Erfarenhet av EDEN?

Prata om förstärkare och högtalare
dereborn

Inlägg av dereborn »

Klart det går...Roscoe Beck är väl en av världens absolut ballaste, svängigaste o bästa genuina bluesbasister nånsin?! Hans spelstil och sound fullkomligt skriker ju blues!


....eller.....?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Eden är ingat JAG förknippar med blues eller rock, men samtidigt har jag inte testat någon större topp/rigg heller så naturligtvis kan de väl funka till vilken genre som helst.
Har testat Nemesis 4x10 combon vilken jag inte riktigt gillade soundet i.

En del kan ju tycka det är svårt att få ut ett visst sound ur en del stärkare. Eden, EBS t.ex. är ju märken som jag kan tänka mig att folk har svårt att få att låta riktigt rockigt, men det lär ju absolut inte vara någon omöjlighet.
Skulle JAG ut och leta stärkare, och jag vet att jag mestadels vill ha skitigt rock-sound, då är inte Eden något jag skulle testa ens tror jag, är för låst av imagen som jag tycker Eden har skapat.
Lika med EBS, det är heller inget jag skull ägna någon tid åt om jag letade rock-rigg, om inte man hittar något som är riiiiktigt billigt och som låter någorlunda, då kan man ju alltid skita ner ljudet med diverse trampor och dylikt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Dereborn, jag är enbart ironisk. Man kan spela blues (eller vilken anna genre som helst) med vilken utrustning som helst. Sen att jag föredrar ett mer kontralikt basljud i blues är en annan , subjektiv, femma.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag var också ironisk!
Jag har tjocka flats på min rörförstärkta P-bas när jag spelar blues!
Och jag gick ut efter en o en halv låt sist Johnny Winter var här, kompad av en skock ystra MIT-studenter inkl en multisträngad basist med alldeles för kort axelband...

Vi tycker nog likadant!

och för att förtydliga:

Jag tycker inte att Roscoe Beck är en bra bluesbasist!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

dereborn skrev: Och jag gick ut efter en o en halv låt sist Johnny Winter var här, kompad av en skock ystra MIT-studenter inkl en multisträngad basist med alldeles för kort axelband...
Jag gick efter en och en halv låt. Till baren. Där stod jag och led av Johhnys otajmade lir en låt till. Sen fick jag tårar i ögonen och gick hem. Pinsam och ledsam historia. Både det ickematchande bandet och Johnnys bedrövliga skick.

Basisten med femsträngad grön seethrouglackad bas under hakan, iförd hästsvans tog verkligen priset! Han spelade fler toner under de tre låtar jag hörde än vad Tommy Shannon eller Randy Joe-Hobbs hade gjort på en hel konsert...

Edit:

Fast jag minns inte om han hade Eden, basisten :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

broder blues skrev: Så d e väl närmast d lägsta registret jag funderar på.
Men d visar sig väl på lörda. Vet inte ens ja ska lira på gamla bettan för halsmiken har lagt av o orkar inte jaga upp en på kort varsel.. Så d kanske blir en låneyxa.
Låna en 612 och en 1000W BlackCat? Du får bära själv, botten finns men jag vill inte ha öl i elektroniken :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Spelade på en Eden-topp på SRF eller Nalen för ett par år sen.
Gillade den inte, jag fattade ingenting av inställningar o dyl!
Fick den aldrig att passa mig.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Själv har jag spelat Eden i snart fem år och gillar det skarpt. Har grymt sound som passar det mesta. Dock inte så mycket overdrive/dist om man vill ha det, så det använder jag pedaler till.
Kan vara lite svårrattad om man inte är van vid den... :)

Dock har jag kollat lite på Genz Benz på sistone... :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Fast dereborn, inte är Roscoe Beck så pjåkig? Han lirar ju inte blues på samma vis som Duck Dunn gör, men det finns ju flera sätt att flå en katt. :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Vet inte om du är ute efter erfarenheter av just den kombon du har på G eller Eden i allmänhet? Har tyvärr inte testat kombon men jag har en wt550.

Om du gillar soundet ska du såklart köpa den!

Jag tycker att eden är bra allroundförstärkare. Filterna är hypereffektiva och gör att man kan färga ljudet ått alla olika håll. Detta gör också att det är jättelätt att ratta bort sig! Jag tror att det är en del av anledningen till varför många som bara har testa nån enstaka gång inte tycker att dom låter bra. Ett tips för att inte ratta bort sig är att ställa enhance-ratten på noll. Den tillför en rätt grav hängmatta.

Det enda som jag tycker låter riktigt dåligt i toppen är kompressorn, men å andra sidan gillar jag inte att spela med kompressor ändå.

Personligen har jag aldrig lyckats få fram ett sound som jag tycker passar till blues, som du ju spelar, ur min eden. Den har liksom ingen inbyggd skit. Därför har jag en rörtopp också.

Men om du tycker att den låter bra till det du spelar så ska du köpa en istället för att lyssna på klysch-poliser som säger att bara ampeg funkar till rock och blues. Eden är i vilket fall som helst välbyggda stärkare av hög kvalitet.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Basjonas skrev:...Jag tycker att eden är bra allroundförstärkare. Filterna är hypereffektiva och gör att man kan färga ljudet ått alla olika håll. Detta gör också att det är jättelätt att ratta bort sig! Jag tror att det är en del av anledningen till varför många som bara har testa nån enstaka gång inte tycker att dom låter bra. Ett tips för att inte ratta bort sig är att ställa enhance-ratten på noll. Den tillför en rätt grav hängmatta.

Det enda som jag tycker låter riktigt dåligt i toppen är kompressorn, men å andra sidan gillar jag inte att spela med kompressor ändå.

Personligen har jag aldrig lyckats få fram ett sound som jag tycker passar till blues, som du ju spelar, ur min eden. Den har liksom ingen inbyggd skit. Därför har jag en rörtopp också.

Men om du tycker att den låter bra till det du spelar så ska du köpa en istället för att lyssna på klysch-poliser som säger att bara ampeg funkar till rock och blues. Eden är i vilket fall som helst välbyggda stärkare av hög kvalitet.
Jag tror du har rätt i att många lätt rattar bort sej.
Jag tror mej dock inte tillhöra den skaran, eftersom jag haft MESA i många år, och eftersom jag jobbar som tekniker etc också o tycker mej ha rätt bra koll på teknik o frekvenser
Du skriver själv att eden saknar "inbyggd skitighet" - och det var exakt det jag menade!

/Konstapel Dereborn, klysch-polisen
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

dereborn skrev:
Basjonas skrev:...Jag tycker att eden är bra allroundförstärkare. Filterna är hypereffektiva och gör att man kan färga ljudet ått alla olika håll. Detta gör också att det är jättelätt att ratta bort sig! Jag tror att det är en del av anledningen till varför många som bara har testa nån enstaka gång inte tycker att dom låter bra. Ett tips för att inte ratta bort sig är att ställa enhance-ratten på noll. Den tillför en rätt grav hängmatta.

Det enda som jag tycker låter riktigt dåligt i toppen är kompressorn, men å andra sidan gillar jag inte att spela med kompressor ändå.

Personligen har jag aldrig lyckats få fram ett sound som jag tycker passar till blues, som du ju spelar, ur min eden. Den har liksom ingen inbyggd skit. Därför har jag en rörtopp också.

Men om du tycker att den låter bra till det du spelar så ska du köpa en istället för att lyssna på klysch-poliser som säger att bara ampeg funkar till rock och blues. Eden är i vilket fall som helst välbyggda stärkare av hög kvalitet.
Jag tror du har rätt i att många lätt rattar bort sej.
Jag tror mej dock inte tillhöra den skaran, eftersom jag haft MESA i många år, och eftersom jag jobbar som tekniker etc också o tycker mej ha rätt bra koll på teknik o frekvenser
Du skriver själv att eden saknar "inbyggd skitighet" - och det var exakt det jag menade!

/Konstapel Dereborn, klysch-polisen
Det jag skrev var inte menat som kritik mot dig utan som en uppmaning att lita på sig själv, och vad man tycker låter bra.
dereborn

Inlägg av dereborn »

...en uppmaning att lita på sig själv, och vad man tycker låter bra.
AMEN to that, brother!
Skriv svar