Billiga rör till MB 400+? - Nu är det gjort!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Billiga rör till MB 400+? - Nu är det gjort!

Inlägg av AsPåBas »

Är det någon som har tips om var man kan köpa slutstegsrör till den här pjäsen. Och om det måste vara original eller om det går att köra något annat märke med tanke på ev biasjustering.
Senast redigerad av AsPåBas den lör 24 nov 2007, 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

synd att det skulle vara orginal, jag tänkte ju föreslå elrör.. :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

LH-Musik i Nacka.
Duktig på rör, inte billigast kanske men kan man inget själv så kan man lita på honom. Annars är e-bay bra om du vet vad du ska ha, ca 1/3 av priset i Sverige.

Men ring eller maila till LH och hör med honom!
http://www.lh-musik.se/
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Om den funkar som Mesas gitarrförstärkare så har den fast bias (gallerförspänning). Det innebär att du måste använda Mesas egna matchade rör, eller på något vis ta reda på vilken tomgångsström de bör dra vid rådande anodspänning.
Jag gissar på att det slutar dyrt, så om du är händig så fixar du en biasjusteringsmöjlighet och köper andra rör. Jag kan förstås ha fel angående biasen, och då är det bara att peta dit "vad som helst", men glöm för all del inte att justera bias sen då. Det ska alltid göras i vanliga fall!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:Om den funkar som Mesas gitarrförstärkare så har den fast bias (gallerförspänning). Det innebär att du måste använda Mesas egna matchade rör, eller på något vis ta reda på vilken tomgångsström de bör dra vid rådande anodspänning.
Jag gissar på att det slutar dyrt, så om du är händig så fixar du en biasjusteringsmöjlighet och köper andra rör. Jag kan förstås ha fel angående biasen, och då är det bara att peta dit "vad som helst", men glöm för all del inte att justera bias sen då. Det ska alltid göras i vanliga fall!
Återigen 1-0 till Ampeg!
Enkel och smidig bias-justering med kontrollampor på baksidan av SVT2Pro´n! Till och med jag får till en bra inställning snabbt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
Makten skrev:Om den funkar som Mesas gitarrförstärkare så har den fast bias (gallerförspänning). Det innebär att du måste använda Mesas egna matchade rör, eller på något vis ta reda på vilken tomgångsström de bör dra vid rådande anodspänning.
Jag gissar på att det slutar dyrt, så om du är händig så fixar du en biasjusteringsmöjlighet och köper andra rör. Jag kan förstås ha fel angående biasen, och då är det bara att peta dit "vad som helst", men glöm för all del inte att justera bias sen då. Det ska alltid göras i vanliga fall!
Återigen 1-0 till Ampeg!
Enkel och smidig bias-justering med kontrollampor på baksidan av SVT2Pro´n! Till och med jag får till en bra inställning snabbt!
Det man vinner i enkel och smidig bias-justering förlorar man i ljud. Beror ju helt på vad man prioriterar.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:
TDHP skrev:
Makten skrev:Om den funkar som Mesas gitarrförstärkare så har den fast bias (gallerförspänning). Det innebär att du måste använda Mesas egna matchade rör, eller på något vis ta reda på vilken tomgångsström de bör dra vid rådande anodspänning.
Jag gissar på att det slutar dyrt, så om du är händig så fixar du en biasjusteringsmöjlighet och köper andra rör. Jag kan förstås ha fel angående biasen, och då är det bara att peta dit "vad som helst", men glöm för all del inte att justera bias sen då. Det ska alltid göras i vanliga fall!
Återigen 1-0 till Ampeg!
Enkel och smidig bias-justering med kontrollampor på baksidan av SVT2Pro´n! Till och med jag får till en bra inställning snabbt!
Det man vinner i enkel och smidig bias-justering förlorar man i ljud. Beror ju helt på vad man prioriterar.
Hur menar du då? Vad förlorar man i ljud på att kunna justera bias?
Man får ju naturligtvis kompromissa lite mellan tryck och brum, men att KUNNA justera måste väl vara bättre än att INTE kunna justera?
Även dyra, matchade rör åldras ju och beter sig lite olika beroende på omgivning/tempratur.

EDIT: Tror jag just kom på vad du menar. Du gillar inte Ampeg?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

LH är mitt råd också!

- OCH att stoppa in hela pjäsen i en fjädrad/gummidämpad rackcase!

En beggad sån kostar som ett rörbyte...
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
Johannes skrev:
TDHP skrev:
Makten skrev:Om den funkar som Mesas gitarrförstärkare så har den fast bias (gallerförspänning). Det innebär att du måste använda Mesas egna matchade rör, eller på något vis ta reda på vilken tomgångsström de bör dra vid rådande anodspänning.
Jag gissar på att det slutar dyrt, så om du är händig så fixar du en biasjusteringsmöjlighet och köper andra rör. Jag kan förstås ha fel angående biasen, och då är det bara att peta dit "vad som helst", men glöm för all del inte att justera bias sen då. Det ska alltid göras i vanliga fall!
Återigen 1-0 till Ampeg!
Enkel och smidig bias-justering med kontrollampor på baksidan av SVT2Pro´n! Till och med jag får till en bra inställning snabbt!
Det man vinner i enkel och smidig bias-justering förlorar man i ljud. Beror ju helt på vad man prioriterar.
Hur menar du då? Vad förlorar man i ljud på att kunna justera bias?
Man får ju naturligtvis kompromissa lite mellan tryck och brum, men att KUNNA justera måste väl vara bättre än att INTE kunna justera?
Även dyra, matchade rör åldras ju och beter sig lite olika beroende på omgivning/tempratur.

EDIT: Tror jag just kom på vad du menar. Du gillar inte Ampeg?
Syftade på 400+ vs SVT-2 Pro, jag är inte alls förtjust i just den toppen. Har ägt 2 st SVT-2 Pro så jag vet vad jag talar om. Däremot så gillar jag SVT-2 (INTE Pro alltså) och SVT-CL. SVT-VR har jag aldrig provat och V4B tycker jag inte räcker till volymmässigt alla gånger även om den låter bra. Ampegs transistortoppar duger eventuellt till att plocka reservdelar från, vedervärdiga skapelser. Med andra ord, jag både gillar och inte gillar Ampeg, helt beroende på topp. Menade alltså inte att bias-justeringens "smidighet" skulle ha något med ljudet att göra, med tryck och brum etc, sådant vet jag inget om.
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Har mailat LH, får se vad dom säger.
Tack för hjälpen.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:LH är mitt råd också!

- OCH att stoppa in hela pjäsen i en fjädrad/gummidämpad rackcase!

En beggad sån kostar som ett rörbyte...
Undrar om det finns fjäderupphända flightcasar, alltså inte rackcasar utan en upphängd låda som man kan lägga toppen i? Jag har min Boogie i ett "trärack" som jag vill behålla för att det skall se ut mera som en traditionell topp. Se bild. Fast å andra sidan så flyger jag aldrig med toppen råddar mina saker själv så det är nog overkill med en sådan påkostad case egentligen.
Bild
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Jag har sett dom casen som dereborn pratar om dom ser ut att matcha RR serien, dyra :(
Senast redigerad av AsPåBas den tor 18 okt 2007, 15:23, redigerad totalt 3 gång.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

Fattar någon egentligen vad jag menade i förra inlägget?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:
TDHP skrev:
Johannes skrev:
TDHP skrev:
Makten skrev:Om den funkar som Mesas gitarrförstärkare så har den fast bias (gallerförspänning). Det innebär att du måste använda Mesas egna matchade rör, eller på något vis ta reda på vilken tomgångsström de bör dra vid rådande anodspänning.
Jag gissar på att det slutar dyrt, så om du är händig så fixar du en biasjusteringsmöjlighet och köper andra rör. Jag kan förstås ha fel angående biasen, och då är det bara att peta dit "vad som helst", men glöm för all del inte att justera bias sen då. Det ska alltid göras i vanliga fall!
Återigen 1-0 till Ampeg!
Enkel och smidig bias-justering med kontrollampor på baksidan av SVT2Pro´n! Till och med jag får till en bra inställning snabbt!
Det man vinner i enkel och smidig bias-justering förlorar man i ljud. Beror ju helt på vad man prioriterar.
Hur menar du då? Vad förlorar man i ljud på att kunna justera bias?
Man får ju naturligtvis kompromissa lite mellan tryck och brum, men att KUNNA justera måste väl vara bättre än att INTE kunna justera?
Även dyra, matchade rör åldras ju och beter sig lite olika beroende på omgivning/tempratur.

EDIT: Tror jag just kom på vad du menar. Du gillar inte Ampeg?
Syftade på 400+ vs SVT-2 Pro, jag är inte alls förtjust i just den toppen. Har ägt 2 st SVT-2 Pro så jag vet vad jag talar om. Däremot så gillar jag SVT-2 (INTE Pro alltså) och SVT-CL. SVT-VR har jag aldrig provat och V4B tycker jag inte räcker till volymmässigt alla gånger även om den låter bra. Ampegs transistortoppar duger eventuellt till att plocka reservdelar från, vedervärdiga skapelser. Med andra ord, jag både gillar och inte gillar Ampeg, helt beroende på topp. Menade alltså inte att bias-justeringens "smidighet" skulle ha något med ljudet att göra, med tryck och brum etc, sådant vet jag inget om.
Har för mig att jag sett något om detta men hittar ingen tråd, vad är det egentligen som skiljer SVT2 från SVT2Pro förutom fläktarna?
Filterdelen? Är det inte samma försteg och slutsteg i dem?
Tycker inte det borde vara så stor skillnad.
Jag är iaf mkt nöjd med min pro!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Var det inte Pro´n som innehöll nå´n "rörspararkrets" som ändrade karaktären på ljudet en del?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev: Har för mig att jag sett något om detta men hittar ingen tråd, vad är det egentligen som skiljer SVT2 från SVT2Pro förutom fläktarna?
Filterdelen? Är det inte samma försteg och slutsteg i dem?
Tycker inte det borde vara så stor skillnad.
Jag är iaf mkt nöjd med min pro!
Vet inte vad som skiljer. Jag gillade inte ljudet i Pro bara men jag gillar ljudet i SVT2. Smaksak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:Var det inte Pro´n som innehöll nå´n "rörspararkrets" som ändrade karaktären på ljudet en del?
Är det "fördröjningen" när man "kallstartar" toppen?
Det tar automatiskt ca 20 sek innan den går igång.
Borde iof inte påverka ljudet?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:LH är mitt råd också!

- OCH att stoppa in hela pjäsen i en fjädrad/gummidämpad rackcase!

En beggad sån kostar som ett rörbyte...
Vilken tur att säljaren av min mesa var så förståndig att investera i ett sånt rackcase... :D
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Att sätta in en pot som justerar bias var en väldigt enkel operation på min fender bassman 135...
kanske inte lika lätt på en mesa men sen å andra sidan varför inte...

Sustain här på forumet hjälpte mig med det.
jag fick lite instruktioner på telefon och med en lödpenna och ett gott humör så var det fixat...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
blackparkas skrev:Var det inte Pro´n som innehöll nå´n "rörspararkrets" som ändrade karaktären på ljudet en del?
Är det "fördröjningen" när man "kallstartar" toppen?
Det tar automatiskt ca 20 sek innan den går igång.
Borde iof inte påverka ljudet?
JAG vet inte om det är den som gör det, vet bara att det var det som nämndes i någon av trådarna där det avhandlades.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Nu är rörbytet klart gick på 2900:- :(
Ska hämta idag så får vi testa och se hur det blev.
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

AsPåBas skrev:Nu är rörbytet klart gick på 2900:- :(
Ska hämta idag så får vi testa och se hur det blev.
Alla rör eller bara slutstegsrören?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

AsPåBas skrev:Nu är rörbytet klart gick på 2900:- :(
Ska hämta idag så får vi testa och se hur det blev.
Gärna en liten recension av dom nya fräscha rören! Börjar väl inse att jag någon gång faktiskt måste byta rören i min... :P
Användarvisningsbild
AsPåBas
Medlem+
Inlägg: 966
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 11:41
Ort: Linköping

Inlägg av AsPåBas »

Alla rören är bytta. Electro Harmonix blev det denna gång.
Har inte hunnit testa än, kass på att prioritera eller :lol:
Det blir förmodligen på måndag, då är det repa dax.
Ska även gör ett A-B test mellan en Carvin R1000 topp och en Warwick PRO FET 5.1 topp.
Det är mycket nu... :?
Basar - Förstärkare - Lådor - Pedaler
Skriv svar