Plektrum, fingerspel eller både och?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tack! Kul!

Lesliesången i början var väl en bra idé vid halvfyratiden i morse... Insåg att det blivit lite för slickt med fina stämsången o det, så jag tänkte sätta an en lite "knarkig, spejsad vaaaaajb, liksom..."

...det fick ju inte riktigt den effekten... Den klipps snart bort! Den i slutet gillar jag bättre.

Projekten jag är med i / drar igång är ofta av "tändstickstyp". Det tänder till som tusan, har bra fyr ett kort tag, och så slocknar det. Tills man tänder igen.

Ofta är det så att man kommer på att "fan vad länge sen vi lirade ihop" eller "NÅN gång måste vi göra ett Thin Lizzy - gig", och jag har gett mej attan på att inte låta ALLT rinna ut i sanden.

Just nu handlar projektet mest om att hitta hem i nya studion, ställa in lyssning, hitta fasfel, mer eller mindre sub, referenslyssna etc.

Learning by doing!

KUL ere, men jag har fyrkantiga ögon som knappt kan blinka längre.... ;-)
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
P.S. det är basisten i bandet som sjunger också...både lead o kör (trickinspelning!)
Tänk vad coolt om människan hade 3-4 munnar, då hade man kunnat köra bakom sig själv även live.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:
dereborn skrev:
P.S. det är basisten i bandet som sjunger också...både lead o kör (trickinspelning!)
Tänk vad coolt om människan hade 3-4 munnar, då hade man kunnat köra bakom sig själv även live.
Då har man 4 ggr större risk att fucka upp hela skiten också.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Skitcool! du gör mig avis, själv kan jag inte ta en ton utan folk håller för öronen :(
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev:Nu blev det så mycket plektrumsnack, så jag blev alldeles inspirerad! La om basen på en låt som jag höll på o jobbade lite med, och det blev rätt ball med plektrum tycker jag!

Vita gamla P-basen med flatwounds genom MESA:n o rätt in i bordet, som vanligt. Utan dist den här gången...

Låt höra vad ni tycker!

P.S. det är basisten i bandet som sjunger också...både lead o kör (trickinspelning!)

Basisten spelar shakern också... (ett Oban-rör med makaroner i)

http://www.yoursound.se/TheLiberators Låten heter Ramblin' Man
Härligt D-born! Najs song med.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Fan vad jag längtar tills jag får igång min nyskaffade dator så jag också får lyssna. Blir riktigt nyfiken av alla positiva omdömen.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tänk vad coolt om människan hade 3-4 munnar, då hade man kunnat köra bakom sig själv även live
Hört på sinnessjukhuset, avd. schizofreni, en patient sitter och filosoferar:

"Tänk om jag vore två hundvalpar.... - då kunde jag leka med varann!"
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:
Tänk vad coolt om människan hade 3-4 munnar, då hade man kunnat köra bakom sig själv även live
Hört på sinnessjukhuset, avd. schizofreni, en patient sitter och filosoferar:

"Tänk om jag vore två hundvalpar.... - då kunde jag leka med varann!"
Samma sjukhus, ett par rum längre ner i korridoren:
Syster Stina:
-Varför tror du att du är Frankrikes ambassadör?
Patienten:
-Napoleon har utnämnt mig!
Då hörs från nästa säng:
-Det har jag aldrig gjort!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

jag spelar ganska precis 100% med fingrarna.
Hade en rätt speciell stil före jag började få baslektioner, då var det bara att göra om och göra rätt. Men kräver låten plektrum så får låten plektrum såklart.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Är det bara jag som får lite känslan att dom som har basspelandet som "yrke" är mer villiga till att spela med både plektrum och fingrar, medan vi som bara har det som "hobby" (oavsett om man är rik och känd och är ihop med Christina Aguilera eller bara demoband) brukar "nöja" oss med det vi trivs med bäst? Typ att dom som får ordentligt betalt för det är mer villiga att variera sig för låtarnas skull....
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Själv har jag nästan alltid uteslutande kört fingerspel. Eftersom jag har ett ganska hårt anslag brukar det leda till blåsor, därför har det blivit mer och mer plektrum. Har väl inte fått till tekniken till 100% än, spänner handen för mycket och får kramp. Sen är det svårt att växla mellan spel på olika strängar när metronomen tickar lite snabbare. Men övning ska ju ge färdighet. Dessutom tycker jag att plektrum både låter bättre och ser coolare ut.

Såg förresten att någon skrev om Ebow. Hur fanken får man det att funka på bas? Lånade en gitarrkompis och försökte, men den gav inte ett ljud ifrån sig. En speciell Ebow till bas kanske?
/Linus
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Punkster: Så vitt jag vet finns ingen ebow till bas och den som är till gitarr är nog för svag för att få strängarna i rörelse. Rolig pryl annars.
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det går på dom tunna strängarna men du måste vara typ max tre millimeter ifrån. Michael Manring spelar en del med Ebow och jag har använt det i undantagsfall.
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Jag har kört det gula...0,73 då vad det verkar...
sedan jag gick hem från en Backyard-konsert
med ett med Nicke Borgs porträtt på. Tycker de är grymt sköna...
men det de kallar nylon standard(gråa)...oxå 0,73..
håller som sagt lite längre...och är inte omöjliga att spela med de heller.

Jag upprepar mig, känner jag. :shock:
Nick Borgen?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Gäddan nämnde plektrumtjocklek.

Jag kör uteslutande med Jim Dunlop Gator Grip 1.14mm
Tunnare blir bara bajs.EDIT: För mig.

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har spelat märkligt mycket med fingrarna sista tiden! Beror på två saker: strängade om woodyn med Daddario XL och fick kanonljud... helst med fingrarna och lite Free låtar. Kör man 8 strängade utan dist, så blev det fingrarna där oxå.
Måste skärpa mig!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

anli skrev:Har spelat märkligt mycket med fingrarna sista tiden! Beror på två saker: strängade om woodyn med Daddario XL och fick kanonljud... helst med fingrarna och lite Free låtar. Kör man 8 strängade utan dist, så blev det fingrarna där oxå.
Måste skärpa mig!
Skönt att veta att du är på bättringsvägen.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har inte hållt i ett plektrum och en bas samtidigt sedan 1997.. :oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:Har spelat märkligt mycket med fingrarna sista tiden! Beror på två saker: strängade om woodyn med Daddario XL och fick kanonljud... helst med fingrarna och lite Free låtar. Kör man 8 strängade utan dist, så blev det fingrarna där oxå.
Måste skärpa mig!
Lurigt att köra 8:an m fingrarna!
Tycker det känns bäst och låter bäst m plektrum på 10:an.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Liten skrev:Jag har inte hållt i ett plektrum och en bas samtidigt sedan 1997.. :oops:
Huvudsaken att du rodnar och skäms.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Liten skrev:Jag har inte hållt i ett plektrum och en bas samtidigt sedan 1997.. :oops:
Inte jag heller men det beror på den musikstil jag spelar. Ska jag spela Deep Purple så är det hundra procent säkert att plektrumet åker upp blixtsnabt. Allt för ljudets skull :wink: !
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

calif de funk skrev:
Liten skrev:Jag har inte hållt i ett plektrum och en bas samtidigt sedan 1997.. :oops:
Inte jag heller men det beror på den musikstil jag spelar. Ska jag spela Deep Purple så är det hundra procent säkert att plektrumet åker upp blixtsnabt. Allt för ljudets skull :wink: !
absolut!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Spelar nästan allt med plektrum.. kan spela lite med fingrarna, men det går snabbt för fort och blir jobbigt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:Spelar nästan allt med plektrum.. kan spela lite med fingrarna, men det går snabbt för fort och blir jobbigt
Hur menar du egentligen :?:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar