Högtalare Celestion G10s köpes

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av pn »

Hallå och god kväll!

Jag behöver två stycken 50w celestion G10s högtalare. 10".

Råkar någon ha en eller två i sin gömma?
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av pn »

En följdfråga till er som kan: Vad skulle hända om jag tryckte in två st 100w högtalare tillsammans med mina nuvarande (hela) 50w högtalare? Samma Ohm såklart.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av fieldflower »

Ohm, känslighet och ljudegenskaper är väl det som spelar roll då.
Får du rätt total-Ohm om du kombinerar alla 3?
Är det väldigt olika känslighet på elementen så att du egentligen bara kommer lyssna på 1 eller 2 av 3?
Har de väldigt olika egenskaper så att de motverkar varann om de sitter i samma låda?

Däremot vad det är för max watt spelar väl ingen större roll...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av pn »

Tack för snabbt svar. Lådan just nu består av 4 st 50w celestion element. Två av dessa är tyvärr stendöda. Min tanke är såklart att byta ut mot fungerande element. Det går såklart att jaga två hela 50wattare, men man är ju alltid ute efter att experimentera lite. Att färga ljudbilden lite är ju alltid kul så länge man inte riskerar att bränna de klenare elementen.

Visst stressar men de klenare (wattmässigt) högtalarna, om man trycker dit två med dubbla watt-antalet?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av fieldflower »

pn skrev:Visst stressar men de klenare (wattmässigt) högtalarna, om man trycker dit två med dubbla watt-antalet?
Nej, max watt är bara vad de klarar max - har ingenting med stress att göra.
Det enda som händer är att om du pressar lådan hårdare än den klarar så kommer 50-wattarna brinna upp först.
Men den nivå som gör att 50-wattarna brinner är precis samma nivå oavsett om du blandat 50-wattare och 100-wattare eller om det bara är 50-wattare i lådan.

Det som kan stressa 50-wattarna är om det är olika impedans på elementen så de får spela starkare än 100-wattarna.
Men max watt spelar ingen roll.
Om du så haft en högtalare som klarar 50 watt och en som klarar 50 000 watt så blir det samma stress för 50-wattaren som om den hade haft en kompis som också klarade 50 watt. Om de har samma impedans.

Som sagt så kan det låta konstigt om elementen har olika egenskaper, men har du grejerna liggande är det bara att testa.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av pn »

Tack för att du tog dig tid och förklarade! Har element liggandes och ska nog göra en rejäl ljudtest!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Berätta hur det gick.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Högtalare Celestion G10s köpes

Inlägg av pn »

Absolut! Jag är absolut ingen högtalarnörd, men nog borde det väl ha experimenterats en del kring att ha två olika par högtalare i en låda för fyra? Om man mickar upp kan det ju finnas rejäla fördelar med att ha två lite olika karaktärer på ljud.

När jag tidigare bytt element har jag slaviskt bytt till likadana som tidigare.
Skriv svar