Gitarrförstärkare till bas

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Gitarrförstärkare till bas

Inlägg av Mike »

Hej
Trevligt forum som jag endast läst i tidigare. :D
Nu till dagens fråga:
Jag har fått en Laney LC30 "över" och undrar om man utan risk kan ha den som övningsstärkare hemma, FÖRUTSATT att jag naturligtvis inte kör med orginalelementet utan jag tänkte koppla på en gammal 2x15 som står och skräpar i garaget. Har hört att lite klenare rörförstärkare inte mår så bra av att få pressas ur av en gammal p-bas. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Gitarrförstärkare till bas

Inlägg av Matte »

MikeO skrev:Hej
Trevligt forum som jag endast läst i tidigare. :D
Nu till dagens fråga:
Jag har fått en Laney LC30 "över" och undrar om man utan risk kan ha den som övningsstärkare hemma, FÖRUTSATT att jag naturligtvis inte kör med orginalelementet utan jag tänkte koppla på en gammal 2x15 som står och skräpar i garaget. Har hört att lite klenare rörförstärkare inte mår så bra av att få pressas ur av en gammal p-bas. ;)
Det kommer säkerligen funka alldeles utmärkt. Så länge du inte försöker repa med den riggen sår det ingen fara. Spela inte skiten ur den bara. Det mår den nog inte helt bra av.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Efter som att man sitter hemma i garaget så är risken att"Hon-som-bestämmer! kan ha synpunkter om man löder på för mycket.
Så volymen blir nog inte högre än att man får känna på lite skön rördist.

Körde i min ungdom på en gammal Orange Overdrive, den skulle man ha kvar idag. 8)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Se till att ha föreskriven impedans i lådan bara så är det nog ingen fara att vrida på rätt hårt heller!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

förstärkaren är det nog ingen fara med.
skulle vara högtalarna isåntfall.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kan inte se några problem med rätt högtalare. Perfekt hemma. Jag vill ha en 5 watts gitarrtop med rör...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

anli skrev:Kan inte se några problem med rätt högtalare. Perfekt hemma. Jag vill ha en 5 watts gitarrtop med rör...
http://www.thomann.de/gb/harley_benton_ga5h.htm
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Efter att ha blivit snuvad på Maktens JCM800 (med några timmar när) ;)
har jag hittat en Lead Series. Är det nån större ljudskillnad om man kör med en gitarrtopp, förutom att man missar mellan-svepet?
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

MikeO skrev:Efter som att man sitter hemma i garaget så är risken att"Hon-som-bestämmer! kan ha synpunkter om man löder på för mycket.
Så volymen blir nog inte högre än att man får känna på lite skön rördist.

Körde i min ungdom på en gammal Orange Overdrive, den skulle man ha kvar idag. 8)
Körde på en Hagström 210 i min ungdom. Den skulle man haft kvar. Så man kunde lira när man satt på lilla toaletten... Funkar svinbra till munspel oxå.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

MikeO skrev:Efter att ha blivit snuvad på Maktens JCM800 (med några timmar när) ;)
har jag hittat en Lead Series. Är det nån större ljudskillnad om man kör med en gitarrtopp, förutom att man missar mellan-svepet?
Du har väl inte slope-kontrollen heller. Dessutom så är tonkotrollskretsarna mer anpassade för bas på bastopparna. Men Bob Daisley har ju använt gitarrtoppar ofta med gott resultat så varför inte.
Skriv svar