Slap that upright!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
KingOfTheBlues
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 23:07

Slap that upright!

Inlägg av KingOfTheBlues »

Nån som har lite tips om vad för strängar som funkar bra, setup ,mickning osv om man vill bli grym slapbassist på kontran?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Slap that upright!

Inlägg av Svensson »

KingOfTheBlues skrev:Nån som har lite tips om vad för strängar som funkar bra, setup ,mickning osv om man vill bli grym slapbassist på kontran?
hmmm.. är långt från nån grym slapbassist men det är nog mycket en smaksak vad man är ute efter

Stålsträngar (finns givetvis en mängd olika) men kortfattat:
Tyngre att slappa men fördelen är ju att man kan köra med magnet pu om man vill det.

Sensträngar: Finns ju många olika val där också..
lättslappade, akustljud, "old school" sound

Wackers:
Lättslappade, sladriga enligt uppgift, har inte testat själv.

Nylon:
Är väl en substitut för sensträngar kanske...

Kör själv med Eurosonic/Presto som är en hybrid kan man väl säga, syntetsträngar med stålkärna, lättspelade men fortfarande med motstånd i, kan köras med magnet pickup.

Sedan kan man ju rota ner sig i hur man ska få fram klickljudet och vilken typ av klickljud man vill ha. Generellt är väl att maggnetiska pickuper tar upp slapljudet sämre, kan då kompletteras med en piezo under greppbrädan.

Jag har inte testat så många setuper själv så det mesta är uppsnappat på diverse forum...

Spelar du in nått band?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
KingOfTheBlues
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 23:07

Inlägg av KingOfTheBlues »

Tack för tipsen!
Har testat nylonsträngar ett tag nu,Rotosound Superb och det låter väldigt bra akustiskt.Men genom Shadow micken jag har på basen låter det tyvärr inget vidare...som en dålig bandlös elbas typ.. och det blir väldigt lätt feedback.Funderar på att montera en magnet mick och byta till hybridsträngar.Såg i nåt forum att det är vanligt med tvåkanals preamps för att mixa magnet med piezon,får väl kolla på det.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

KingOfTheBlues skrev:Tack för tipsen!
Har testat nylonsträngar ett tag nu,Rotosound Superb och det låter väldigt bra akustiskt.Men genom Shadow micken jag har på basen låter det tyvärr inget vidare...som en dålig bandlös elbas typ.. och det blir väldigt lätt feedback.Funderar på att montera en magnet mick och byta till hybridsträngar.Såg i nåt forum att det är vanligt med tvåkanals preamps för att mixa magnet med piezon,får väl kolla på det.
Jepp, jag har en Shadow 950 som jag mixar med en Schaller. Sen har jag petat dit en K&K hot spot under greppbrädan
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vilken Shadow har du?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
KingOfTheBlues
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 23:07

Inlägg av KingOfTheBlues »

Har också Shadow 950, som jag kör genom en Hartke combo.Fick tag på en magnet mick som är rätt gammal tror jag...den är inte monterad än.Kan bristen av preamp va problemet med shadow micken?Vilken preamp kör du?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jag kör med K´n´K rockabilly bassmaster. Setupen betsår av stallmik, piezomik till greppbrädan och en preamp. Låter riktigt bra!

Sen finns det en setup som King tilverkar som består av fura mag. som sitter i greppbrädan (en per sträng), piezomik för greppbäran och en preamp som fästes i stallet. Har inte testat själv, men det sägs att dom är riktigt bra.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

KingOfTheBlues skrev:Har också Shadow 950, som jag kör genom en Hartke combo.Fick tag på en magnet mick som är rätt gammal tror jag...den är inte monterad än.Kan bristen av preamp va problemet med shadow micken?Vilken preamp kör du?
Jag hade en hemmabyggd pre amp först som följde med när jag köpte micken men nu kör jag med Barcus Berry Pre Amp, du måste nog ha nån sorts pre amp för att det ska funka bra, man får inte fram bassfrekvensen ordentligt utan bla...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar