Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Som rubriken säger. Tänkte försöka jaga rätt på min gamla rick från november 73. Sålde den till en trevlig och som jag förstått det på forumet tämligen välkänd man i Rickenbacker kretsar men han bytte bort den. Nostalgigrej som jag funderat på ett tag. Borde inte finnas jättemånga. Den har vissa detaljer som gör att jag lätt identifierar den. Intresserad av att köpa tillbaka. Eller kanske en bytesvariant mot den 73:a jag nu äger (toaster, checker, fantastiskt skick på lacken för att vara en spelad Rick).

Mer info i inläggen nedan.
Senast redigerad av mrbassman den fre 16 dec 2016, 19:03, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Bumpar denna. Har bilder ifall någon har kandidat att jämföra med :)
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Okej jag har nästan gett upp denna men innan jag kastar in handduken ska jag bemöda mig med att lägga upp en bild och beskriva detaljer. Det finns extra borrhål i plektrumskyddet (suttit ett hemmagjort tumstöd där). Finns även en spricka. Den har en intressant ursågning i ramen till till stallmicken, vid D-strängen. Saknar hela serienumret men de två bokstäverna på inputjacket är MK.

https://flic.kr/p/LaoSY8
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av Falcon »

Det är inte omöjligt att hitta din gamla bas. Hittade min mapleglo 74:a i juli. Den hade varit spårlöst försvunnen sedan 88:a, då jag bytte in den i en musikaffär.

Lycka till!
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Tack! Kul att du hittade din. Gäller ju att först hitta o sen se om den går att få loss! Men lite mer hopp fick jag nu :)
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av Falcon »

mrbassman skrev:Tack! Kul att du hittade din. Gäller ju att först hitta o sen se om den går att få loss! Men lite mer hopp fick jag nu :)
Hoppas att du hittar din. Var det länge sedan du sålde den?
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Ja det är nog 9 år sedan. Köparen har sålt vidare.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av Falcon »

Hittade denna på http://www.rickresource.com/register/vi ... lebrity%3D" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan det vara din?
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av fieldflower »

Har du fler bilder av den som man kan söka på?
Plektrumskyddet är ju väldigt speciellt med märkena, men kan ju vara utbytt med tiden.
Går det att urskilja någon mer siffra från inputjack-plåten?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Tack för hjälpen!

Har tyvärr ganska ont om bilder men länkar till några stycken nedan som är tagna vid samma tillfälle. Har även en riktigt suddig bild på en del av inputjacket, där man kan uttyda att det står MK. Dessvärre så visar inte bilden något av siffrorna så det går inte ens försöka bildredigera sig fram till dem.

Det är inte omöjligt att det är den basen det handlar om i länken till Rickresource, men det kan förstås lika gärna vara en annan. Den basen är från november -73. Bokstäverna MK står helt klart för november. Jag har trott att min var från september, men den dateringen gjordes innan det fanns en fin serienummerdekoder att tillgå. Så jag hade fel där. Datumet för när den registrerades är mycket rimligt. Jag sålde i november eller december 2007 har jag kommit fram till. Denna Rick registrerades 31/12 2007! Det är isf ägaren efter mig som reggat o han har den ju inte kvar.

Andra detaljer är att stämskruvarna inte är original, som bilderna visar. Det borde ha varit wavy grovers på den. Inte heller axelbandsknopparna är original. Den är också ombandad och jag är ganska säker på att ersättningsbanden var bredare än originalen.

Kropp - framsida
Helfigur - framsida
Kropp - baksida
Helfigur - baksida

Säg till om det är strul med bilderna. Vet inte hur väl jag fick till det.
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Nu tänker jag bumpa. Skam den som ger sig.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av Falcon »

mrbassman skrev:Nu tänker jag bumpa. Skam den som ger sig.
Den finns någonstans därute, så skam den som ger sig!
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av Mr Spock »

Falcon skrev:
mrbassman skrev:Nu tänker jag bumpa. Skam den som ger sig.
Den finns någonstans därute, så skam den som ger sig!
Det säkraste spåret måste väl vara att följa ägarbytena...även om alla säljare inte minns köparnas namn, är musiksverige påfallande litet. Kanske lättare att exempelvis hitta den skallige basist som bodde i Hökarängen ca 1993, än att via ett skott ut i natten efterlysa en bas som uppenbarligen inte ägs av någon pratabasare?

Just a thought.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Mr Spock skrev:
Falcon skrev:
mrbassman skrev:Nu tänker jag bumpa. Skam den som ger sig.
Den finns någonstans därute, så skam den som ger sig!
Det säkraste spåret måste väl vara att följa ägarbytena...även om alla säljare inte minns köparnas namn, är musiksverige påfallande litet. Kanske lättare att exempelvis hitta den skallige basist som bodde i Hökarängen ca 1993, än att via ett skott ut i natten efterlysa en bas som uppenbarligen inte ägs av någon pratabasare?

Just a thought.
Jo sant. Kanske borde kolla med han som köpte av mig en gång till. Det enda jag vet är att basen förmodligen hamnade i Södertälje och att han inte hade kontaktuppgifterna kvar. Men jättemånga med en gammal svart 4001:a i Södertälje lär det inte finnas ju. Han sa också att han trodde att den kanske inte skulle vara till salu, då han verkade väldigt nöjd (bra bas). Det har jag ju full respekt för och accepterar, men tänker försöker fråga artigt iaf :).
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Äh då kör vi the final bump för den här tråden. Börjar bli öppen för ersättare, vilket innebär en jäkligt bra och resonant Rick som intonerar bra, med låg vikt (max 4.1 kg iaf). Med fördel jetglo eller vit, annat kan funka så länge det inte är maple glo.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av Falcon »

mrbassman skrev:Äh då kör vi the final bump för den här tråden. Börjar bli öppen för ersättare, vilket innebär en jäkligt bra och resonant Rick som intonerar bra, med låg vikt (max 4.1 kg iaf). Med fördel jetglo eller vit, annat kan funka så länge det inte är maple glo.
Synd, jag håller på att sälja min mapleglo-74....
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Hoppsan, ja jag ser ju det nu. Och den är ju faktiskt riktigt läcker. Egentligen dumt att rata färger. Spelar ju noll roll om en bas är grym. Sova lite på den saken.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av Falcon »

mrbassman skrev:Hoppsan, ja jag ser ju det nu. Och den är ju faktiskt riktigt läcker. Egentligen dumt att rata färger. Spelar ju noll roll om en bas är grym. Sova lite på den saken.
:tummenupp:
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
mrbassman
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 18:32
Ort: Sundbyberg

Re: Söker min gamla jetglo Rick 4001 från 73

Inlägg av mrbassman »

Semestern snart slut o då blir man ju lite nostalgisk. Så jag bumpar min gamla leta-gamla-Rick-tråd ☺️.


Bild
Skriv svar