blir relativt snabbt trött.

Jag försöker verkligen köra med fingerspetsarna mot strängarna och med fingrarna böjda, men tummen blir ändå belastad. Finns det någon bra "teknikskola" på nätet som visar hur man gör? Är det discoverdoublebass.com som gäller?

Kul och rackarns lärorikt att spela kontra minsann!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av funkys**t »

Jag har använt mig av Simandl. The new method for the double bass. Lite förenklat går den ut på att man använder 1, 2 och 4 på vänsterhanden, medan 3:an mera är som stöd för antingen 2:an eller 4:n. Dock används den i tumläget.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av basmartin »

Är lite som på gitarr, elbas osv, man tar i mer än vad man behöver innan man får förfinad teknik. Det man kan göra är att försöka hålla lite koll, så man inte trycker mer än man behöver. Sedan är det så att det behövs en hel del kraft för att få ner strängen, om man kör med "normal" stränghöjd. Man kommer alltså att behöver bygga upp muskulaturen lite. Det är ju så fiffigt att musklerna blir starkare av stretchning, så stretcha fingrarna och armarna lite då och då under ett övningspass. Spela fram tills du känner dig trött, vila, stretcha, spela lite till. Upprepa.

Kolla också så att översadeln inte är för hög...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av mrbaloo »

funkys**t skrev:Jag har använt mig av Simandl. The new method for the double bass. Lite förenklat går den ut på att man använder 1, 2 och 4 på vänsterhanden, medan 3:an mera är som stöd för antingen 2:an eller 4:n. Dock används den i tumläget.
Jo, den grejen med fingrarna har jag lärt mig hyfsat. Det är främst Pebbe som visat mig det men jag har även sett det i boken 101 Double Bass Tips samt på video från discoverdoublebass.com. Men det krävs en hel del övning ändå.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av mrbaloo »

basmartin skrev:Är lite som på gitarr, elbas osv, man tar i mer än vad man behöver innan man får förfinad teknik. Det man kan göra är att försöka hålla lite koll, så man inte trycker mer än man behöver. Sedan är det så att det behövs en hel del kraft för att få ner strängen, om man kör med "normal" stränghöjd. Man kommer alltså att behöver bygga upp muskulaturen lite. Det är ju så fiffigt att musklerna blir starkare av stretchning, så stretcha fingrarna och armarna lite då och då under ett övningspass. Spela fram tills du känner dig trött, vila, stretcha, spela lite till. Upprepa.

Kolla också så att översadeln inte är för hög...
Min bas är väldigt bra justerad alldeles nyss så basen är som ett helt nytt instrument. Och jag orkar spela längre stunder än förut utan att bli trött. Sen försöker jag också få till tekniken så att armens egna vikt bidrar till kraften på strängarna.

Men som du säger: spela, vila, stretcha, spela, osv kanske är melodin som gäller. Och hålla koll på tekniken.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av Orson »

Jag tänker att man ska låta tyngden i armen göra jobbet så mycket som det går. Tänk att du åker buss/spårvagn och håller i dig i en stolpe för att hitta känslan. Det betyder dock inte att man ska släppa ner armbågen för långt utan alla leder från fingrar, handled, armbåge och axel ska vara skönt rundade typ. Men med en tyngdkänsla i rubbet som hjälper att trycka ner strängen så inte bara musklerna i handen jobbar. Men ont i tummen får man ju ändå ibland... ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av mrbaloo »

Tack för påminnelse. Det för har jag läst och försökt applicera. Men det kräver en del övning tror jag bestämt.
Användarvisningsbild
Llacrobat
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 24 dec 2015, 14:36
Ort: Linghed, Dalarna, Sweden

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av Llacrobat »

Jag gjorde så i början att jag lutade basen ganska mycket framåt. Detta avlastar tummen och man lär sig lättare att hitta precis lagom med muskelkraft för att trycka ner strängarna. Låt basen göra en del av jobbet och slappna av lite helt enkelt.
"On the eighth day God removed the frets"
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, nu började jag vara mitt problem på spåret. Kollade in Seth Gambas videos 1-3 och inser att jag nog inte har rätt spelställning med min kontrabas. Skall prova lite mer och få se om jag fixar det. I princip är det samma som discoverdoublebass.com visar i sin grundläggande video. Men Seth är nog lite mer genomarbetad med att visa principen:

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Fixar jag det så borde min tumme palla längre spelstunder.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vänsterhandsteknik på kontrabas?

Inlägg av mrbaloo »

Jo, jag tror att detta är det jag saknade tidigare. Det verkar fungera för mig nu.
Skriv svar