Stannat i mitt lärande

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
affe909090
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 jul 2017, 17:15

Stannat i mitt lärande

Inlägg av affe909090 »

Morsning!

Jag har lite svårt att lära mig mer än vad jag kan just nu.. jag har spelat elbas i ungefär 1 månad, jag har kollat böcker och dvder samt playalong.com's videolektioner.

Jag vet hur man tar grundton, ters, mollters och kvint. Har försökt lära mig hur man tar ledtoner och Walking basslines utan nån vidare framgång. Jag kan även a-mollpenta skalan utan att veta vad jag har för användning av den.

Om någon vet av nån elbas lärare i Sundsvall så kan detta vara av intresse.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Stannat i mitt lärande

Inlägg av HirYoshima »

Välkommen till forumet!

Försök planka lite låtar så att du får till groove och sväng.. Du klarar dig rätt bra med grunton, ters, kvint och oktav om du kan svänga rytmiskt till låtar.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Stannat i mitt lärande

Inlägg av Håcke »

Sök på bass playalong på Youtube och så Scotts Bass lessons, http://www.scottsbasslessons.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Precis som HirYoshima säger så är det grymt bra att se hur andra gör för att lära nya grejer och få till svänget och timingen.

Scott är en skön snubbe och grymt duktig. Scotts Academy är otroligt bra också men kostar ju en liten slant.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stannat i mitt lärande

Inlägg av fieldflower »

Bara sätt dig och spela till sköna låtar på Spotify.
Dels övar du upp gehör, dels kommer du märka att en del av skalorna och figurerna du lärt dig kommer till användning, och dels bara för att det är så himla kul att spela.

Vad gillar du för musikstil?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Stannat i mitt lärande

Inlägg av funkys**t »

Youtube och kurser på internet i all ära men jag tror på att hitta en lärare på orten. Fysisk närvaro och att kunna ställa direkta frågor och ha en kursplan som passar just dig är ovärderligt.

I övrigt tycker jag du har fått bra tips på inspiration.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
affe909090
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 jul 2017, 17:15

Re: Stannat i mitt lärande

Inlägg av affe909090 »

Hade inte förväntat mig så många svar på så kort tid, haha. Jag lyssnar och spelar på ganska blandad musik. Vad menas med groove egentligen? Sen undrar jag om det finns något enkelt sett att veta när man ska ta en eller flera ledtoner mellan olika ackord, eller får man lyssna och prova sig fram?
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Stannat i mitt lärande

Inlägg av HirYoshima »

affe909090 skrev:Hade inte förväntat mig så många svar på så kort tid, haha. Jag lyssnar och spelar på ganska blandad musik. Vad menas med groove egentligen? Sen undrar jag om det finns något enkelt sett att veta när man ska ta en eller flera ledtoner mellan olika ackord, eller får man lyssna och prova sig fram?
Groove är väl känslan när man spelar. Allt handlar inte om att ta rätt ton på rätt ställe. Beroende på dina händer, hur du har dem och hur du rör strängen kommer ge olika ljud.

Varför har du börjat spela bas? Nån speciell låt du vill lära dig? Nyårslöfte? Det är bra med mål och jag hade svårt att avancera utan band som tvingade mig att bli bättre hela tiden.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Stannat i mitt lärande

Inlägg av anthax »

Ta en hög låtar du gillar, leta reda på noter/tabs på hur basen går på dessa, och spela med. När du tröttnat på högegn låtar, ta fram en ny hög låtar och gör samma sak.
Försök hitta medmusikanter och spela ihop, det är det roligaste med musik.
Och som andra skrivit, en bra lärare gör det fortsatta lärandet på egen hand, mycket enklare.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Stannat i mitt lärande

Inlägg av Bottesini »

Jag brukar hitta låtar här:
https://www.thebassment.info" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.cocosbassment.com" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min F5321 via Tapatalk
Skriv svar