Någon som kan Country?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hittade ett kort klipp där jag spelar poppig country. Det är både Am-sterdam och lite bluesiga fills här, mest för att hålla dansbandskänslan stången.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7gEWY1TOwiI[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

När jag lyssnar på bootsys klipp där så inser jag att den där sextondelen jag snackade om snarare är tredje slaget i en triol och att jag hade country shuffle i huvudet. I rak country som i bootsys klipp blir det ju åttondel eller inte åttondel som är den stora Hamlet-frågan. Jag tycker bootsy spelar bra där och att country eller inte country avgörs mer av andra saker. Idag när "Nashville's gone Hollywood" som Heather Myles sjunger så är ju gränserna rätt luddiga mellan pop och country.

Har du några längre klipp med dig och de där flickorna - det lät riktigt bra tycker jag. Är det Frida Örhns band eller?

/Mats D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

MatsD skrev:
Har du några längre klipp med dig och de där flickorna - det lät riktigt bra tycker jag.

/Mats D
Tack ska du ha!

Nej, det där var allt jag hittade på YouTube.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

MatsD skrev:Om man ska svänga sig med terminologi ska man göra det rätt. Jag upptäckte att jag skre "diatoniskt tvetydig" ovan jag borde ha skrivit att blues har en "tvetydig tonalitet" dvs det är inte tydligt om det är dur eller moll tack vare molltersen eller den blå tersen och andra blå toner.

/Mats D
Jag har alltid tyckt att mitt gehör varit dåligt, men utan att veta vad en bluesskala är har jag ändå använt molltersen och blå toner när jag spelat blues. På nått sätt känns det som om det finns lite gehör trots allt :)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

MatsD skrev: Är det Frida Örhns band eller?
Frida är med i bandet, men alla tre tjejerna har lika mycket att säga till om!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

bootsy skrev:
MatsD skrev: Är det Frida Örhns band eller?
Frida är med i bandet, men alla tre tjejerna har lika mycket att säga till om!
Sorry, jag menade inte så, bara att jag inte kommer ihåg vad bandet heter.

En annan sak som de renlärige kan ha en åsikt om och som bootsy ger exempel på i sitt lilla klipp ovan är att spela lite funky genom att spela sextondel-ghostnoted sextondel-åttondel eller hur man ska beskriva det.

Vad har ni för åsikt där? Jag tycker för min del att det är snyggt att spela så.

/Mats D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

MatsD skrev: Sorry, jag menade inte så, bara att jag inte kommer ihåg vad bandet heter.
Ingen fara, hehe. Bandet heter Cookies'n'Beans.
MatsD skrev: En annan sak som de renlärige kan ha en åsikt om och som bootsy ger exempel på i sitt lilla klipp ovan är att spela lite funky genom att spela sextondel-ghostnoted sextondel-åttondel eller hur man ska beskriva det.

Vad har ni för åsikt där? Jag tycker för min del att det är snyggt att spela så.

/Mats D
Jag kanske lirar på lite väl mycket där, men det är ju en poppig rockcountrylåt, så det är väl inte rätt plats för en 100% renlärig countrytaliban ändå.
Senast redigerad av bootsy den tor 06 nov 2008, 16:16, redigerad totalt 1 gånger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Skitbra Bootsy. Och vilken snygg bas sen!

Vi försöker fuska oss igenom lite country i vårt glada gäng. Inget am-sterdam här men lite Albert Lee-prylar och annat som inte hör dit kanske. :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5Ipd2Zf6KdU[/youtube]

Ljudet får jag skylla på EBS-backlinen! EB-3 och EBS är ingen perfect match direkt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Rix skrev:Skitbra Bootsy. Och vilken snygg bas sen!
Hehe, du har väl en likadan?
Rix skrev: Vi försöker fuska oss igenom lite country i vårt glada gäng. Inget am-sterdam här men lite Albert Lee-prylar och annat som inte hör dit kanske. :)


Ljudet får jag skylla på EBS-backlinen! EB-3 och EBS är ingen perfect match direkt.
Coolt klipp! Men ljudet låter som du säger verkligen mökigt... Fan, det borde vara lag på rörtopp till Gibsonbasar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

bootsy skrev:
Rix skrev:Skitbra Bootsy. Och vilken snygg bas sen!
Hehe, du har väl en likadan?
You bet! (Fast med lönnbräda.) Och den är kalasgosig.
bootsy skrev:
Rix skrev: Vi försöker fuska oss igenom lite country i vårt glada gäng. Inget am-sterdam här men lite Albert Lee-prylar och annat som inte hör dit kanske. :)

Ljudet får jag skylla på EBS-backlinen! EB-3 och EBS är ingen perfect match direkt.
Coolt klipp! Men ljudet låter som du säger verkligen mökigt... Fan, det borde vara lag på rörtopp till Gibsonbasar.
Jo, fattar inte vad jag tänkte på när jag släpade dit Gibben. Inget husband i världen kör väl med vettiga prylar. Heh!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Denna tråden har gjort mej snurrig(det kan vara ölens fel oxå). Jag måste göra om läxan i morgon.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Skriv svar