Nybörjare önskar tips

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
HappySwed
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 11 jan 2017, 10:48
Ort: Vilda Väsby

Nybörjare önskar tips

Inlägg av HappySwed »

Tänker förverkliga min stora dröm att börja spela elbas. För min del älskar jag reggae. Duger det med en enkel bas att börja med? Eller vad är lämpligt? Antar att det behövs en skaplig basförstärkare med kanske en 15" högtalare? Bor i villa så jag kan spela högt. Strängar? Många frågor, så jag tar gärna emot tips och erfarenheter. :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av Roger Hedin »

Hej och välkommen!
Enkel men bra bas kan du få tag i till ganska billig penning. Samma sak med en tillräckligt stor stärkare som du kan spela reggae genom. Titta gärna i under basar och förstärkare i Annonsmarknaden. Där kan du få en del idéer...

Den här finns ju ganska nära dig:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=55359" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av Roger Hedin den mån 23 jan 2017, 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av gthyni »

4 strängar.
Köp en begagnad Fender eller Squier beroende på budget, att köpa för billigt gör att det känns tråkigt och man ledsnar lätt.
Välj mellan P-bas och Jazzbas beroende på vad som känns bästa i nävarna.

För hemmabruk så behövs inte så våldsamma stärkare och en 10" eller 12" räcker gott. Köp en förstärkare med aux-ingång så du kan spela tillsammans med andra ljudkällor och hörlursuttag så du kan spela mitt i natten.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av AlbinH »

Eftersom jag köpte min första bas omkring 1965 känner jag mig manad att svara (iofs blev det inte mycket spelat på den basen och sen dröjde det typ 40 år tiills nästa... :oops: )

Välkommen till PrataBas förresten!

Köp en begagnad billig P- eller jazz bas av ett "riktigt" märke. Squier är hyggligt bra och dessutom billiga. 1500 kr max. De pengarna får du tillbaka när du byter upp dig.
Förstärkare är svårare men där gäller samma. Köp beggat. Då får du pengarna tillbaka när du byter upp dig. Om du inte skall släpa riggen runt stan till musiklektioner, spela med polare etc betyder inte vikten så mycket. Jag tror att man kan spela de flesta stilar på nästan alla basar/förstärkare, inklusive reggae. Kolla PB´s till saluannonser, här brukar finnas en hel del. Jag är säker på att du kommer att få en massa förslag om prylar att köpa.. :D :D
En gammal Peavey-combo eller Ashdown Five Fifteen bör du ledigt kunna få för en tusing. :nickar:

Och NUUU väller förslag och kommentarer in!! :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av Cornelius »

AlbinH skrev:Köp en begagnad billig P- eller jazz bas av ett "riktigt" märke. Squier är hyggligt bra och dessutom billiga. 1500 kr max. De pengarna får du tillbaka när du byter upp dig.
Här är t. ex. en:
https://www.sefina.se/sefina-shop/elbas ... s-special/" onclick="window.open(this.href);return false;


edit: citat
Senast redigerad av Cornelius den mån 23 jan 2017, 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av gthyni »

Jag skrev något liknande, men inte det citeras i mitt namn ovan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av funkys**t »

15" är bra. Då får du den där djupa basen som behövs i reggae. Gött med reggae, skulle själv vilja spela lite roots reggae med one drop.


Definitivt inte skickat från min iPhone med Tapatalk
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av maxoges »

Jag har en yamaha BB1000s ståendes hemma! Riktigt bra bas, tillvekad i Japan på 80talet!
Du kan få köpa den billigt om du vill!
Finns i Haninge utanför Stockholm.
2000kr
Bild
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av hitman »

Välkommen till PB!

Sedan ska du helst ha flatspunna strängar, så att du slipper en del av den otäcka diskanten.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av fieldflower »

hitman skrev:Välkommen till PB!

Sedan ska du helst ha flatspunna strängar, så att du slipper en del av den otäcka diskanten.
Enklare att rulla av tonen.
Medlem i PB50+
HappySwed
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 11 jan 2017, 10:48
Ort: Vilda Väsby

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av HappySwed »

Äntligen tummen ur! Det blev en Squier Vintage Modified Jaguar. Och en begagnad 15" Peavay. Tack för era tips.
Sneglar nu på appen songsterr. Eller finns det bättre för en nybörjare? :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av BBQV »

Låter som att du hittat bra grejer, grattis och välkommen!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare önskar tips

Inlägg av fieldflower »

Mitt tips är att bara börja spela till saker. Kör Spotify eller nåt och bara spela med.

Och om du verkligen kör fast på nåt så googla och youtuba.
Det finns förmodligen 20 YT-videor på hur man spelar just den låten på bas, som dessutom visar möjliga fingersättningar.
Sök "Låtnamn bass" så hittar du sannolikt massor.

Och som BBQ sade - välkommen! :D
Medlem i PB50+
Skriv svar