Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

Tjo!

Min TKS 1126 känner sig lite trött efter att blivit utlånad och kanske matats med lite för stark effekt ibland. Det kommer missljud vid en viss volym, känns som att den spelat starkare tidigare och har inte haft dessa missljud. Så nu funderar jag på alternativ. Krav: Ska kunna spela ganska så jättestarkt, låta bra och gärna vara någorlunda smidig. Unicornbass vore ju kalas! Eller fixa 1126:an och komplettera med en till? Eller byta ut mot en 2126? Aguilar? Fender? Annat? Använder en Tecamp Puma 900 (900W@4ohm, 600W@8ohm) som topp. Har inte superbra koll på vad som finns i lådväg, behöver nog lite hjälp med detta. Tack på förhand och gott nytt år allesammans! :vinkar:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av strummer »

Det låter ju som en bra idé att låta TKS-Tommy kolla igenom din 1126 och så köpa en till:)
Det kan såklart vara något med elementet som är fel, men det kan lika gärna vara nåt i lådan som gör missljudet, ett stag, en gänga, en stor filterkomponent...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

strummer skrev:Det låter ju som en bra idé att låta TKS-Tommy kolla igenom din 1126 och så köpa en till:)
Det kan såklart vara något med elementet som är fel, men det kan lika gärna vara nåt i lådan som gör missljudet, ett stag, en gänga, en stor filterkomponent...
Eller hur! :) Tror att det är elementen som behöver bytas, har nog hänt att jag pushat lite för hårt vid ett par tillfällen. Eller så hände det när jag lånade ut den på festivalspelning till några band och inte informerade om att den inte pallar huuur mycket som helst... Pinsamt nog är det inte första gången jag behövt lämna in den till Tommy, som för övrigt är toppen att ha att göra med. Har länge tänkt tanken att komplettera med en till, är ju nöjd med lådan i övrigt, synd bara att jag är så klantig som lyckas pajja den (var i och för sig några år sedan sist). Är ändå väldigt nyfiken på Unicornbass, har också hört gott om Aguilar 4x10 osv. Kollar av läget om någon har något gött till salu eller bara vill hjälpa mig med rådgivning :)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av strummer »

Simon skrev:
strummer skrev:Det låter ju som en bra idé att låta TKS-Tommy kolla igenom din 1126 och så köpa en till:)
Det kan såklart vara något med elementet som är fel, men det kan lika gärna vara nåt i lådan som gör missljudet, ett stag, en gänga, en stor filterkomponent...
Eller hur! :) Tror att det är elementen som behöver bytas, har nog hänt att jag pushat lite för hårt vid ett par tillfällen. Eller så hände det när jag lånade ut den på festivalspelning till några band och inte informerade om att den inte pallar huuur mycket som helst... Pinsamt nog är det inte första gången jag behövt lämna in den till Tommy, som för övrigt är toppen att ha att göra med. Har länge tänkt tanken att komplettera med en till, är ju nöjd med lådan i övrigt, synd bara att jag är så klantig som lyckas pajja den (var i och för sig några år sedan sist). Är ändå väldigt nyfiken på Unicornbass, har också hört gott om Aguilar 4x10 osv. Kollar av läget om någon har något gött till salu eller bara vill hjälpa mig med rådgivning :)
Unicornlådorna är ju intressanta, men kanske framför allt om man har avsevärt mycket mer effekt än du har:) En biffig 410 skulle kunna vara ett alternativ om du vill vara högljudd med din nuvarande förstärkare, till exempel Aguilar GS410 eller DB410, eller varför inte en beg Tecamp?
Kompressor, det är livet!
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Hellbum »

Ligger en Unicorn xs2104 för 6500 spänn på Basannonser.se, tror den finns i Malmö. Hade en sån och drev den med en Mesa D800, funkade hur bra somhelst :)
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

strummer skrev:
Simon skrev:
strummer skrev:Det låter ju som en bra idé att låta TKS-Tommy kolla igenom din 1126 och så köpa en till:)
Det kan såklart vara något med elementet som är fel, men det kan lika gärna vara nåt i lådan som gör missljudet, ett stag, en gänga, en stor filterkomponent...
Eller hur! :) Tror att det är elementen som behöver bytas, har nog hänt att jag pushat lite för hårt vid ett par tillfällen. Eller så hände det när jag lånade ut den på festivalspelning till några band och inte informerade om att den inte pallar huuur mycket som helst... Pinsamt nog är det inte första gången jag behövt lämna in den till Tommy, som för övrigt är toppen att ha att göra med. Har länge tänkt tanken att komplettera med en till, är ju nöjd med lådan i övrigt, synd bara att jag är så klantig som lyckas pajja den (var i och för sig några år sedan sist). Är ändå väldigt nyfiken på Unicornbass, har också hört gott om Aguilar 4x10 osv. Kollar av läget om någon har något gött till salu eller bara vill hjälpa mig med rådgivning :)
Unicornlådorna är ju intressanta, men kanske framför allt om man har avsevärt mycket mer effekt än du har:) En biffig 410 skulle kunna vara ett alternativ om du vill vara högljudd med din nuvarande förstärkare, till exempel Aguilar GS410 eller DB410, eller varför inte en beg Tecamp?
Precis! Eller Eich som Tecamp numera heter om jag förstått det rätt. Verkar vara mått, trä och utseende som skiljer GS410 från DB410. Är någon att föredra ljudmässigt eller är det bara en smaksak?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av strummer »

DB låter mer aggressiv mid.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

Hellbum skrev:Ligger en Unicorn xs2104 för 6500 spänn på Basannonser.se, tror den finns i Malmö. Hade en sån och drev den med en Mesa D800, funkade hur bra somhelst :)
Skrev ett par gånger på den för några veckor sedan, men fick inget svar tyvärr. Bor ett stenkast bort, hade varit perfekt!
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

Men det här med Watt och Ohm och SPL och allt vad det heter... Skulle jag kunna köra Puman på fullt klös utan att behöva oroa mig om jag har två TKS 1126? Det blir alltså 900W @ 4 Ω som även toppen ligger på. "Recommended amplifier power: 200-1200W RMS @ 4 Ω" står det på TKS hemsida för en 2126. Och då kommer det bli starkare volym?

PS: Har alltså kört 600W @ 8 Ω från toppen till en 1126 som ligger på 450W @ 8 Ω, men på den står det "Recommended amplifier power: 250-600W RMS @ 8 Ω". Har ändå haft det i åtanke och har inte riktigt maxat någon gång, rädd att jag har effekter som boostar lite också, så jag har försökt att ta det någorlunda försiktigt ändå. Det här med missljuden vid en viss volym upptäckte jag någon vecka efter att jag lånat ut den, så jag vet inte om det är jag eller något annat band som pushat för hårt. Ibland har jag haft feeling med fuzz och oktav osv och ändå blåst på hyfsat starkt och det kanske inte är helt optimalt. Men som sagt, kanske inte ens är elementen, fast jag skulle gissa på det. Ska kolla med Tommy om jag kan lämna in den på service :)
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Hellbum »

Simon skrev:
Hellbum skrev:Ligger en Unicorn xs2104 för 6500 spänn på Basannonser.se, tror den finns i Malmö. Hade en sån och drev den med en Mesa D800, funkade hur bra somhelst :)
Skrev ett par gånger på den för några veckor sedan, men fick inget svar tyvärr. Bor ett stenkast bort, hade varit perfekt!
Lättare att få tag på honom här på PB, Ursus heter han här.
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

strummer skrev:DB låter mer aggressiv mid.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Hmm, intressant! Säger mig inte så mycket utan att kunna testa själv och jämföra, tror båda skulle passa mig bra. Men DB är ju lite snyggare i alla fall! Men en bra grej med TKS 1126 är den är sjukt smidig och går dra på vagn i tåg-gångarna t.ex.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av strummer »

Simon skrev:
strummer skrev:DB låter mer aggressiv mid.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Hmm, intressant! Säger mig inte så mycket utan att kunna testa själv och jämföra, tror båda skulle passa mig bra. Men DB är ju lite snyggare i alla fall! Men en bra grej med TKS 1126 är den är sjukt smidig och går dra på vagn i tåg-gångarna t.ex.
En 410 är ju ett jävla as att baxa alldeles oavsett vad den väger...
Jag kör två tks H115 och det är sjukt smidigt.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

Hellbum skrev:
Simon skrev:
Hellbum skrev:Ligger en Unicorn xs2104 för 6500 spänn på Basannonser.se, tror den finns i Malmö. Hade en sån och drev den med en Mesa D800, funkade hur bra somhelst :)
Skrev ett par gånger på den för några veckor sedan, men fick inget svar tyvärr. Bor ett stenkast bort, hade varit perfekt!
Lättare att få tag på honom här på PB, Ursus heter han här.
OK, testar det! Tack för info :)
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

strummer skrev:
Simon skrev:
strummer skrev:DB låter mer aggressiv mid.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Hmm, intressant! Säger mig inte så mycket utan att kunna testa själv och jämföra, tror båda skulle passa mig bra. Men DB är ju lite snyggare i alla fall! Men en bra grej med TKS 1126 är den är sjukt smidig och går dra på vagn i tåg-gångarna t.ex.
En 410 är ju ett jävla as att baxa alldeles oavsett vad den väger...
Jag kör två tks H115 och det är sjukt smidigt.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Sant. 44,5kg väger en Aguilar 410 såg jag nu. Inte helt optimalt för min del. Kan ju vara värt det. Men nja.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av strummer »

Simon skrev:Men det här med Watt och Ohm och SPL och allt vad det heter... Skulle jag kunna köra Puman på fullt klös utan att behöva oroa mig om jag har två TKS 1126? Det blir alltså 900W @ 4 Ω som även toppen ligger på. "Recommended amplifier power: 200-1200W RMS @ 4 Ω" står det på TKS hemsida för en 2126. Och då kommer det bli starkare volym?

PS: Har alltså kört 600W @ 8 Ω från toppen till en 1126 som ligger på 450W @ 8 Ω, men på den står det "Recommended amplifier power: 250-600W RMS @ 8 Ω". Har ändå haft det i åtanke och har inte riktigt maxat någon gång, rädd att jag har effekter som boostar lite också, så jag har försökt att ta det någorlunda försiktigt ändå. Det här med missljuden vid en viss volym upptäckte jag någon vecka efter att jag lånat ut den, så jag vet inte om det är jag eller något annat band som pushat för hårt. Ibland har jag haft feeling med fuzz och oktav osv och ändå blåst på hyfsat starkt och det kanske inte är helt optimalt. Men som sagt, kanske inte ens är elementen, fast jag skulle gissa på det. Ska kolla med Tommy om jag kan lämna in den på service :)
Det korta svaret på den första delen är ja, och det blir starkare, både tack vare dubbla konarean och ökad effekt.
Men, efter att ha läst hela ovan, nej du kan inte maxa allt, när du får feeling med oktav och klämmer till rejält på lös A-sträng är oktaven nere på 22,5 Hz, och utan att veta exakt vid vilken frekvens en 1126 är portad kan man vara helt säker på att det är ganska mycket högre upp i frekvens, vilket i sin tur betyder att högtalaren beter sig som om den satt i en öppen baffel. Elementet får alltså ingen hjälp av luften i lådan för att kontrollera konrörelsen, och matar du den med 450 W @ 22,5 Hz kommer talspolen förmodligen att slå i botten. Obs att detta gäller alla högtalarlådor som är portade.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av fieldflower »

Mitt tips är nog att felsöka TKS-lådan så det inte är nåt larvigt, vilket det så ofta är.
Man kan vara hur bombsäker som helst på att element är trasiga, och så visar det sig vara en skruv till ett handtag eller nåt som behöver dras åt ett halvt varv.

Dra åt alla skruvar. Inte idiothårt, utan mer testa så ingen släppt.
Medan du spelar - tryck på alla handtag, kontaktplattor, etc. Tryck på elementsargerna. Vänd lådan åt olika håll och sitt på den eller tryck ned frambaffeln för att se om oljudet försvinner eller ändrar karaktär (för att testa om nån innerstagning släppt limfog e.dyl.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

strummer skrev:
Simon skrev:Men det här med Watt och Ohm och SPL och allt vad det heter... Skulle jag kunna köra Puman på fullt klös utan att behöva oroa mig om jag har två TKS 1126? Det blir alltså 900W @ 4 Ω som även toppen ligger på. "Recommended amplifier power: 200-1200W RMS @ 4 Ω" står det på TKS hemsida för en 2126. Och då kommer det bli starkare volym?

PS: Har alltså kört 600W @ 8 Ω från toppen till en 1126 som ligger på 450W @ 8 Ω, men på den står det "Recommended amplifier power: 250-600W RMS @ 8 Ω". Har ändå haft det i åtanke och har inte riktigt maxat någon gång, rädd att jag har effekter som boostar lite också, så jag har försökt att ta det någorlunda försiktigt ändå. Det här med missljuden vid en viss volym upptäckte jag någon vecka efter att jag lånat ut den, så jag vet inte om det är jag eller något annat band som pushat för hårt. Ibland har jag haft feeling med fuzz och oktav osv och ändå blåst på hyfsat starkt och det kanske inte är helt optimalt. Men som sagt, kanske inte ens är elementen, fast jag skulle gissa på det. Ska kolla med Tommy om jag kan lämna in den på service :)
Det korta svaret på den första delen är ja, och det blir starkare, både tack vare dubbla konarean och ökad effekt.
Men, efter att ha läst hela ovan, nej du kan inte maxa allt, när du får feeling med oktav och klämmer till rejält på lös A-sträng är oktaven nere på 22,5 Hz, och utan att veta exakt vid vilken frekvens en 1126 är portad kan man vara helt säker på att det är ganska mycket högre upp i frekvens, vilket i sin tur betyder att högtalaren beter sig som om den satt i en öppen baffel. Elementet får alltså ingen hjälp av luften i lådan för att kontrollera konrörelsen, och matar du den med 450 W @ 22,5 Hz kommer talspolen förmodligen att slå i botten. Obs att detta gäller alla högtalarlådor som är portade.
Ok, tack för info! :) Kör oktaven (OC-2) typ 25-50% genom en blend dessutom så den är inte maxad, men värt att ta det försiktigt ändå alltså :)
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Baslåda köpes (Unicornbass/TKS/Aguilar/Fender/Annat)

Inlägg av Simon »

fieldflower skrev:Mitt tips är nog att felsöka TKS-lådan så det inte är nåt larvigt, vilket det så ofta är.
Man kan vara hur bombsäker som helst på att element är trasiga, och så visar det sig vara en skruv till ett handtag eller nåt som behöver dras åt ett halvt varv.

Dra åt alla skruvar. Inte idiothårt, utan mer testa så ingen släppt.
Medan du spelar - tryck på alla handtag, kontaktplattor, etc. Tryck på elementsargerna. Vänd lådan åt olika håll och sitt på den eller tryck ned frambaffeln för att se om oljudet försvinner eller ändrar karaktär (för att testa om nån innerstagning släppt limfog e.dyl.)
Har kontaktat Tommy, så det ska nog lösa sig så småningom. Fick tag i Ursus-Björn också, så det här blir nog kalas! Tack för hjälpen hörni! :tummenupp:
Skriv svar