Shortscale bas köpes!

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
thefrenger
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 12 nov 2016, 01:58

Shortscale bas köpes!

Inlägg av thefrenger »

Hallå,

Skulle gärna vilja köpa en short scale bas. Alternativt en lättspelad som ej väger så mycket. Jag finns i Malmö.
Finns det några Rickenbacker kopior kanske som är short scale? Deras 3000 verkar vara SC.

Allt gott, Anna
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Shortscale bas köpes!

Inlägg av Mr Spock »

Hej Anna - och välkommen till PrataBas! Hoppas du ska trivas här.

För egen del vill jag såklart slå ett slag för shortscalebasar: trevliga och lätthanterliga instrument för såväl nybörjare som erfarna. Tyvärr är utbudet väsentligt mera begränsat än när det gäller fullskalemodeller. I tillägg är prispolariseringen rätt tydlig: det finns ett gäng billiga nybörjarinstrument - och ett gäng dyra märkesmodeller. Inte så värst mycket däremellan, vilket innebär att man får välja med viss omsorg.

Det finns just nu några kortskaliga modeller till salu här på PrataBas under "Elbasar säljes". Kolla in dem. Det finns en serie fördelar med att handla här på PB: instrumenten är överlag väl injusterade, de har en känd historik - och är det något du undrar över, så kan säljaren - eller övriga PB - hjälpa till att reda ut dessa frågetecken.

Ett tips och två kommentarer:

Squier Vintage Modified Jaguar SS Bass
Den här modellen skulle jag rekommendera alla dagar i veckan. Kvalitetsmässigt ett betydligt bättre bygge än vad prislappen indikerar. Om du väljer att i framtiden byta originalmickarna mot andra, har du en grym bas!
Jaguar SS brukar dyka upp på Blocket nu och då - finns att köpa ny hos musikhandlarna.
Bild

Rickenbackerkopior
Rickenbacker är sannolikt den instrumenttilverkare som driver frågan om varumärkesintrång hårdare än någon annnan. Detta innebär att det finns rätt få Rickenbackerkopior i allmänhet - och ännu färre shortscales i synnerhet.
Två godbitar kan jag dock tipsa om, även om du sannolikt kommer att få leta länge och utomlands för att hitta någon:

Shaftesbury
Bild

Kay
Bild

Någon 3000-kopia har mig veterligen aldrig tillverkats. Vill man ha en sådan, blir det att köpa "the real deal"...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Shortscale bas köpes!

Inlägg av hulkenstrong »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=83068" onclick="window.open(this.href);return false;

Där kan du läsa om min kortskaliga bas som är till salu. Har nyligen strängat om och stämt den i normala EADG.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Shortscale bas köpes!

Inlägg av Mr Spock »

hulkenstrong skrev:http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=83068

Där kan du läsa om min kortskaliga bas som är till salu. Har nyligen strängat om och stämt den i normala EADG.
Silvertone är ett märke som ägs och används av Samick. Samick är världens största (jodå!) tillverkare av musikinstrument. Hulkenstrongs modell finns i några olika utföranden: det är en trevlig och kvalitetsmässigt god konstruktion utan konstigheter - den svaga länken är originalmickarna. Dessa har ju dock Hulken bytt mot Delano. Bra pris.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
thefrenger
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 12 nov 2016, 01:58

Re: Shortscale bas köpes!

Inlägg av thefrenger »

Mr Spock skrev:Hej Anna - och välkommen till PrataBas! Hoppas du ska trivas här.

För egen del vill jag såklart slå ett slag för shortscalebasar: trevliga och lätthanterliga instrument för såväl nybörjare som erfarna. Tyvärr är utbudet väsentligt mera begränsat än när det gäller fullskalemodeller. I tillägg är prispolariseringen rätt tydlig: det finns ett gäng billiga nybörjarinstrument - och ett gäng dyra märkesmodeller. Inte så värst mycket däremellan, vilket innebär att man får välja med viss omsorg.

Det finns just nu några kortskaliga modeller till salu här på PrataBas under "Elbasar säljes". Kolla in dem. Det finns en serie fördelar med att handla här på PB: instrumenten är överlag väl injusterade, de har en känd historik - och är det något du undrar över, så kan säljaren - eller övriga PB - hjälpa till att reda ut dessa frågetecken.

Ett tips och två kommentarer:

Squier Vintage Modified Jaguar SS Bass
Den här modellen skulle jag rekommendera alla dagar i veckan. Kvalitetsmässigt ett betydligt bättre bygge än vad prislappen indikerar. Om du väljer att i framtiden byta originalmickarna mot andra, har du en grym bas!
Jaguar SS brukar dyka upp på Blocket nu och då - finns att köpa ny hos musikhandlarna.
Bild

Rickenbackerkopior
Rickenbacker är sannolikt den instrumenttilverkare som driver frågan om varumärkesintrång hårdare än någon annnan. Detta innebär att det finns rätt få Rickenbackerkopior i allmänhet - och ännu färre shortscales i synnerhet.
Två godbitar kan jag dock tipsa om, även om du sannolikt kommer att få leta länge och utomlands för att hitta någon:

Shaftesbury
Bild

Kay
Bild

Någon 3000-kopia har mig veterligen aldrig tillverkats. Vill man ha en sådan, blir det att köpa "the real deal"...

Tack så mycket för hjälp! :)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Shortscale bas köpes!

Inlägg av funkys**t »

Den här kanske: https://www.blocket.se/stockholm/Fender ... .htm?ca=11" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Shortscale bas köpes!

Inlägg av gthyni »

Priset var lite häftigt, Jam tar 6895:- för en ny japansk Mustang enl deras hemsida


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar