Vad tycker ni om Trace Elliot?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev: Jag hade köpt parkas rigg.. eller nej det hade jag inte.. jag hade nog hört med Årnes ang Ashdown.. Sorry parkas
Det är lugnt, det är ju grymt lite pengar det handlar om m Ashdownen...
Jag hade nog valt Hartken iaf... jag vill spela högst och jag vill ha 2x15.. och så är det lite mer "features" på Hartken än Ashdown.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

I know.. Hade 3500 ett tag.. har inte ägt någon ashdown.. bara provspelat i affären.. lät helt ok..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Sunken skrev:Jag har ju en rackmonterad 250SMX-topp som jag använder tillsammans med en Eden 2x10 som jag trivs oerhört bra med.

Jag har kört både pop och metal med den riggen och den räcker faktiskt till även när det finns högtspelande metalgitarrister med 100W Marshalltoppar i samma lokal.

Har aldrig gillat TE-lådorna dock. Det känns som om de börjar dista oförskämt tidigt. Låter skit på lite högre volymer, helt enkelt.

/S
Lådorna ska man nog undvika, tror det är därför man tycker att Trace inte låter bra. Skulle tro att topparna är helt ok.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Trace är kraftigt baissat just nu. Absolut köpläge om man gillar ljudet. Hade en preamp en gång i forntiden (GP-12?) som jag tyckte lät bra, men sen över tio år är det mest rör i mina förstärkare.

Tror också som ovanstående att det är högtalarlådorna som gör att Trace har dåligt rykte - pappigt och torrt ljud. Spelat på hyrda/lånade Tracelådor flera gånger och de är verkligen ej kul...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

För övrigt är Årnes deal mycket lockande - jag skulle hoppa på om jag vore du. (Sorry Parkas!)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Köp Trace! de funkar skitbra. Dessutom är de billiga. Beggat alltså.. Men testa först.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Testade för nåt år sen en Trace combo me 2x10, och vad som slog mej var att den bryter igenom i en bandsituation väldigt bra som nämndes tidigare, sen är det ju .,tja Ttrace soundet, skulle helt klart kunna tänka mej en sån kombo för små-giggs.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

bootsy skrev:Trace är kraftigt baissat just nu. Absolut köpläge om man gillar ljudet. Hade en preamp en gång i forntiden (GP-12?) som jag tyckte lät bra, men sen över tio år är det mest rör i mina förstärkare.

Tror också som ovanstående att det är högtalarlådorna som gör att Trace har dåligt rykte - pappigt och torrt ljud. Spelat på hyrda/lånade Tracelådor flera gånger och de är verkligen ej kul...
Har en sån liggande jag på hyllan, pream GP 12, låter bra, men inte så kul direkt, de har sitt sound, funkar i vissa lägen.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Med en bra Trace Elliot-rigg kommer man hur långt som helst. Deras combos har dock aldrig fallit mig i smaken.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Jag har för mig att Trace bytt ägare ett antal gånger, och med det så har kvalitén på grejerna skiftat kraftigt också. Det finns nog både bra och mindre bra grejer från dem ute på marknaden beroende på vilken era de kommer från...vet inte hur de nya grejerna står sig dock. Undrar just om inte de som drog igång Ashdown var gamla avhoppare från Trace för övrigt?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jo det stämmer Ralf.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Trace Elliot som Mark King brukade använda (tror fortfarande gör, förutom Ashdown) lät bra som fan. Funkar det för honom, borde det funka för andra med, beroende på musikstil såklart.

Men, som jag sagt tidigare i nån annan tråd, det finns basister som alltid har bra ljud även när de lånat en billig rig: Vad kan det bero på? Tror inte heller det finns dåliga prylar idag. Själv får jag min sound ur vilken förstärakare som helst, mer eller mindre, men jag fiksar det.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Den trace-topp som jag testat tyckte jag inte om.. en vh500 eller vafan den hette

och tung som fan!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+
Inlägg: 1016
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 22:43
Ort: Hägersten

Inlägg av rokker »

jag har en Trace V6 och en fyrtolva. Funkar fin fint förutom att det är så tungt att rodda runt. Funderar på en mindre låda att kompletera med när jag inte får trummisen att bära =) Grymt bra topp är det iaf, väldigt enkel eq osv och otroligt mycket rokknroll.
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Hade en Trace 4x10-combo från -95 till -01. Funkade jättebra. Bytte sen till en HD350 med 4x10-låda. Den låter mkt bättre, på alla sätt.
Kan det vara min gamla Trace du är spekulant på? Den hade Holmbergcase. Sålde den till Gbg, men köparen hade den ute på annons ganska kort tid efter.

/Cee


Bild
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Klopper skrev:Köpte en TE GP11 preamp c:a 1980. Kommer inte ihåg exakt. Det var i alla fall en av de första som såldes i Sverige.
Har den fortfarande kvar och tänker inte ens under hot om fysiskt våld göra mig av med den.
En slitstark rackare som jag kan få ut de ljud jag vill ha ur den.
Ett tips....
Lyssna på så många stärkare/högtalare du kan, skaffa det du gillar och skit sedan i vad resten av världen säger. :D
TE är sanning för mig och lögn för andra.

Rätt, har själv en sjukt bra Trace Elliott AH400 SMX GP12. Låt bli lådorna, för färgade och det är faktiskt lådorna som står för soundet man förknippar med Trace. Stärkaren är relativt ofärgad och funkar bra här i shoppen som på Gig och turné. Väger iofs 18 kg men rejäla trafos väger mycket...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har spelat på en 15" combo från 80-talet som lät förvånansvärt bra.
Räckte långt i volym utan dist och hade riktigt fet bas.
Har å andra sidan spelat på en topp på typ 200-300 watt med en 4x10:a som lät förjävligt hur jag än rattade. Verkar ojämna.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

EBS Ralf skrev:Jag har för mig att Trace bytt ägare ett antal gånger, och med det så har kvalitén på grejerna skiftat kraftigt också. Det finns nog både bra och mindre bra grejer från dem ute på marknaden beroende på vilken era de kommer från...vet inte hur de nya grejerna står sig dock. Undrar just om inte de som drog igång Ashdown var gamla avhoppare från Trace för övrigt?
Stämmer, Ashdown bildades av TE-anställda när Gibson köpte upp TE cirka -98 och förstörde företaget i sedvanlig Gibsontradition (Steinberger, Tobias, Kramer, Orange, Oberheim et.c et.c).

Märket lades ner kort efteråt och återuppstod för nåt år sedan, är osäker på om Gibson fortfarande äger märket. Peavey har distributionen i USA, vet inte om de också är involverade i ägandeskapet.

Jag körde på TE ganska många år och var jävligt nöjd med hur dom skar igenom i ett metalband, dom var också otroligt tillförlitliga. Mitt ljudideal har sedan dess förändrats men jag tycker fortfarande det är bra förstärkare.
Skriv svar