Vad fan ska jag ha??

Prata om förstärkare och högtalare
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Indigo »

Jag har väldigt lite erfarenhet av GK, men av de jag testat mest, är det nog TD650 som känns som den bästa kompisen för dig. Eller en Aguilar DB750/DB751 då, men det är ju en annan prisklass.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
JimBobTTD
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 04 jan 2015, 22:56
Ort: Stockholm

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av JimBobTTD »

GK har ett fantastiskt rent ljud, tycker jag. Ljudet har en del karaktär...det är inte en totalt hifi topp.

Var är du baserat? Om du är i Stockholm och vill prova min GK 700RB-II är du välkommen att göra så.

Har inte hört om dåligt kvalité med GKs huvudgrejer (RB serie) och har ägt två RB-toppar (400RB och 700RB) och en MBF500. Kanske deras Backline brand är mindre bra?
Music and denim.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av fieldflower »

funkys**t skrev:
fieldflower skrev:
Vasoline skrev:
funkys**t skrev:Har du testat Mesa 400+? Tror inte du kommer sakna botten.

Nä! Men fick lov att testa 41HZ's 400(oplus)
Kände att den tenderade att dista lite tidigare än jag skulle vilja.
Jag vet dock att det inte är samma topp som 400+ men antar att de är rätt lika?
400 är väl på 300 W medan 400+ är på 500 W(?)
Får du chansen så prova en 400+ också om du gillade grundtonen i 400.

Själv älskar jag min Fafner + 412:a.
Lite frustande drake över ljudet om man så vill.
Vad jag har förstått så är 400 på 180 W och plusset på 340 ca.
Ja, så var det säkert...
(Mesa skriver 500W på hemsidan dock... Undras om de mäter förbrukning istf uteffekt..?)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

Indigo skrev:Jag har väldigt lite erfarenhet av GK, men av de jag testat mest, är det nog TD650 som känns som den bästa kompisen för dig. Eller en Aguilar DB750/DB751 då, men det är ju en annan prisklass.
Ok! Hmm funderar på att försöka få till att provspela en TD650 på nåt sätt då.
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

JimBobTTD skrev:GK har ett fantastiskt rent ljud, tycker jag. Ljudet har en del karaktär...det är inte en totalt hifi topp.

Var är du baserat? Om du är i Stockholm och vill prova min GK 700RB-II är du välkommen att göra så.

Har inte hört om dåligt kvalité med GKs huvudgrejer (RB serie) och har ägt två RB-toppar (400RB och 700RB) och en MBF500. Kanske deras Backline brand är mindre bra?
Många tack för det erbjudandet! Tyvärr är jag baserad i Göteborg..

En 1001RB är ju inte alls fasligt dyr även nya... hmm
JimBobTTD
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 04 jan 2015, 22:56
Ort: Stockholm

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av JimBobTTD »

Vasoline skrev: En 1001RB är ju inte alls fasligt dyr även nya... hmm
Du kommer nog inte bli besviken!
Music and denim.
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

Synd att jag missade den enda rb'n som fanns på pratabas.. Ludde sålde ju sin för 5000:-. Men jag tvekade och missade den.
Ingen som har en till salu? ;)
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

För jag har ju Oidipuskomplex och måste såklart ha störst möjliga muskler ;)
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Henko »

fieldflower skrev:
Ja, så var det säkert...
(Mesa skriver 500W på hemsidan dock... Undras om de mäter förbrukning istf uteffekt..?)
Mesas värde är inte RMS utan nåt sorts peakvärde.
P-basar
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Musikanten »

Ett sätt att komma upp i höga siffror... :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av fieldflower »

Jo, det är ju rätt vanligt...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av GandhiMK2 »

Vasoline skrev:För jag har ju Oidipuskomplex och måste såklart ha störst möjliga muskler ;)
Förlåt tjat men har du testat M9?
Jag har bara kört den med en 8x10'a men herre jesus….. Och då är jag ingen stranger till volym… Körde en DBS topp och 2 st 2x15 under alla turneer på 90-talet…. Ville att man skulle kunna springa runt på en festivalscen utan att helt tappa styrseln….oj vad alla medmusikanter uppskattade det…;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

Nä har inte testa M9.. Tvivlar inte en sekund på att den är dunder. Men det finns ingen till salu just nu och en M9 ligger nog strax över min budget just nu tror jag. Har väl ca 8-9 papp att spela med. Ska bli en ny Warwick Streamer oxå ;)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av BB3000S »

Har du funderat på nån form av PA-slutsteg kombinerat med preamp o pedaler efter tycke o smak? Tex ett gammalt Lab1000-steg, enda nackdelen är väl vikten (typ 18kg om jag kommer ihåg rätt), men responsen och pålitligheten är fantastisk - det är omöjligt att tappa botten pga steget vid höga volymer (bara lådan/lådorna klarar att leverera). Lab1000 är dessutom byggt för att klar det mesta, otroligt robust. Funkar fint även med bara tex en VT Bass eller Aguilar TH (pedalen), fast vill man köra en 'riktig' rackpreamp går det ju bra det med. Brukar ligga på ca 3k när dom dyker upp - jag har två fast skulle nog kunna skiljas från ett av dom. :eyebrow:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

BB3000S skrev:Har du funderat på nån form av PA-slutsteg kombinerat med preamp o pedaler efter tycke o smak? Tex ett gammalt Lab1000-steg, enda nackdelen är väl vikten (typ 18kg om jag kommer ihåg rätt), men responsen och pålitligheten är fantastisk - det är omöjligt att tappa botten pga steget vid höga volymer (bara lådan/lådorna klarar att leverera). Lab1000 är dessutom byggt för att klar det mesta, otroligt robust. Funkar fint även med bara tex en VT Bass eller Aguilar TH (pedalen), fast vill man köra en 'riktig' rackpreamp går det ju bra det med. Brukar ligga på ca 3k när dom dyker upp - jag har två fast skulle nog kunna skiljas från ett av dom. :eyebrow:

Jo, jag har även funderat på detta.. men då kvarstår fortfarande frågan vilken/vilka preampar ska man köra på och vart får man tag i dessa?..
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

Börjat fundera på om Fafner kanske är nåt för mig..
Testade dock en EBS HD350 igår på skoj och det lät ungefär som om Marcus Miller och Magnus Rose'n satt i ett glashus och spelade gospel-slapbas.. Nästan komiskt överdrivet Hi-tech ljud. Too much for me..
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av 41HZ »

Jag har då inte ägt nån av dom men dock spelat och repat med fafner och hd 350 tidigare. Fafner låter helt annorlunda mot hd 350, liksom varmare och mjukare. Jag tror faktiskt den kunde passa dej men osäker om volymen räcker till. Kommer ihåg att jag fick maxa volymen för att det skulle hända nått.
Alltså jag säger fortfarande 400+ höhö det är nått med dom som tränger igenom så snyggt.
Kom på att när du testade min med mina inställningar och volym, så tänkte jag inte på att du körde aktiva-mickar. Därav det distade så brutalt, betydligt renare när jag kör med mina passiva-basar.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Bullen »

Körde på fafner ett tag innan mesa 400 opluss och jag tycker den sistnämnda vinner på alla punkter. Fafner är dock en riktigt bra topp, EBS bästa utav de jag testat. Vill du spela rent och högt utan att det ändrar karaktär så är väl det kanske det säkraste valet, men jag tvivlar starkt på att du kan få en 400+ att dista "för tidigt", nästan oavsett hur högt spelar. Jag kör förvisso med en stor låda, men min distar knappt utan svettas bara. Och den är ändå väldigt snällt inställd för att spara på rören, ger mindre än 180 watt. Skulle de 360-isch watten som plussen ger inte räcka så tror jag att man kan mata i 6550 rör i den och få ytterligare lite mer, det går iaf på oplussen. Men bara tanken på att 360 rörwatt (jo det ÄR skillnad på watt och watt i praktiken) inte skulle räcka känns nästan absurd. Har du en på g till bra pris så skulle jag absolut välja den före en fafner! Gört, bara gört!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av 41HZ »

Bullen skrev:Körde på fafner ett tag innan mesa 400 opluss och jag tycker den sistnämnda vinner på alla punkter. Fafner är dock en riktigt bra topp, EBS bästa utav de jag testat. Vill du spela rent och högt utan att det ändrar karaktär så är väl det kanske det säkraste valet, men jag tvivlar starkt på att du kan få en 400+ att dista "för tidigt", nästan oavsett hur högt spelar. Jag kör förvisso med en stor låda, men min distar knappt utan svettas bara. Och den är ändå väldigt snällt inställd för att spara på rören, ger mindre än 180 watt. Skulle de 360-isch watten som plussen ger inte räcka så tror jag att man kan mata i 6550 rör i den och få ytterligare lite mer, det går iaf på oplussen. Men bara tanken på att 360 rörwatt (jo det ÄR skillnad på watt och watt i praktiken) inte skulle räcka känns nästan absurd. Har du en på g till bra pris så skulle jag absolut välja den före en fafner! Gört, bara gört!
Nix, 6550 funkar enbart i 400(oplus)!
Sedan imponeras jag gång på gång över hur mycket volym det finns i 400 jämfört med de hybridtoppar jag kört den mot.
Jag kör med små lådor just för att få den o svettas tidigare.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Grundström »

Köp en 400+ och bli nöjd. Stor och fet botten utlovas. Angående rädslan för rörbyte: Rören i min 400+ är säkert tio år gamla minst, men den bara pumpar på, helt obekymrat :-D
//Emil
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Bullen »

41HZ skrev:
Bullen skrev:Körde på fafner ett tag innan mesa 400 opluss och jag tycker den sistnämnda vinner på alla punkter. Fafner är dock en riktigt bra topp, EBS bästa utav de jag testat. Vill du spela rent och högt utan att det ändrar karaktär så är väl det kanske det säkraste valet, men jag tvivlar starkt på att du kan få en 400+ att dista "för tidigt", nästan oavsett hur högt spelar. Jag kör förvisso med en stor låda, men min distar knappt utan svettas bara. Och den är ändå väldigt snällt inställd för att spara på rören, ger mindre än 180 watt. Skulle de 360-isch watten som plussen ger inte räcka så tror jag att man kan mata i 6550 rör i den och få ytterligare lite mer, det går iaf på oplussen. Men bara tanken på att 360 rörwatt (jo det ÄR skillnad på watt och watt i praktiken) inte skulle räcka känns nästan absurd. Har du en på g till bra pris så skulle jag absolut välja den före en fafner! Gört, bara gört!
Nix, 6550 funkar enbart i 400(oplus)!
Sedan imponeras jag gång på gång över hur mycket volym det finns i 400 jämfört med de hybridtoppar jag kört den mot.
Jag kör med små lådor just för att få den o svettas tidigare.
Där ser man!

Ja, jag tycker med den räcker långt. Har inte 6550 i min och de är som sagt dessutom inte "maxade" heller. Plussen borde mörda allt och ändå spela rent.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Lowlife »

Fafner!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av funkys**t »

Mesa!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Vasoline »

Det blir svårare och svårare det här... Samtidigt så har budgeten stramats åt något då jag även snubblat över en bas som jag måste ha! Dessutom så drar snart rep igång så jag måste ha nåt! Så blir snart att jag bara köper en GK 1001RB eller liknande så länge eftersom de är relativt billiga och verkar hålla bra kvalitet och har den mängden muskler jag behöver.
Tänkte ta mig till Fuzz gitarrmässan i morgon också och förhoppningsvis prova lite olika grejer för en ggn skull.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Vad fan ska jag ha??

Inlägg av Indigo »

Mattisson Bass borde vara på Fuzz, och han har säkert med sig en Tone Hammer.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Skriv svar