Fame helrör?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Albert Rosenfield skrev:Den har dessutom sämre prestanda vad gäller uteffekt och distorsion än, säg, ett transistorslutsteg för 2000 kr.
 
 
Gees.... jag som alltid fått för mig att en rörstärkare är kraftigare än en transistor. Antar att det bara är bull att 300 rörwatt är mer än 300 transistor.
Och prestandan när det gäller distortion?
Hur menar du nu?
En transistortopp är väl näst intill omöjlig att dista snyggt, medan en rörtopp distar helfränt...
Det finns ju en anledning till att så många Förstärkartillverkare som tillverkar transistortoppar försöker göra allt för att det ska låta rör...
Och många som letar dist, de vill ha en härlig rördist i pedalform... för att de inte har råd med en rörtopp.
 
 
Men wtf... jag kan ha helt fel.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Pris och vikt är solklart till transistorförstärkarens fördel. I övrigt anser jag att exemplet gitarrförstärkare (Vox AC 30) gäller även för bas minus vikt/pris. Det är just det sköna ljudet (speciellt disten) från ex. en Orange som jag inte hört från en transistortopp. Om man sedan tycker att det är värt pengarna och slitet är ju en annan femma. Då hamnar vi i samma diskussion som den om äkta Fender kontra kopior, vintage vs nytt osv. Jag förstår precis hur du menar men jag är förmodligen alltför oerfaren för att kunna säga att en transistortopp kan låta som en bra rörtopp helt enkelt för att jag aldrig upplevt det. Däremot finns det som sagt bra transistortoppar som låter bättre än dåliga rörtoppar. Rör är inte per automatik = bra.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Pris och vikt är solklart till transistorförstärkarens fördel. I övrigt anser jag att exemplet gitarrförstärkare (Vox AC 30) gäller även för bas minus vikt/pris. Det är just det sköna ljudet (speciellt disten) från ex. en Orange som jag inte hört från en transistortopp. Om man sedan tycker att det är värt pengarna och slitet är ju en annan femma. Då hamnar vi i samma diskussion som den om äkta Fender kontra kopior, vintage vs nytt osv. Jag förstår precis hur du menar men jag är förmodligen alltför oerfaren för att kunna säga att en transistortopp kan låta som en bra rörtopp helt enkelt för att jag aldrig upplevt det. Däremot finns det som sagt bra transistortoppar som låter bättre än dåliga rörtoppar. Rör är inte per automatik = bra.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Pris och vikt är solklart till transistorförstärkarens fördel. När det då gäller tex Vox AC 30 menar du att prisskillnaden inte skulle vara så stor mellan rör och transistorkonstruktion och därför finns det ingen anledning att tillverka med transistorer? Jag pratar inte pris eller vikt. Det är just det sköna ljudet (speciellt disten) från ex. en Orange som jag inte hört från en transistortopp. Om man sedan tycker att det är värt pengarna och slitet är ju en annan femma. Då hamnar vi i samma diskussion som den om äkta Fender kontra kopior, vintage vs nytt osv.

Jag förstår precis hur du menar men jag är förmodligen alltför oerfaren för att kunna säga att en transistortopp kan låta som en bra rörtopp helt enkelt för att jag aldrig upplevt det. Däremot finns det som sagt bra transistortoppar som låter bättre än dåliga rörtoppar. Rör är inte per automatik = bra.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Själv har jag en Dean Markley K-15.
Bästa förstärkaren som finns.
Dean Markley Amplifiers.
Designed to please the discriminating ears of the world's to professionals.
Hälsar,
Anders
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Själv har jag en Dean Markley K-15
Saxat ur manualen
Designed to please the discriminating ears of the world's top professionals.
Jag skulle lägga pengarna på en DeanMarkley istället.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Själv har jag en Dean Markley K-15
Saxat ur manualen
Designed to please the discriminating ears of the world's top professionals.
Jag skulle lägga pengarna på en DeanMarkley istället.
Hälsar,
/Wall
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

knedy skrev: Transistorförstärkare kan ha flera tusen watt men på något sätt tycker jag ändå rör tränger bättre genom ljudbilden.
Hehe, jag tycker precis tvärtom. :shock: Tycker att det är mer attack i transistorstärk, har ofta tyckt att rörstärkare är lite luddiga(eller mjukare), de gånger jag har lirat på dem live.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

knedy skrev: Transistorförstärkare kan ha flera tusen watt men på något sätt tycker jag ändå rör tränger bättre genom ljudbilden.
Hehe, tycker precis tvärtom! :shock: Tycker att transistorstärkare har bättre attack, svarar snabbare, och på så sätt tränger i genom ljudbilden bättre. Tycker att det blir så luddigt(eller varmt ljud som vissa menar) med rör.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Bugg!!! Jag ser inte mina egna poster, därav dubbelposten, fast med olika formuleringar....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehe... testa en Sunn 300T m en Mesa 2x15... det är inte luddigt någonstans.... Hårigt skulle man kunna beskriva det som, dvs aggro, vulgärt.. men lååångt ifrån luddigt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Buggigt värre. .Min trippelpost innehåller 2 identiska och ett tredje med ytterligare skrift således gällande.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

BP: Hehe, jag får väl göra ett besök då!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tycker jag absolut martin!

Men även om det låter hårigt så behöver det ju inte låta bra i allas öron.
Själv tycker jag det låter FÖR aggro.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Albert Rosenfield skrev:Vad gäller gitarrförstärkare kan det kanske (eller kanske inte) vara billigast och enklast att använda rör.
Det är aldrig varken billigare eller enklare att bygga med rör.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag tycker ju iofs att transistortoppar generellt tränger igenom ljudbilden mer. Men det är inte det jag är efter, jag vill att basen ska ligga bra i ljudbilden och inte särskilja sig som om den inte hör dit. Det känns lätt som om basen ligger "vid sidan" av det andra i ljudbilden och det var verkligen anledningen till att jag bytte till rör. Jag skulle vilja beskriva det så här egentligen: rör smälter in bättre i ljudbilden men är samtidigt inte för den delen anonymt.

däremot skulle jag aldrig få för mig att spela reggae med rörtopp.. för där vill iallafall jag ha den definitionen som de flesta transistoroppar ger. inte för att det skulle låta dåligt med rörtopp, tvärtom...
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Att olika förstärkare låter (eller åtminstone kan låta) olika är det ingen tvekan om - det beror bland annat på hur tonkontrollerna är konstruerade, vilka delar av förstärkaren som överstyrs först osv. Det finns däremot inget som säger att inte en transistoriserad variant kan låta exakt likadant som en med rör - det finns helt enkelt inga unika, mystiska egenskaper hos dessa små system av elektroder i evakuerade glaskolvar. Vad som sen är "bra" är ju, som diskussionen ovan visar, endast en fråga om smak.

Talet om "rörwatt" har jag aldrig riktigt förstått. Om en viss rörförstärkare låter betydligt mer än en viss transistorförstärkare vid samma uteffekt uppmätt enligt en viss metod, måste det ju innebära att utsignalerna från de båda förstärkarna skiljer sig åt, och då blir effektjämförelsen ganska ointressant. En transistorförstärkare med en distpedal och +10dB vid 500 Hz skär alldeles säkert igenom mer än samma förstärkare med rent ljud...

Med prestanda vad gäller distorsion menade jag låg distorsion. Distorsion skall uppstå när man vill det, annars inte.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag börjar tro att Albert heter nå´t annat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

blackparkas skrev:Jag börjar tro att Albert heter nå´t annat.
Javisst... det är en påhittad figur, jag trodde det var uppenbart. Men man kanske inte bör välja nick som kan tolkas som riktiga namn. Blackparkas heter i allafall inte blackparkas, tror jag :-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Albert Rosenfield skrev:
blackparkas skrev:Jag börjar tro att Albert heter nå´t annat.
Javisst... det är en påhittad figur, jag trodde det var uppenbart. Men man kanske inte bör välja nick som kan tolkas som riktiga namn. Blackparkas heter i allafall inte blackparkas, tror jag :-)
Jojo... men jag tänkte på något helt annat. Skit samma.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Albert Rosenfield skrev:
blackparkas skrev:Jag börjar tro att Albert heter nå´t annat.
Javisst... det är en påhittad figur, jag trodde det var uppenbart. Men man kanske inte bör välja nick som kan tolkas som riktiga namn. Blackparkas heter i allafall inte blackparkas, tror jag :-)
Nä BP är väl Robert Lind från Kramfors eller........ :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:
Albert Rosenfield skrev:
blackparkas skrev:Jag börjar tro att Albert heter nå´t annat.
Javisst... det är en påhittad figur, jag trodde det var uppenbart. Men man kanske inte bör välja nick som kan tolkas som riktiga namn. Blackparkas heter i allafall inte blackparkas, tror jag :-)
Nä BP är väl Robert Lind från Kramfors eller........ :wink:
Skumt. har precis fått mail från en Robert Lindell..... mysko...
Varför just Robert Lind?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev:
Klopper skrev:
Albert Rosenfield skrev:
blackparkas skrev:Jag börjar tro att Albert heter nå´t annat.
Javisst... det är en påhittad figur, jag trodde det var uppenbart. Men man kanske inte bör välja nick som kan tolkas som riktiga namn. Blackparkas heter i allafall inte blackparkas, tror jag :-)
Nä BP är väl Robert Lind från Kramfors eller........ :wink:
Skumt. har precis fått mail från en Robert Lindell..... mysko...
Varför just Robert Lind?
En klassiker med Hasse & Tage.
Tror inte på gud utan Robert Lind i Kramfors.
Det fanns tydligen ingen RL när sketchen skrevs, hur det är nu vet jag inte. Men jag skulle inte bli förvånad det är ändrade förhållanden nu! :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Det finns väl en rätt känd bedragare från Kramfors som lurar folk på musikprylar och stålar? Brukar annonsera på vendolin och blocket nu och då. Kommer bara inte ihåg namnet. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Albert Rosenfield skrev:Att olika förstärkare låter (eller åtminstone kan låta) olika är det ingen tvekan om - det beror bland annat på hur tonkontrollerna är konstruerade, vilka delar av förstärkaren som överstyrs först osv. Det finns däremot inget som säger att inte en transistoriserad variant kan låta exakt likadant som en med rör - det finns helt enkelt inga unika, mystiska egenskaper hos dessa små system av elektroder i evakuerade glaskolvar. Vad som sen är "bra" är ju, som diskussionen ovan visar, endast en fråga om smak.

Talet om "rörwatt" har jag aldrig riktigt förstått. Om en viss rörförstärkare låter betydligt mer än en viss transistorförstärkare vid samma uteffekt uppmätt enligt en viss metod, måste det ju innebära att utsignalerna från de båda förstärkarna skiljer sig åt, och då blir effektjämförelsen ganska ointressant. En transistorförstärkare med en distpedal och +10dB vid 500 Hz skär alldeles säkert igenom mer än samma förstärkare med rent ljud...

Med prestanda vad gäller distorsion menade jag låg distorsion. Distorsion skall uppstå när man vill det, annars inte.
Överföringsfunktionen för rör är väldigt annorlunda mot den för transistorer. Det mänskliga örat har mycket lättare att fördra rördistorsion. Du kan aldrig få bipolära transistorer att bete sig som rör.
För många basar är inte nog
Skriv svar