Lära sig kontra hjälpligt på 2 veckor = möjligt?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Lära sig kontra hjälpligt på 2 veckor = möjligt?

Inlägg av blackparkas »

Ska lira på frugans systers bröllop om ett par veckor och fick låten nu, visar sig att det är kontra på låten och att det troligtvis kommer bli piano och bas.
Som upplagt för kontra.

Dessutom när jag smög igenom låten (Kärleken kommer till mig med Lisa Nilsson) så var det helt omöjligt att få nå´t sväng..
Det är torka helt enkelt, för mycket P-bas och rock n roll-covers på sistone, för lite eget material...



Vad tror ni, fixar man lära sig kontra hjälpligt på ett par veckor?
Har lirat kontra 1 år innan jag började med elbas, så jag har ju värsta grunden! :D
Tillgång till kontra har jag...

Dereborn, får man nå´n crash course i Bergsjö eller? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Om det går? Ja, om du har tid till det. Jag lyckades, på ungefär två veckor, med lite jävlar anamma lära mig spela "Sweet Old World" av Lucinda Williams och köra samtidigt som jag spelade kontra.

Men då bodde jag också på folkhögskola och kunde öva i princip dygnet runt.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om "hjälpligt" är ordet så - hell yes. Du vet ju hur det ska låta så att säga... Men räkna med ömma fingrar :) Antar att du har en bas att öva på i två veckor då? Det är ingen skam med lite blyersstreck för intonationens skull tycker jag!

Tänk inte elbas-fingersättning, utan mer tre toner per "grepp" Bb-B-C till exempel.


Rätt vad det är kanske du ser ljuset och blir sugen att satsa mera!!!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Har ju alltid velat köra kontra på riktigt, började ju med det för att jag ville lära mig men läraren ville bara lära ut med stråke från början, vilket kanske är rätt på sätt och vis men som 13-åring ville jag ju vara cool och spela gamla Elvis-låtar, inte något klassiskt bajs...

Har en bas som jag kan ta hem ja, skulle nog inte göra något om den stod hemma hos mig för jämnan iofs men det har känts onödigt hittills.

Mikke: Tre toner per grepp? Utveckla gärna!


Tid finns det ju egentligen inte alls så mycket som behövs, men det kanske är värt ett försök?
Ska testa några repor till med P-basen och kanske Fortress 5:an en sväng så jag kan låten och kan köra den på någon av dem utifall plan A skiter sig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Ge järnet Parkas!
Är du lika enveten med kontran som du är i diskussioner med Makten lär du klara det med bravur! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Tror att Mikke menar att du inte ska försöka nå fyra toner per läge som på elbas (ett finger per band), utan tre halva tonsteg per läge.

Tex
Bb med pekfinger
B med långfinger, alt lång och ringfinger tätt ihop, och
C med lillfingret

Håller med om att du inte ska dra dig från att Svälja stoltheten och "fuska" med små blyertsmarkeringar på greppbrädan om du bara har två veckor på dig.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Självklart!
Kontra är ju skitlätt att mörka på, det är bara att glida lite hit och dit och dessutom är alla skitimponerade av att man kan lira kontra oavsett hur det låter.

Jag hade två veckor på mej från att jag köpte kontran till första spelningen. Växelbas och tuffa poser var det som räddade mej...

Allvarligt talat, ska man göra en kyrkspelning räcker det ganska långt med att slå grundton på ettan och det tror jag att du klarar av även på en kontra!
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

blackparkas skrev:
... Mikke: Tre toner per grepp? Utveckla gärna! ...
Kallas komphand, används rätt mycket på elbas också. Innebär att man istället för att ha fingrarna i positionen 1-2-3-4 har fingrarna i positionen 1-2-34. Fördelarna är ju att det är mycket bekvämare och man får bättre ton, men nackdelarna är ju att man inte kan spela fyrfingrade saker, tex en mollskala i F eller vad som hellt annat som är fyrfingrat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Fyrfingrat?

Jag kör med pekfingret enbart! :D



Njae.
Vi får se.
Jag ska dra iväg och testa med kontran få se hur det går, men jag körde lite nu ikväll här hemma på lite högre volym med P-basen och jag tror det ska funka ändå.
Men det känns ju lite som en kul utmaning också!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Re: Lära sig kontra hjälpligt på 2 veckor = möjligt?

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:Ska lira på frugans systers bröllop om ett par veckor och fick låten nu, visar sig att det är kontra på låten och att det troligtvis kommer bli piano och bas.
Som upplagt för kontra.

Dessutom när jag smög igenom låten (Kärleken kommer till mig med Lisa Nilsson) så var det helt omöjligt att få nå´t sväng..
Det är torka helt enkelt, för mycket P-bas och rock n roll-covers på sistone, för lite eget material...



Vad tror ni, fixar man lära sig kontra hjälpligt på ett par veckor?
Har lirat kontra 1 år innan jag började med elbas, så jag har ju värsta grunden! :D
Tillgång till kontra har jag...

Dereborn, får man nå´n crash course i Bergsjö eller? :D
Lätt!
Ska du låna kontran också?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lära sig kontra hjälpligt på 2 veckor = möjligt?

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:
Lätt!
Ska du låna kontran också?

Hehe.
Nja, det ska inte behövas.
Snor körkans.
Det är ändå min mormors far som skänkt den till kyrkan så då kan jag lika gärna ta den...

Såg skylten Bergsjö 31 idag förresten.
Var och snurrade i Hudik, tänkte jag skulle ringa och höra om du ville luncha thai-buffé på Noj´s men det vart för stressigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ok, hör av dej nästa gång det är lunchläge!

Om körkans bas känns tungspelad o jobbig så har jag nylonspunna strings på min. Mjukt o snällt mot ovana kontrafingrar. Hör av dej bara!

Lycka till!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

tack och bock Dereborn.
Du är king! (för att efterapa bollnäs-martins uttryck)

Det lutar åt P-bas iaf nu, kanske slänger på halfrounds, vi får se.
Ska dock ner och testa en repa med kontra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

blackparkas skrev:tack och bock Dereborn.
Du är king! (för att efterapa bollnäs-martins uttryck)

Det lutar åt P-bas iaf nu, kanske slänger på halfrounds, vi får se.
Ska dock ner och testa en repa med kontra!
annars får du fuska och försöka låna en bandlös med piazzo-mick
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Billy skrev:
blackparkas skrev:
... Mikke: Tre toner per grepp? Utveckla gärna! ...
Kallas komphand, används rätt mycket på elbas också. Innebär att man istället för att ha fingrarna i positionen 1-2-3-4 har fingrarna i positionen 1-2-34. Fördelarna är ju att det är mycket bekvämare och man får bättre ton, men nackdelarna är ju att man inte kan spela fyrfingrade saker, tex en mollskala i F eller vad som hellt annat som är fyrfingrat.
..eller 1-23-4...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Men som sagt, det visuella är halva grejen! Det där grejar du säkert på ett par veckor!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehehe...

Ja, ska bli spännande att testa.
Har plinkat lite på kontran på kyrkan nå´n gång men... ja...

Nja, det måste testas!
Synd bara att det är seriösa musiker/sångerska man ska spela med nere i sthlm...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Billy skrev:
blackparkas skrev:
... Mikke: Tre toner per grepp? Utveckla gärna! ...
Kallas komphand, används rätt mycket på elbas också. Innebär att man istället för att ha fingrarna i positionen 1-2-3-4 har fingrarna i positionen 1-2-34. Fördelarna är ju att det är mycket bekvämare och man får bättre ton, men nackdelarna är ju att man inte kan spela fyrfingrade saker, tex en mollskala i F eller vad som hellt annat som är fyrfingrat.
Fyrfingrade! I vilket sammanhang?
Usch vad komplicerat allt verkar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Tja kontrakompisar,
Jag skall oxå spela kontra i kyrkan om ca. två veckor till "Ännu doftar kärleken" och "You raise me up" med tonartsbyte och grejor...

Jag har fundrat lite på köra bandlös bas som jag egentligen tror låter bättre men min fru och många andra tycker kontrabasen är ballare.

Den är nog bara att hänga på pianot, sången och fiolen - det är ju inte jag som är solisten!

Jag har faktiskt fuskat med små blyertstrck på greppbrädan så att man åtminstone exakt vet var man skall börja...

Låtarna går i c och d.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Fan, jag har aldrig ens hållt i en kontra.
Finns dom att hyra?? Eller kan man få låna??
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Absolut inte möjligt. Kanske att lira låten , men inte lära sig lira kontra. Någon som förstår skillnaden ? :D
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

klart att du kommer att fixa giget - men det kommer att göra ont!

skit i att öva teknik - sätt bara låtarna så sparar du fingrarna lite - att "lära" sig kontra kan du göra efter giget.
Tillycke!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Le Contrebasse skrev:Absolut inte möjligt. Kanske att lira låten , men inte lära sig lira kontra. Någon som förstår skillnaden ? :D
Absolut. Men "hjälpligt" för att klara en låt tycker jag ska vara "möjligt".
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ja du har ju två veckor på dig att kolla in Simandl och Rabbath-metoderna så där har du ju alla lägen klara.
Fender
Ampeg
Skriv svar