4 x 10" eller 2st 2 x 10"

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

4 x 10" eller 2st 2 x 10"

Inlägg av lowfreq »

Kanske har diskuterats tidigare...

Vad blir det för ljudskillnader mellan en 4x10"-låda och två 2x10"-lådor?

För och nackdelar?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

2st 8 ohm 2x10'or kan du köra i 4 ohm.. kan va roligare än en enkel 8ohms 410:a..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:2st 8 ohm 2x10'or kan du köra i 4 ohm.. kan va roligare än en enkel 8ohms 410:a..
OT redan i första svaret i sann pratabas-anda.

Du vet att det finns 4x10:or på 4 ohm va?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:Du vet att det finns 4x10:or på 4 ohm va?
Jorå det vet jag, det är ju optimalt om man ska köra 1st 4x10, som jag ska göra. Eller 2st 2x10:or, eller 1x15 + 2x10.

Lite skumt tycker jag att ofta så går en 2x10-låda lika lågt i Hz som en 4x10-låda, ibland går en 2x10:a lägre i Hz än en 4x10:a (samma fabrikat).
Don't mess with me, I do not want any treble!
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:
Johannes skrev:Du vet att det finns 4x10:or på 4 ohm va?
Jorå det vet jag, det är ju optimalt om man ska köra 1st 4x10, som jag ska göra. Eller 2st 2x10:or, eller 1x15 + 2x10.

Lite skumt tycker jag att ofta så går en 2x10-låda lika lågt i Hz som en 4x10-låda, ibland går en 2x10:a lägre i Hz än en 4x10:a (samma fabrikat).
Ah, sorry, den frågan var inte ställd till dig utan till Liten.

När det gäller Hz:
Jag tycker ofta att man kan låta bli att bry sig om specifikationerna, många gånger så låter det inte alls som det borde om man ser till manualen. I alla fall när det gäller Eden-lådorna som jag använder.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Det håller jag helt med om! Jag gillar t.ex. ljudet i Ampeglådor som har bra midrange-punch i sina 10"-lådor, men tittar man i specarna på ampeg så ser det bedrövligt ut jämfört med andra fabrikat.

Jag har faktiskt sneglat på en Eden 410XLT, men dom är så stora och tunga. Låter dom jättebra?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:2st 8 ohm 2x10'or kan du köra i 4 ohm.. kan va roligare än en enkel 8ohms 410:a..
OT redan i första svaret i sann pratabas-anda.

Du vet att det finns 4x10:or på 4 ohm va?
Skojar du?? Finns det lådor som har annan Ohm än 8???? jag hade INGEN_aning.. :shock:

:roll:

Känns könt att veta för våra vidare diskussioner att du inte läst mina tidigare inlägg på forumet Johannes.. för jag har ju inte pratat något om lådor och dess ohm tidigare här.. :wink:

Edit: Topic states Q: vad blir det för skillnader?
Ville bara förmedla att 2st 210or OAVSETT ohm kommer låta annorlunda än en 410:a... 3st 210or kan tillochmed rocka röven av en 410a + en 210a... det handlar om hur man matchar lådorna med toppen.. men detta vet du ju redan..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev: Känns könt att veta för våra vidare diskussioner att du inte läst mina tidigare inlägg på forumet Johannes.. för jag har ju inte pratat något om lådor och dess ohm tidigare här.. :wink:
Oavsett hur könt det känns så har jag faktiskt ingen aning om vad du skrivit i tidigare inlägg. Dina eventuella tidigare ohm-inlägg i andra trådar är faktiskt inte så viktiga för mig.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Liten skrev: Känns könt att veta för våra vidare diskussioner att du inte läst mina tidigare inlägg på forumet Johannes.. för jag har ju inte pratat något om lådor och dess ohm tidigare här.. :wink:
Oavsett hur könt det känns så har jag faktiskt ingen aning om vad du skrivit i tidigare inlägg. Dina eventuella tidigare ohm-inlägg i andra trådar är faktiskt inte så viktiga för mig.
Det ante mig att du skulle hugga på den!!! :twisted:
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:Det håller jag helt med om! Jag gillar t.ex. ljudet i Ampeglådor som har bra midrange-punch i sina 10"-lådor, men tittar man i specarna på ampeg så ser det bedrövligt ut jämfört med andra fabrikat.

Jag har faktiskt sneglat på en Eden 410XLT, men dom är så stora och tunga. Låter dom jättebra?
Jag tycker personligen att min Eden D410T låter bättre än D410XLT. XLT låter också väldigt bra men tar jag bara med en låda till ett gig eller inspelning så blir det D410T. D410T är dessutom lite mindre och lättare. D410XLT är ganska högljudd och ibland lite middig. Den låter mycket och den låter speciellt, testa innan du ev köper. När det gäller Ampeg-specarna så kan man väl bara konstatera att man skall lyssna innan man köper i stället för att gå på vad som står i manualen men det där vet väl alla vid det här laget?
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev: Känns könt att veta för våra vidare diskussioner att du inte läst mina tidigare inlägg på forumet Johannes.. för jag har ju inte pratat något om lådor och dess ohm tidigare här.. :wink:
Oavsett hur könt det känns så har jag faktiskt ingen aning om vad du skrivit i tidigare inlägg. Dina eventuella tidigare ohm-inlägg i andra trådar är faktiskt inte så viktiga för mig.
Det ante mig att du skulle hugga på den!!! :twisted:
Hehe... Öppet mål. Som Parkas Runn-topp ungefär.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Klopper skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev: Känns könt att veta för våra vidare diskussioner att du inte läst mina tidigare inlägg på forumet Johannes.. för jag har ju inte pratat något om lådor och dess ohm tidigare här.. :wink:
Oavsett hur könt det känns så har jag faktiskt ingen aning om vad du skrivit i tidigare inlägg. Dina eventuella tidigare ohm-inlägg i andra trådar är faktiskt inte så viktiga för mig.
Det ante mig att du skulle hugga på den!!! :twisted:
Hehe... Öppet mål. Som Parkas Runn-topp ungefär.
Hahaha!
Jag gillar dig! :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:Jag tycker personligen att min Eden D410T låter bättre än D410XLT. XLT låter också väldigt bra men tar jag bara med en låda till ett gig eller inspelning så blir det D410T. D410T är dessutom lite mindre och lättare. D410XLT är ganska högljudd och ibland lite middig. Den låter mycket och den låter speciellt, testa innan du ev köper. När det gäller Ampeg-specarna så kan man väl bara konstatera att man skall lyssna innan man köper i stället för att gå på vad som står i manualen men det där vet väl alla vid det här laget?
OK.., Det vimlar ju inte direkt av Edenlådor i sthlms m-affärer, men jag TROR att JAM har en XLT ståendes och damma, ska testa den.
Jag gillar middiga lådor bara det inte är FÖR hårt ljud.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Men HALLÅ ... Vilket ger bäst lågbas ... se ursprungsfrågan.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

lowfreq skrev:Men HALLÅ ... Vilket ger bäst lågbas ... se ursprungsfrågan.
Med min hemmasnickrade ackustiklogik borde självklart en stor låda ger mer lågbas än än två små, förutsatt att allt annat är lika.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
Klopper skrev:
Johannes skrev:
Liten skrev: Känns könt att veta för våra vidare diskussioner att du inte läst mina tidigare inlägg på forumet Johannes.. för jag har ju inte pratat något om lådor och dess ohm tidigare här.. :wink:
Oavsett hur könt det känns så har jag faktiskt ingen aning om vad du skrivit i tidigare inlägg. Dina eventuella tidigare ohm-inlägg i andra trådar är faktiskt inte så viktiga för mig.
Det ante mig att du skulle hugga på den!!! :twisted:
Hehe... Öppet mål. Som Parkas Runn-topp ungefär.
Hehe... tur att vi finns några här som bjuder på sig själva för att andra ska känna sig bättre till mods.
Ska medvetet stava fel nå´n gång nu och då i framtiden tror jag..
Men hur i hela friden lyckades jag med R istället för S??

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

lowfreq skrev: OK.., Det vimlar ju inte direkt av Edenlådor i sthlms m-affärer, men jag TROR att JAM har en XLT ståendes och damma, ska testa den.
Jag gillar middiga lådor bara det inte är FÖR hårt ljud.
Kollar du säljes-trådarna har jag en 410XLT (4ohm) till salu.:-)
Kom gärna och prova min! så får du höra hur den låter på riktigt.

Andreas
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Aslan skrev:Kollar du säljes-trådarna har jag en 410XLT (4ohm) till salu.:-)
Kom gärna och prova min! så får du höra hur den låter på riktigt.

Andreas
:D
Don't mess with me, I do not want any treble!
gäst

Inlägg av gäst »

En annan bra sak med D410XLT är att den aldrig viker sig, den klarar alla volymer utan att låta illa eller att ljudet förändras.
Skriv svar