Peavey Black Widow

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Peavey Black Widow

Inlägg av matt_deluxe »

Har en gammal KMD-låda med en 15” Celestion 150wattare i. Men jag funderar på att sätta i ett lite kraftigare element och har ett Peavey Black Widow liggande. Det är väl egentligen avsett som PA-element, men det brukar ju inte vara något hinder. Brukar de låta bra på bas? Tänkte para det med Acoustic-toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Peavey Black Widow

Inlägg av AlbinH »

Det är jag inte alls överens med. Visst sitter Black Widow element i baslådor!

I alla fall i min 112:a och där låter den SUPER!

I den andra 112 sitter ett urgammalt McKenzie. Eventuellt från ett PA, eventuellt från en gammal Marshallåda. Skit samma för dessa två i tandem fixar allt!! Bas, gitarr, keyboard.

Ja, jag är en lycklig jävel! :evil:
Senast redigerad av AlbinH den sön 19 nov 2017, 02:22, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Peavey Black Widow

Inlägg av HirYoshima »

Precis.. det fanns visst BW i baslådor, har haft flera stycken. Tror t o m de fanns till gitarrstärkare.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Peavey Black Widow

Inlägg av 200071 »

Peaveys BW baslådor från 80-talet var grymt bra. Jag körde själv med en Hiwatt DR103 med en 18"s BW. Troligen det bästa basljud jag haft


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Peavey Black Widow

Inlägg av hitman »

Jag gillar också Peavey, den här har BlackWidow-element och funkar fint både till min Reidmar och om man tussar ihop den med en Marshall rörtopp.

Men om din låda är av basreflex-typ är det inte säkert att ett nytt element blir optimalt, eftersom basreflexen (i alla fall i teorin) ska räknas ut med hänsyn till lådans volym och elementets värden. Fast prova, det brukar bli bra!

Bild
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Peavey Black Widow

Inlägg av Lowlife »

Har haft lådor med BW-element och de är riktigt bra. Om du vill räkna och optimera lådan så ligger nog elementens Thiele-Small parametrar på Peaveyst hemsida fortfarande.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Peavey Black Widow

Inlägg av Roger Hedin »

Med tanke på att många "klassiska" lådor är byggda efter format för att minska spill på skivmaterialet vid tillverkningen, så är deras värden ofta mellan väldigt många tummar och pekfingrar. Det är under senare decennier man börjat räkna på allvar. Annars skulle det vara fantastiskt att just alla XXX-lådor alltid är lika breda och höga. Det går säkert få tag på specarna för ditt Black Widow-element och göra en anpassning till den låda du har, men det enklaste är ju att testa först och höra om det låter bra eller okej. Det kan alltid bli bättre eller sämre. :wink: :wink: :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Peavey Black Widow

Inlägg av AlbinH »

Lowlife skrev:Har haft lådor med BW-element och de är riktigt bra. Om du vill räkna och optimera lådan så ligger nog elementens Thiele-Small parametrar på Peaveyst hemsida fortfarande.
:D :D

En av dessa är (ju) numera min! :tummenupp:

"bakladdade horn" :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar