Combostärkare som går ner och klarar lägsta E 40 Hz?

Prata om förstärkare och högtalare
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hånken skrev:EBS är närmast hittills, med sin nya Session 120 combo för facila 4.495 :- (4 sound)

http://www.bass.se/2009/session120.htm

Frequency Response 45 - 18k Hz +-3 db

Och jag har - faktiskt - provat den IRL och live med band och blev jätteglad! Lite ngt av ÄNTLIGEN som Fylking sa om nobelpristagarna i litteratur för några år sedan.

Något år till så är något annat märke, eller varför inte, EBS, nere och nosar på 40 Hz i samma storlek och pris. Visst, vikten kanske inte är den lättaste, men med nya neodyniumhögtalare och kanske helt annat material som vi inte vet om idag, så går det nog också, skall ni se.

Bild

Se, svårare än så vart det inte. Och behöver inte bli iheller, vilket inga här på forumet tycktes hålla med om

Trägen vinner! sade han, och blev igenast ihjälslagen av ett gäng AIK:are ... :wink:
Grattis till att ha hittat något som motsvarar dine krav o förväntningar!
Måste dock säga att jag är förvånad över resultatet.

Testade du nånsin en walkabout?
Den äter EBS-combos till frukost.
Betydligt bättre botten, varmare sound och mer volym.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

dereborn skrev:Grattis till att ha hittat något som motsvarar dine krav o förväntningar!Måste dock säga att jag är förvånad över resultatet.

Testade du nånsin en walkabout?
Den äter EBS-combos till frukost.
Betydligt bättre botten, varmare sound och mer volym.
Nej, jag har provat EBS :en live (vissa butiker har jag ju öppet köp hos, i den här affären i Lund har de en uppställd riktigt scen i en lokal bredvid och där testade jag den med fullt band) och den gick ju låååångt ner i botten. JAG HAR INTE KÖPT DEN ÄNNU, men det är nära, jag måste sälja lite annat skit först. Walkabout finns inte i närheten (inte ens i Köpenhamn) och visserligen äter den EBS Combo till frukost KANSKE men den äter också mer i min plånbok. Mer än vad jag vill lägga.

Det enda jag ville säga att det var ju inte så svårt när allt kom omkring. Walkabout är definitivt i rätt riktning. EBS Också. Men hörni, nu kan man hålla på och pausa denna tråd i 15 års tid, sedan kommer någon - troligen inte jag - och säga "se, nu finns dem, vad var det jag sa"? I samma tråd med en ny post. Inte riktigt rätt tycker jag. Nu har det gått en eller två månader.

Det viktigaste att konstatera att det går åt DET HÅLLET i alla fall. Att de försöker åtminstone på sig "smarta" combos som klarar ner till kring 40 Hz plus minus 3db. Skall man höra en 5 str, får man nog ha en 15 tum eller annat.

Sedan att de klarar av att gå ner till 40 hz är ju inget självändamål om den inte klarar resten av frekvenserna i basområdet lika galant. Hade tyckt det var lönlöst med någon "hump" eller scoop kring 600 Hz eller andra frekvenser om det var det som var en trade off för att gå ner till 40 hz. Det måste vara NÅGORLUNDA rakt för i alla fall elbas.

EBS 120 Session är så nära man kan komma. Man får ge den en skjuts och spela lite för högt (för andra) men då hörs lägsta e-strängens grundton också klart och tydligt utan dist eller "klök" ifrån högtalaren.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Det vore ju nästan lite synd om denna mycket underhållande tråd självdog för att trådskaparen har hittat sin dröm-combo. Så långt är det väl inte till Köpenhamn f ö... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Åtminstone för typ en månad sedan fanns det en Walkabout på 4S i Kristianstad...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Ja jag väntar ett tag till. Märkligt ingen har tagit upp Linns uppfinning ännu, med deras ISobaric loudspeaker. Inom kort får en butik i Lund/Malmö området in:

Bild


"This ground-breaking technology is achieved by mounting two lightweight Neodymium speakers within the cabinet, one immediately behind the other. This means a lower frequency can be delivered and more output realised with a smaller sized cabinet."

Det var ju inte så svårt när allt kom omkring eller? Det var bara det jag ville med min urspungliga fråga, dvs att fråga "skall det vara så svårt..". Det var ju det enligt er andra, men nu med facit i hand är det inte det. Det var en och en halv månad sedan tråden började. Fan vad tekniken gick framåt på den lilla tiden...! :wink:

HÄPP!!!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Är tråden nominerad än?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Återigen falsk marknadsföring


"This ground-breaking technology is achieved by mounting two lightweight Neodymium speakers within the cabinet, one immediately behind the other. This means a lower frequency can be delivered and more output realised with a smaller sized cabinet."

Du kan komma lägra på detta sätt men får inte mer nivå .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Dessutom är detta inte nytt , principen är känd sen tidigt -50 tal
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Om man är intresserad: http://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_speakers
och här är Ivor Tiefenbrun´s patent: http://www.mickandviv.com/pfm/GB1500711.pdf
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

B-Å Åhs skrev:Dessutom är detta inte nytt , principen är känd sen tidigt -50 tal
Jag vill mena det, nästa "ground-breaking feature" blir väl hornbaslådor.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Du måste se rakt in i marknadsförarnas hjärnor . En mänsklig PET scanner ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Ja, precis som B-Å skriver, ett par som arbetar tillsammans på det sättet behöver bara halva interna lådvolymen bakom det bakre elementet för samma frekvenssvar som en vanlig högtalarlåda, men systemet blir 3 dB mindre effektivt.

Det krävs alltså två par för att komma upp i samma ljudnivå per watt, och då behöver man fördubbla lådvolymen för att få med de elementen, och då blir storleken jämförbar med en överdimensionerad högtalarlåda med ett ensamt element (dvs samma frekvenssvar), men 4x10:an blir ändå en del större än 1x10:an då det dessutom ska finnas plats för extraelementen. Sedan tillkommer vikten för extraelementen.

Den lösningen kan vara bra om man har begränsat med plats men gott om effekt, och det inte gör någonting om det blir tyngre eller dyrare.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Bra förtydligande av tommy som vanligt .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Grafen skrev:
B-Å Åhs skrev:Dessutom är detta inte nytt , principen är känd sen tidigt -50 tal
Jag vill mena det, nästa "ground-breaking feature" blir väl hornbaslådor.
Nymodigheter. Själv använder jag handrullade näverlurar.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Så här tror/tycker jag:
Hade det varit så enkelt som att producera frekvenser ner till 30-40 Hz för att återge en E- eller H-sträng så hade många gjort det för länge sedan. Som tidigare nämnts består basljudet av ALLA frekvenser och den fundamentala frekvensen behöver kanske inte ens vara med i registret för att den tonen skall höras bra. En åttatio-låda går till exempel inte så toklågt i frekvens, men det brukar inte vara några problem att återge E- och H-strängar med en sådan. Naturligtvis ger mätvärden på lågfrekvensegenskaperna en liten indikation om att högtalaren hänger med, men inte mycket mer.
Om man drar upp 40Hz-regeln på en grafisk eq innebär det ju inte att e-strängen hoppar fram i ljudbilden. Det är mer komplext än så.

En annan kommentar från långt tillbaka i tråden: Greatful Deads PA från 70-talet var inget skit som några hippies slängde ihop. Det var absolut spetsklass på den tiden och påminner i mångt och mycket om dagens line array-system med stor höjd på PA-staplarna. Det var förmodligen ingen annan som orkade bygga dylika system på den tiden.

Det finns massor av förstärkarägare på forumet som välkomnar forum-kompisar att testa deras grejer. Det gäller bara att bli just kompisar, alla, här, nu....

Bättre att backa en aning och trubba av formuleringarna så att ingen blir sur i onödan.. Vi behöver inte alls tycka lika, men varför hugga tillbaka?
Anpassning och hänsyn är inte det samma som att slicka röv eller vara mesig.

Får jag prova dina näverlurar Samuel?
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Det är inte svårt att återge 30-40 Hz med låg distortion. Problemen uppstår om det skall göras ur en liten låda, med en liten förstärkare och med hög volym. Det är därför det knappt görs sådana combos...
Förresten, Isobaric som princip behövs knappast med dagens möjligheter att bygga element med extremt kraftiga motorer. Om jag minns rätt så har tex Cerwin Vega en modell (1815) med enorma 52 TM. Tillsammans med moderna slutsteg får man mycket bas ur små lådor.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Min katt åt upp näverlurarna.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har en näverlur!
Påminn mig så tar jag med den till G-hammar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

TDHP skrev:Jag har en näverlur!
Påminn mig så tar jag med den till G-hammar!
Jag med! Ingen som har ett alphorn?
Stallet är hendekagonalt.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

GNUlars skrev:
En annan kommentar från långt tillbaka i tråden: Greatful Deads PA från 70-talet var inget skit som några hippies slängde ihop.
Öhh förlåt?! Jo det var just det det var!

"Owsley Stanley (born Augustus Owsley Stanley III, January 19, 1935 – March 12, 2011) also known as Bear, was an essential and transitional personality in the development of the San Francisco Bay counter-culture. His early activities spanned the Beat-era years of Ken Kesey's Merry Pranksters scenes, but he played an equally important role during the explosion of 1960's Psychedelia culture. As a brilliant and eclectic crafts-person, he became best known simply as 'Owsley'- the paradigmatic LSD "cook" (underground chemist) - a magician-like figure. Stanley's inventive spirit was not limited to chemistry, either. Under the professional name of "Bear", he was internationally celebrated, becoming an iconic figure (producer, engineer & artist) to psychedelic rock band the Grateful Dead's international fan "family", and still honored among subsequent generations of jam band music fans. Bear rose to prominence, in part, as an early soundman for The Grateful Dead... Bear's technical prowess stimulated the band's developing interest in the electronic, acoustic and mystical properties of sound... After Stanley got out of prison in late 1972... Soon, legendary "Dead tours" had evolved around gigantic "Wall of Sound" stacks of Stanley-designed equipment, highly innovative feats of audio engineering,.[1]"

Det kan väl inte bli mer hippie än så?! Och det lät inte speciellt bra iheller säger de själva idag.
dereborn

Inlägg av dereborn »

GNUlars skrev:Så här tror/tycker jag:
Hade det varit så enkelt som att producera frekvenser ner till 30-40 Hz för att återge en E- eller H-sträng...
B-sträng, menar du?
;-)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Nu ska du inte vara sån ...

Det är inte så lätt för oss gamla gubbar som har drillats i kommunala musikskolan under dinosauriernas tid .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

B-Å Åhs skrev:Nu ska du inte vara sån ...

Det är inte så lätt för oss gamla gubbar som har drillats i kommunala musikskolan under dinosauriernas tid .
Ack ja, alltjämt en källa till förvirring, decennier efter B-reformen... Själv säger jag ofta "hå" och "bess" (men skriver B resp Bb) för säkerhets skull, även om det inte är vackert...
Skriv svar