Plektrum, fingerspel eller både och?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Plektrum, fingerspel eller både och?

Inlägg av FreCKo »

så, rubriken säger allt. Hur spelar ni, med fingrarna, med plektrum eller både och?

För att starta tråden lite: Jag spelar till 90% med plektrum, främst för att jag började på gitarr och inte har orkat bli tillräckligt bra med fingrarna :D men också för att jag gillar ljudet mer... Håller dock på att öva upp mitt fingerspel så att jag kan variera.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

100% fingerspel, trivs med det lite mer "organiska" soundet.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

90% plektrum här med
Edit: lirar me fingrarna med med men gillar plektrumljudet bättre. Iofs låter Entwistle ok med fingrar...
Senast redigerad av anli den tis 08 aug 2006, 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bege tekniken är "den rätta" i sitt sammanhang tycker jag :wink: . Själv spelar jag mest finger (plock och slapp) men skall jag spela "Smoke on the water" eller "Paranoid" då tar jag fram en av mina tre plektrum omedelbart :P
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Mestadels fingerspel. Kass på slapping, inte min grej. Försöker få in plektrumspelet mer och mer.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

För min del handlar det om vilket sound jag söker och vilken typ av musik jag lirar.

Plektrum började jag med en gång och har nu börjat köra mer och mer plektrum igen då det har mer in your face sound och passar bl.a. viss rock bättre än fingrarna. Är även coolt med Flats á la Joe Osborn. :wink:

Fingrarna ger mer organiskt och mjukare ljud (vilket jag kör till 75% fortfarande) som passar bättre i t.ex. soul och R&B m.m. kör både 1, 2 och 3 fingrar samt ibland tumme plus fingrar. Ja, vem sa jag var normal... :?

Sen finns det ju ett gäng stilar till typ slap, tap, dämpat med tummen o.s.v. :)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

100% fingrar för min del.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:90% plektrum här med
Edit: lirar me fingrarna med med men gillar plektrumljudet bättre. Iofs låter Entwistle ok med fingrar...
Har man en Rick så är det väl plektrum som gäller?! :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Vet inte hur det började för er, men min misstanke är att de flesta startar med plektrum som nybörjers.
Men det ansågs lixom inte fint att spela med plektrum i mina kretsar i början av 80-talet, så jag gick snart över på fingerspel.

Sen kom slap-eran, Mark King...jada jada jada....
Spelade en hel del Gospel där ett tag oxå, och då blir det ju naturligt med fingerspel.
Det var inte förrän för nåt år sen som jag upptäckte att det blev tight som en kondom mot trummisen att köra med plektrum i coverbandet.
Så nu blir det plektrum för hela slanten där.
Ska jag t.ex. lira på 5:an...nåt som inte är rock`n´roll så blir det fingers.

Kan ju vara idé i sammanhanget att fråga vad för typ av plektrum ni använder?
Jag spelar ganska svinhårt på strängarna. Har upptäckt att går jag över 0.70 så spelar jag av strängarna.
Problemet är att jag täljer av typ 2 plektrum per rep.
Kör den där varianten med sköldpaddan på som är lite är lite matt. I 0.70 är den gul. (minns inte fabrikatet...men ett av de vanligare)
Har ni några härliga tips?
Klart ni har! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee, tror att du snackar om Dunlop? Jag lirar nu mest på star picks, säljs på Twang i Sthlm... I mitten av plektrumet är en liten stjärna utstansad, ser skoj ut och är rejält sköna att spela på :D Kul att se att jag inte är den enda som spelar av bas-strängar, folk verkar tro att jag har någon sjukdom för att jag knäcker en E-sträng varannan/var tredje månad...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Geddy_Lee, tror att du snackar om Dunlop? Jag lirar nu mest på star picks, säljs på Twang i Sthlm... I mitten av plektrumet är en liten stjärna utstansad, ser skoj ut och är rejält sköna att spela på :D Kul att se att jag inte är den enda som spelar av bas-strängar, folk verkar tro att jag har någon sjukdom för att jag knäcker en E-sträng varannan/var tredje månad...
Så heter de ja! =)
Dyrt för mig att åka till Sthlm för att köpa plektrum... =)
Får se var de kan finnas i närheten då.
Plektrum är ju ingen stor investering så man kan ju testa hejvilt.

Jag har varit flitig i att spela av strängar genom åren.
Men jag tror att det är lite från bas till bas.
Jag upplever iaf att vissa basar äter mer strängar än andra.
Sen finns det ju ett samband i att kokade strängar går av lättare.
Jag har t.o.m. anskaffat en extra-bas som följer med på gigen pga det.
Inte så skoj att stå och byta sträng i vissa sammanhang. :cry:

Men det är väl med att spela av strängar som att ramla när man åker slalom:
"har man inte ramlat har man inte åkt ordentligt" :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Mestadels med fingrarna..
Nån låt då och då med plektrum.
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 10:10
Ort: Borås

Inlägg av Bazz »

Bara fingerspel, förutom när jag får kramp i fingrarna :evil: lider nämligen av reumatism :?
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Dunlop matta lila 0.96 mm tycker jag är perfekt för tillfället. har knallat ner från stenhårda till mellanmodell kan man väl säga
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

spelar till 99,9 % med plektrum. tycker helt enkelt att det ger det ljudet jag vill ha och det tillåter en att spela snabbt på ett smidigt sätt. den enda gången jag spelar med fingrarna är när jag kör nån gammal danscover typ Stand By Me. använder liksom Anli dunlop lila 0.96 plektrum. tycker dom funkar bra men funderar på att gå ner en tjocklek.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Alltid spelat 100% fingrar. Tycker att det blir för hård ljud med plektrum, det låter plonkigt. Dessutom spelar man snabbare, smidigare och med mer känsla med fingrarna. (med det är jag det)

Fingerspel låter mera BAS ...fingerspel känns mera BAS ...fingerspel är mera BAS. :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

95 % plektrum här. Började som gitarrist så då var den tekniken enklast. För drygt tio år sedan bröt jag handleden (båtbenet, fyfan), och när jag blev av med första gipset (klumpigt gjort av AT-läkare) och fick ett smidigt glasfibergips kunde jag börja spela igen. Det fanns bara ett problem, tummen var ju ingipsad också så med spelningar inbokade var det bara till att snabböva sig med fingerspelet. Plågade mig med att spela till ex: Trooper med Iron Maiden och liknande. Nu kör jag bara fingerspel när det känns som att låten kräver det.
AndreasH
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 21:58

Inlägg av AndreasH »

Tycker inte man ska utesluta något.
Jag var 100% fingrare enbart för att jag ville försvara min stolthet.
Hah! Vilken illusion.

I vissa fall funkar bara inte fingerspel, det kan bli så fel. Och såklart så gäller samma sak plektrum. (Och E-bow) :wink:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Fingerspel och plektrum, slap och stråke, beroende på vad som funkar bäst till musikstien man spelar för tillfället, men i den nämnda ordningen i alla fall. Inget är ämre än något annat, även om plektrum på kontran inte funkar å där jättebra! :oops: :lol:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

fingrar...

Inlägg av Svensson »

fingerspel till 100%, även på elbasen ;)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Alltid med fingrarna. Jag har försökt få ett sound jag gillar med plektrum, men tycker alltid det är för plonkigt och diskantigt.

Ibland står jag i replokalen och tycker att det låter bra med plektrum... tills jag börjar spela med fingrarna igen :D

Jag tycker verkligen inte att den ena tekniken är bättre än den andra när andra spelar. Fingerspel passar mig helt enkelt bättre.

Paul McCartey och Jason Newsted var mina första förebilder -Båda spelar med plektrum.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

FreCKo skrev: Kul att se att jag inte är den enda som spelar av bas-strängar, folk verkar tro att jag har någon sjukdom för att jag knäcker en E-sträng varannan/var tredje månad...
Hehe! Jag har alltid undrat hur ni bär er åt!
Jag har bara haft av en bassträng -När jag skruvade åt fel håll när jag skulle lära mig stämma, en vecka efter jag köpt 1:a basen :shock:
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:Kul att se att jag inte är den enda som spelar av bas-strängar, folk verkar tro att jag har någon sjukdom för att jag knäcker en E-sträng varannan/var tredje månad...
Jag är nästan övertygad om att det där har med basen att göra, kolla igenom stallet ordentligt. Jag hade av E-strängar på löpande band på min gamla squire men jag har ännu inte, på 2 år, haft av en sträng på min fender j-bass.

Jag spelar till 95% med fingrarna, det känns som att det låter grymmare, blir lättare dynamiskt och kan varieras mer.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

maxoges skrev:
FreCKo skrev: Kul att se att jag inte är den enda som spelar av bas-strängar, folk verkar tro att jag har någon sjukdom för att jag knäcker en E-sträng varannan/var tredje månad...
Hehe! Jag har alltid undrat hur ni bär er åt!
Jag har bara haft av en bassträng -När jag skruvade åt fel håll när jag skulle lära mig stämma, en vecka efter jag köpt 1:a basen :shock:
pfft, jäkla kvinnor, riktiga män slår av bassträngar på löpande band! :D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

hur fan lyckas man slå av E-strängen?! :) jag har aldrig någonsin lirat av varken E, A eller D-strängen men däremot G. den byts nog ivarjefall var tredje månad. om jag inte byter strängar däremellan.

Bytte till tunnare plektrum igår på repan. köpte 15 st Dunlop sträva 0.71 mm för att testa. har kört på samma fast 0.96 innan. knäckte av tre st direkt :cry: men i slutändan var dom ändå bättre än mina gamla. Dunlop 0.71 sträva till folket! :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar