Spela bra på e-strängen med fingrar?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Koffelito

Spela bra på e-strängen med fingrar?

Inlägg av Koffelito »

Tjena alla bassister där ute. Har två frågor här. Men först ska jag bara säga att det är fingerspel det handlar om här. Ville inte verka otrevlig men inga inlägg om att jag borde byta till plektrum för att spela bättre eller något liknande, äslkar ljudet från fingrar mot strängarna.

Så här ligger det till, jag har spelat bas i typ ett och ett halvt år. I början hade jag en yamaha rbx 100 någonting. En ganska "vanlig" fyrsträngad men gansak kort tid efter det köpte jag en ibanez btb 405 qm. Spelade bara på den men för nån månad sen sålde jag yamahan och köpte en epiphone thunderbird. Grejen är den att jag har lite problem att spela på E-strängen på fågeln eftersom det bara är 4 strängar mot ibanezens 5 och har ingen sträng att stanna mot när jag spelar på E-strängen. Jag känner att jag får ett jämnare och bättre tempo om jag går igenom anslaget så fingret villar mot själva kroppen av basen istället för att stoppa innan kroppen. Är detta dumt att lära mig denna teknik med tanke på att det blir ganska mycket längre sträcka för fingrarna att färdas än om jag stannar innan. Tänkte hastighetsmässigt. Hur gör ni?

Sen tänkte jag fråga om man borde lära sig spela med tre fingrar. Jag spelar med en gittarist och en trummis och vi spelar mest rock och hårdrock. mycket mettalica och det jag vill är att kunna spela deras gamla låtar typ battery, master of puppets ja allt från kill em all till Black album egentligen. Cliff spelar ju på ganska fort där på vissa låtar men det jag funderar på är om det blir lättare att spela den musik med tre fingrar.

MVH // Kristoffer
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Thunderbirden har ju den lilla upphöjningen som kan fungera som tumstöd längs hela kroppen. annars är mikarna ett ypperligt ställe att vila tummen mot. Det gör jag på min. Ang. metallicalåtarna: lopperengraaaaamen täälintimetallicas thrashlåtar?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Koffelito

Inlägg av Koffelito »

Foxbat skrev:Thunderbirden har ju den lilla upphöjningen som kan fungera som tumstöd längs hela kroppen. annars är mikarna ett ypperligt ställe att vila tummen mot. Det gör jag på min. Ang. metallicalåtarna: lopperengraaaaamen täälintimetallicas thrashlåtar?
Ok nu tror jag du missförstog mig jag menar alltså inte tummen utan pek och långfingret när dom lämnar e strängen så slår jag ner mot "träet" och sen upp igen. annars menar jag att jag försöker stanna fingrarna innan "träet". Det jag undrar är om det är någon nackdel att göra det första i fråga om snabbhet.

Och vad menar du med det här lopperengraaaaamen täälintimetallicas thrashlåtar? fatta inget.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Spela bra på e-strängen med fingrar?

Inlägg av basmartin »

Koffelito skrev: Så här ligger det till, jag har spelat bas i typ ett och ett halvt år. I början hade jag en yamaha rbx 100 någonting. En ganska "vanlig" fyrsträngad men gansak kort tid efter det köpte jag en ibanez btb 405 qm. Spelade bara på den men för nån månad sen sålde jag yamahan och köpte en epiphone thunderbird. Grejen är den att jag har lite problem att spela på E-strängen på fågeln eftersom det bara är 4 strängar mot ibanezens 5 och har ingen sträng att stanna mot när jag spelar på E-strängen. Jag känner att jag får ett jämnare och bättre tempo om jag går igenom anslaget så fingret villar mot själva kroppen av basen istället för att stoppa innan kroppen. Är detta dumt att lära mig denna teknik med tanke på att det blir ganska mycket längre sträcka för fingrarna att färdas än om jag stannar innan. Tänkte hastighetsmässigt. Hur gör ni?
När anslagsfingret landar på strängen ovanför så kallas det för stödanslag. Misstänker att det är det du saknar på 4an. Jag spelar enbart 4-strängat och för mig är det nästan tvärtom, att jag tycker att det är läskigt att spela på E-strängen på en 5-strängad bas för att det blir stödanslag då och det är jag ju inte van vid. Men jag tror att du vänjer dig, du behöver nog inte krångla så mycket, utan kör på med fria anslag så löser det sig nog.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag är inte hundra på att jag förstår hur du menar, men så som jag tolkar din spelstil så skulle jag säga att du får jobba onödigt mycket om du vill spela snabbt. Ju mindre du gör med fingrarna desto mindre energi gör du av med, och desto lättare är det att spela snabbt. Jag skulle rekommendera att du snarare försköker lära dig att "plocka" strängarna, lite som om du spelade klassisk gitarr. Fast, det är klart, om din teknik funkar bra för dig på det stora hela så finns det väl ingen anledning att byta. Då är det bara att öva, öva.öva för att få upp snabbheten.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Inte jag heller. Det trådlösa tangentbordet är nog trött och jag tittade inte oftast på skärmen.
Det jag skulle skriva var att tre fingra är onödigt mycket om jag inte galopperar och det görs inte så mycket i Metallicas Thrashlåtar.

Det försata missförstod jag nog ja. Öva på att inte slå i träet då? långsamt så du får ett "muskelminne" testa olika anslag. böjda fingrar eller nåt annat osv. jag vet inte har inte tänkt på det så mycket.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Förmodligen tar du i förmycket. Höj volyemen och ha lite lättare anslag. Det kommer gå rejält mycket snabbare. Det kommer såklart påverka din ton, så om du är petig får du helt enkelt ta den jobbiga vägen.
Dvs öva.öva.öva.

Ska du spela med 3fingrar gäller återigen öva.
När jag använder tre fingrar, vilket jag sällan gör för jag har lämnat den svettiga hårdrocksperioden bakom mig (men jag har å andra sidan varit precis där du varit med exakt samma låtar och exakt samma bas), så spelar jag pek-ring-lång-pek (1-3-2-1-3-2)
Det är inget du lär dig över en kväll så plocka upp den där jävla basen och dunka upp metronomen!

PS: du behöver inte tre fingrar för att kirra 95% av tallicas låtar.
Senast redigerad av optic den fre 02 maj 2008, 20:27, redigerad totalt 2 gång.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

förresten, är det bara jag som aldrig använder några strängar, mickar eller whatever som "stöd" för tummen?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

MALA också
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hej! Hade samma problem för nått år sen eller nått, fast på B-strängen på en femma. Kändes alltid lite sloppy på riff där jag använde mycket lös B-sträng. Det kommer inte att bli lättare av att lära sig trefinger-teknik samtidigt heller, det upplevde iallfall jag.

Ett tag hade jag planer på att bygga en ramp som även gick upp bakom B-strängen så att man även där fick stödanslag, är fortfarande lite sugen på att testa det nån gång. Jag tror att det bästa du kan göra är att öva. När jag kör tre-fingrat så kör jag endast 3-2-1-3-2-1-3-2-1 osv. Kör även flams som 3-2-1.

Sitt och pumpa riff på B-strängen med metronome nån halvtimme om dan eller nått så får du ganska snabbt koll på på båda grejerna.
Koffelito

Inlägg av Koffelito »

Får väl bli att försöka spela lite mer avslappnat och öva som fan bara, tack för hjälpen grabbar
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Det finns ju dem som kör med en ramp under strängarna, Liten som bilden visar är ett exempel på det. Kanske vore nåt?


Bild
dereborn

Inlägg av dereborn »

Du ska låta anslagsfingret stanna mot tummen, som du i sin tur stöder mot mik, tumstöd, eller den lilla upphöjningen somfinns på t-birden. Om du smaskar ner fingret ända ner i baskroppen så är du för yvig i rörelsen, och lär få svårt att komma upp i hastighet.

Lycka till!
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Chriller skrev:Det finns ju dem som kör med en ramp under strängarna, Liten som bilden visar är ett exempel på det. Kanske vore nåt?


Bild

Cool bild på Liten, Chriller (du som fotat han ?)

Indigo, I bakgrunden har lite dålig hörsel ser det ut som, han står väldigt nära stacken han spelar på :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:Det finns ju dem som kör med en ramp under strängarna, Liten som bilden visar är ett exempel på det. Kanske vore nåt?


Bild
Ojojoj.. bara patitucci skjortan som saknas.. sen hade jag nog fått en 10:a av Johannes... :roll:

Skämt åsido.. en ramp kan vara till hjälp.. det beror på många saker.. Viktigare är ett väljusterat instrument! Att vänja sig vid en ramp så pass tidigt i sitt spelande kan medföra nycker som kanske inte är alla av godo.... jag skulle fokusera på att planka låtar och jobba på timingen.. plocka ut mycket på gehör och öva till metronom!

Men.. om du får tillfälle.. testa att tillverka en ramp.. smälla dit den mellan mickarna (beroende på vad du har för mickar dvs.) sätt fast den med dubbelhäftande tejp till en början.. så den är lätt att ta av..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar