Plektrum, fingerspel eller både och?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kan det vara en generationsfråga? Jag har inga bevis eller ens en genomtänkt teori, men har ålder och plektrumallergi ett samband?
calif de funk skrev:
Diesel skrev:Spelar nästan allt med plektrum.. kan spela lite med fingrarna, men det går snabbt för fort och blir jobbigt
Hur menar du egentligen :?:
:lol: :lol: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

calif de funk skrev:
Diesel skrev:Spelar nästan allt med plektrum.. kan spela lite med fingrarna, men det går snabbt för fort och blir jobbigt
Hur menar du egentligen :?:
Jag menar att när man ska börja pumpa toner i lite högre tempo så blir det ganska jobbigt = inte tränat så hårt på fingerspel
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:
calif de funk skrev:
Diesel skrev:Spelar nästan allt med plektrum.. kan spela lite med fingrarna, men det går snabbt för fort och blir jobbigt
Hur menar du egentligen :?:
Jag menar att när man ska börja pumpa toner i lite högre tempo så blir det ganska jobbigt = inte tränat så hårt på fingerspel
Nu pratar du klarspråk grabben. Och som jag ser, så vet du vad det beror på och hur man åtgärdar det. Öva mera - surfa mindre :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Spelar nästan bara fingrar hemma men plektrum live och i repan av någon anledning..

Men ja, när det känns viktigt så ska jag lära mig
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:Spelar nästan bara fingrar hemma men plektrum live och i repan av någon anledning..

Men ja, när det känns viktigt så ska jag lära mig
Va´fan! Spelar du mest plektrum eller fingrar nu då? Om du spelar nästan bara fingrar hemma men plektrum live och på repan betyder det att du inte litar på din teknik. Viktigt är det redan för dig, men du vågar inte erkänna det för dig själv. Öva mera så blir det bra med tiden. Finns inga genvägar :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:Kan det vara en generationsfråga? Jag har inga bevis eller ens en genomtänkt teori, men har ålder och plektrumallergi ett samband?
Du menar att yngre är mer ortodoxa och djupt besatta i fingerspel och skal/teknikövningar? Blir man mer laidback med åldern?

Mitt problem är att jag oftast vill lira plektrum men har så taskig teknik så jag måste fuska med fingrarna :(
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

anli skrev:
BarbequeVillage skrev:Kan det vara en generationsfråga? Jag har inga bevis eller ens en genomtänkt teori, men har ålder och plektrumallergi ett samband?
Du menar att yngre är mer ortodoxa och djupt besatta i fingerspel och skal/teknikövningar? Blir man mer laidback med åldern?

Mitt problem är att jag oftast vill lira plektrum men har så taskig teknik så jag måste fuska med fingrarna :(
Funkar det för Sting som spelar med bara tummen, så funkar det för dig också. Man behöver inte ha en Victor Wooten teknik för att spela musikaliskt :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

tummen är underskattad... helt sant. Ser så skönt när den där indian basisten duttar med tummen på neil Young konsert filmen jag såg på bio förra året. Vad den nu hette.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:tummen är underskattad... helt sant. Ser så skönt när den där indian basisten duttar med tummen på neil Young konsert filmen jag såg på bio förra året. Vad den nu hette.


Tumme är mysigt. Tråkigt att man inte använder det oftara, blir grymt soft/funkigt ljud. (och nej, jag menar inte slap...)


Jag spelar absolut snabbare med fingrarna, fast det förstås, snabbt dom i snabba licks eller snabbt som i snabbt pumpande.....?!`

Spelar i normala fall mest m fingrarna, dock enbart plektrum i rockbandet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag tycker inte det är samma sak att spela med plektrum. Det känns som man förlorar "kontakten" med instrumentet om man ska spela med en liten plastbit. Hud mot metall är det som gäller för mig.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Jag tycker inte det är samma sak att spela med plektrum. Det känns som man förlorar "kontakten" med instrumentet om man ska spela med en liten plastbit. Hud mot metall är det som gäller för mig.
Håller med delvis Svarten Jr.
MEN, spela skitig rock n roll m bara fingarna... det går inte... inte riktigt hård hårdrock heller...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Svarte_Jack skrev:Jag tycker inte det är samma sak att spela med plektrum. Det känns som man förlorar "kontakten" med instrumentet om man ska spela med en liten plastbit. Hud mot metall är det som gäller för mig.
Vad pysslar du med i pojkrummet egentligen! Nu börjar det låta läskigt :shock:
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

anli skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag tycker inte det är samma sak att spela med plektrum. Det känns som man förlorar "kontakten" med instrumentet om man ska spela med en liten plastbit. Hud mot metall är det som gäller för mig.
Vad pysslar du med i pojkrummet egentligen! Nu börjar det låta läskigt :shock:
:lol: :lol: :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ojojojojoj... "mitt sätt är bäst att spela på", "nä, mitt är bäst", "mitt sa jag ju!", "nä mitt!",buääää

jaja allt kräver sin stil och att se nån stil som överlägen är helfel. men KÄNSLA sitter varken i ett plektrum, en tumme eller i fingrarna. Den sitter i personen som spelar.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Exaktemente!
Det finns oftast en teknik som passar bättre än någon annan. Men kul att tjabbla om det i alla fall.
Huvudsaken att man inte är snorkig eller nedvärderande.

Själv jobbar jag mot min aversion mot slap. Har bestämt att acceptera att det finns och det har sin plats trots allt :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Jag har naglar så det är ju späcktrum som gäller...
Fast jag spelar med fingrar ibland, å så tappar jag...
Ibland tappar jag med vänsterhanden och spelar ackord på min (Korg) Triton samtidigt, men det tycker jag är svårt så det händer inte så ofta.
Hälsar,
/Anders
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

anli skrev:Själv jobbar jag mot min aversion mot slap. Har bestämt att acceptera att det finns och det har sin plats trots allt :D
:shock:
Snart kommer du börja spela in dig själv ock lägga ut det på MP3 också??

IT'S ALL GOING TO HELL I TELL YA!! :x
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

macahan skrev:ojojojojoj... "mitt sätt är bäst att spela på", "nä, mitt är bäst", "mitt sa jag ju!", "nä mitt!",buääää

jaja allt kräver sin stil och att se nån stil som överlägen är helfel. men KÄNSLA sitter varken i ett plektrum, en tumme eller i fingrarna. Den sitter i personen som spelar.
Exakt

Om hammare eller såg är bäst beror på om man skall slå in en spik eller kapa en bräda.
Med andra ord är det viktigaste att fokusera på hur det skall låta och så får det bli den tekniken som passar bäst antingen det är finger, plektrum, slap eller tapping.
(fast fingerspel är bäst :wink: )
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ett bra mål är ju att kunna styra ljudet med fingrarna/plektrumet såpass bra att man slipper hålla på att byta för "ljudets" skull...
gäst

Inlägg av gäst »

prunier skrev:Om hammare eller såg är bäst beror på om man skall slå in en spik eller kapa en bräda.
Fantastiskt bra kommentar.
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:Ett bra mål är ju att kunna styra ljudet med fingrarna/plektrumet såpass bra att man slipper hålla på att byta för "ljudets" skull...
Fantastiskt idiotisk kommentar. Hur jobbigt kan det vara att byta? Eller du kanske lägger plektrumet i ett kassaskåp uppe på vinden när du inte använder det?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Ett bra mål är ju att kunna styra ljudet med fingrarna/plektrumet såpass bra att man slipper hålla på att byta för "ljudets" skull...
Fantastiskt idiotisk kommentar. Hur jobbigt kan det vara att byta? Eller du kanske lägger plektrummet i ett kassaskåp uppe på vinden när du inte använder det?
Det är inte det jag menar. Jag menar bara att jag inte tycker plektrum är lika trevligt att spela med som fingrar. Så jag lär mig hellre att få ett mångsidigt fingerljud. Geddy Lee är ju ett bra exempel. Och ja. Det är en personlig åsikt.

EDIT: Det betyder ju inte att jag är särskilt bra på det. Men jag eftersträvar det. För tillfället ligger plektrumet i byxfickan och två reserv (med olika tjocklek) i gigbagen.
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:
Johannes skrev:
Svarte_Jack skrev:Ett bra mål är ju att kunna styra ljudet med fingrarna/plektrumet såpass bra att man slipper hålla på att byta för "ljudets" skull...
Fantastiskt idiotisk kommentar. Hur jobbigt kan det vara att byta? Eller du kanske lägger plektrummet i ett kassaskåp uppe på vinden när du inte använder det?
Det är inte det jag menar. Jag menar bara att jag inte tycker plektrum är lika trevligt att spela med som fingrar. Så jag lär mig hellre att få ett mångsidigt fingerljud. Geddy Lee är ju ett bra exempel. Och ja. Det är en personlig åsikt.

EDIT: Det betyder ju inte att jag är särskilt bra på det. Men jag eftersträvar det. För tillfället ligger plektrumet i byxfickan och två reserv (med olika tjocklek) i gigbagen.
Fair enought, mitt misstag.
Ett tips som plåster på såren: Dunlop .73 låter skitbra vid inspelningar. Live kör jag gärna lite tjockare plektrum.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Förstår inte svartejack... det går väl lika bra att spela med båda alternativen?
Känns som att du måste ta den krångliga vägen hela tiden istället för att bara köra den simpla vanliga..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Svarte_Jack skrev:Ett bra mål är ju att kunna styra ljudet med fingrarna/plektrumet såpass bra att man slipper hålla på att byta för "ljudets" skull...
Kan du också låta som en morot bakom busken, bara för att fånga haren?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar