Combostärkare som går ner och klarar lägsta E 40 Hz?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag kan inte påminna mig att särskilt många av de man snackat med har haft med egna stärkare när det handlar om större turnéer.
Och har de haft egna stärkare så finns det förmodligen någon som ser till att de funkar i det land man befinner sig i.

Dessutom så funkar väl en topp som är köpt för svenska marknaden i princip i hela Europa.
Englands skillnad i spänning är så minimal så det ska inte vara något problem.


Sluta jiddra om materialsport och annat trams.
Om du lämnat testande bakom dig för länge sedan borde det väl innebära att du hittat hem, eller gav du upp?
Ena sekunden snackar du om gamla vintageprylar som håller än idag och sedan snackar du om ny teknik.
Vad är det du vill åt egentligen?

Dereborns tips om Walkabouten dissade du ju vill jag minnas, men det är väl det bästa tipset du fått hittills, dels för att det är en bra stärkare och dels för att den som tipsade om den har stor erfarenhet av den.


Skulle jag vara du skulle jag testa en GK MB Fusion eller icke Fusion, vilket som, med en bra lätt 1x15.
Du kan googla specar själv, det har jag inte tid med.

Återigen, du måste testa.
Jag skiter i om du inte har tid, lust eller råd, ingen kan säga vad du ska ha eftersom alla har olika uppfattning om vad som är rätt ljud.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Om jag har fattat det rätt så är du en frilansare som turnerar runt om i världen. Du vill ha en liten kombo som har väldigt snäva specar, både ljudmässigt och att den ska klarar 110-240 Volt. Du är ovillig att testa dig fram eftersom du varken har råd, tid eller lust till detta. Den ska vara billig.

Om man bortser från alla tidigare förslag i tråden, eftersom det tydligen bara är dravel, om det skulle dyka upp ett förslag som passar dina snäva specar, skulle du köpa den otestad då?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Cuba skrev:Om jag har fattat det rätt så är du en frilansare som turnerar runt om i världen. Du vill ha en liten kombo som har väldigt snäva specar, både ljudmässigt och att den ska klarar 110-240 Volt. Du är ovillig att testa dig fram eftersom du varken har råd, tid eller lust till detta. Den ska vara billig.

Om man bortser från alla tidigare förslag i tråden, eftersom det tydligen bara är dravel, om det skulle dyka upp ett förslag som passar dina snäva specar, skulle du köpa den otestad då?
:tummenupp:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

blackparkas skrev:Dereborns tips om Walkabouten dissade du ju vill jag minnas
Hånken skrev:Dom där MESA Walkabout scout, är ju ett steg i rätt riktning..
Hånken skrev: Däremot är dessa Mesa Boogie Scout Walkbaout "rätt tänkt" och ett steg i rätt riktning. De kanske inte hade gått att göra får 20 år sedan? Eller hur?
Jag hjälper dig att minnas eftersom du inte orkar citera själv, ett par sidor tillbaks. Jag har inte dissat ngt vad jag kan minnas. Speciellt inte Walkabouten. Jag dissar inget som jag inte har provat. Mark Bass har jag provat. Vet fortfarande inte var någonstans jag kan prova en Walkabout. I Sverige. Får vänta tills man är på turné i Tyskland om några år....
blackparkas skrev:
Skulle jag vara du skulle jag testa en GK MB Fusion eller icke Fusion, vilket som, med en bra lätt 1x15. Du kan googla specar själv, det har jag inte tid med.
Tack för tipset.
blackparkas skrev: Återigen, du måste testa.
Jag skiter i om du inte har tid, lust eller råd, ingen kan säga vad du ska ha eftersom alla har olika uppfattning om vad som är rätt ljud.
Och vitsen med detta forumet skulle då vara ... ?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Det jag ville ha reda på har redan Alexander, och EACDG redan berört i viss mån. Detta med att "skall det vara så svårt?".

Min liknelse vid gamla gitarrförstärkare och gitarrer (t o m, men det är en annan tråd) att det verkar liksom vara huggit i sten, att själva vanliga gitarrer och gitarrförstärkare är färdigutvecklade på något sätt vad beträffande ideal ljud. Alla Boutiqestärkare som finns - och nya förstärkare också - är mer eller mindre en variant på gamla beprövade koncept. Finns liksom inget "nytt" ljud eller teknologi som ersätter de gamla. Modelling koncepten är bara till för att försöka få det att låta som de gamla fender twin och marshall förstärkarna. Med mer eller mindre lyckat resultat.

Men med basstärkare, PA, och t o m basar, verkar det inte stå lika still. Tack och lov kanske. Där händer utveckling hela tiden, p g a någonting. Någon sade här att man provar och byter ut och håller på tills man är nöjd, eller "aldrig nöjd, gräset är grönare". Det måste bero på att idag är ingen nöjd, annars hade marknaden där också stannat vid 60-tals stärkarna och 4-strängade basar med flatspunna strängar. Steinberger kom med basar. Det var där - basarna - de främst lade krutet på och behövdes förbättras, SEN kom gurorna. Nåväl det är en helt annan tråd.

Men det finns lite mer - och onödigt - överflöd av alla dessa "ME TOO" tillverkarna som vill göra en redan mättad marknad - BASCOMBOS - full med mumbo-jumbos, och i det segment är det ... väldigt "trång och befolkat" så att säga. Det finns för många likadana att prova emellan och alla "låter ju bra" på sitt sätt. De tror - naturligtvis - att varje gång de släpper något, så är det nydanande, och innehåller det och det för att få det att låta bättre, men i slutänden är det väldigt lite som skiljer dem, från det andra märket. Låt vara att Mark Bass kan man inte ändra voltage på. ... :wink:

Om det hade kommit fram någon "klassiker" på combo sidan likt AMPEG på stack-sidan, eller liknande på gitarrsidan som fortfarande håller så hade det varit lämpligt. Naturligtvis, kan man ju inte bedöma EBS, MarkBass, eller Walkabout som klassiker förrän det har gått några år, (eller ett decennium) och det bevisats att det som kommer efteråt INTE slår dem på fingrarna alls. Att det "gamla" ljudet duger fortfarande åt basister. Det är det jag saknar inom basvärlden - speciellt combos - idag, som tydligen förekommer oftare i gitarrvärlden, konstigt nog.

Gitarrvärlden är ju känsligare för pedaler och effekter, och nymoderniteter som nedstämt och megadist, men jag tycker att elbas berörs mindre av sådana tillfälliga modenyck, dvs en bas skall alltid "låta" bas så att säga. Det är mindre svängningar i vilket basljud som är på modet för tillfället.

Man kan ju hoppas på att Walkabout blir denna klassiker? Då kanske de kommer med varianter på temat, billigare.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Cuba skrev:Om jag har fattat det rätt så är du en frilansare som turnerar runt om i världen. Du vill ha en liten kombo som har väldigt snäva specar, både ljudmässigt och att den ska klarar 110-240 Volt. Du är ovillig att testa dig fram eftersom du varken har råd, tid eller lust till detta. Den ska vara billig.

Om man bortser från alla tidigare förslag i tråden, eftersom det tydligen bara är dravel, om det skulle dyka upp ett förslag som passar dina snäva specar, skulle du köpa den otestad då?
Vilka var mina snäva specar ? ... att det bara skulle klara av 40-41 Hz? DET kallar jag snäva specar.

Jag är inte ovillig att testa. Jag är ovillig att åka runt 62 mil för att behöva testa. I min stads musikaffärer finns bara Line6, GK och EBS. Jo, en och annan Mark Bass har varit inne och vänt. Ni förutsätter att alla på forumet bor i Stockholm tydligen... :lol: Eller utanför Thomanns lager i Tyskland.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Vi kan ju titta på andra tråden "hur nöjd är du med dina prylar..."

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14260&highlight=

Där folk har svurit att "den och den kommer de aldrig att byta bort.." och sedan ändrar sig ju längre pollen går. "De var nöjda... men hur länge?". Jag personligen vill vara nöjd längre.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nu har du ju begränsat dig till en kombo, så HELT nöjd lär du aldrig kunna bli.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Hånken skrev:
EADGC skrev:Ja och detta leder in på följande grundläggande fråga: Om man bortser från utseendet, hur stort existensberättigande har dedikerade basförstärkare egentligen idag? Erforderlig filtrering, ev kompression m m fixar man lätt med generiska kanalstrippar eller digitaleffektburkar. Högtalare, företrädesvis aktiva flervägare, hämtas ur studiomonitor- och/eller PA-sortimenten, beroende på behov av SPL, undre gränsfrekvens och spridningsegenskaper. Det går förstås också lätt att bygga något modulärt (subben tas med vid behov). Billigt blir det eftersom tillverkningsvolymerna är så mycket större i denna nisch.... Korrekta och utförliga specar är vanligt förekommande. Som en bonus blir utrustningen också mer universellt användbar.
Alltså här är du ju ändå, exakt inne på det jag ville med första tråden, och grundläggande frågeställningen, dvs att "skall det vara så svårt?"
Säg så här då: Alla tekniska pusselbitar för att bygga det du efterfrågar (vad det nu är egentligen; vi har ju inte definierat saken stringent ännu) finns redan. Det är dock inte säkert att någon tillverkare har valt, eller kommer att välja i närtid, att kombinera bitarna i precis önskad blandning. Allt handlar om marknadens storlek och konsumenternas betalningsvilja.

Bäst rustade att idag bygga en state-of-the-art lättviktscombo med låg gränsfrekvens, hög ljudtryckskapacitet och förhållandevis lågt pris är antagligen några av de stora drakarna i PA-branschen. Ville de, skulle de -- om vi tittar på rena prestanda -- kunna blåsa (nästan) samtliga basförstärkartillverkare av banan. Sannolikt kommer detta inte att ske, eftersom deras kärnverksamhet -- i JBL:s fall PA, bilstereo, Hi-Fi och PC högtalare -- är så mycket mer lukrativ. (Som bekant brukade JBL sälja element till MI-branschen (D/E/K 130/140 och andra klassiker), men denna verksamhet har de lagt ned.) Mainstreambasförstärkartillverkarna lever gott på att sälja (idémässigt) 40 år gamla konstruktioner om och om igen. Återstår gör nisch-/boutiquetillverkarna. Flera har säkert kompetensen att lösa de tekniska problemen, men de skulle inte kunna matcha ditt förmodade priskrav, åtminstone inte i dagsläget. Som du ju har påpekat ritas faktiskt kartan sakta men säkert om, så inom 10 år finns kanske supercombon i handeln till budgetpriser.

Som framgått av tråden finns emellertid färska produkter som kanske är tillräckligt bra? Visst, ingen av dem är något superduper processorstyrt aktivt delat miniatyr-PA med hästsparksservosubbar, men någon/några kanske når över acceptanströskeln utan att spränga budgeten? Även om lokala musikhandlarens sortiment är begränsat, kanske de har t ex en JBL EON topp och en Genelec sub som du kan labba med i referenssyfte? Jag tror inte vi kommer så mycket längre i tråden nu, utan en testrunda med åtföljande rapport från din sida. Precisera också gärna gränsen vad gäller storlek, vikt och pris, så kanske vi kan återsamlas om några veckor.

Lycka till i jakten!

Edit:

Thomann har väl en generös prova hemma-policy? I affärsidén med postorderförsäljning av instrument ingår ju att man måste ta höjd för returer, så seriösa spekulanter skall inte ha dåligt samvete om produkterna inte lever upp till förväntningarna och måste skickas tillbaka.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hånken skrev:
Och vitsen med detta forumet skulle då vara ... ?

Vitsen är att man kan få en spark i rätt riktning, men att bli helt hundra utan att testa har jag svårt att tro.

Men vill du köpa på specar och lita blint på vad någon annan - som kanske också bara läst specar, säger, så varsågod.

Jag har svårt att förstå hur du kan tro att någon annans upplevelser ska stämma 100% med dina egna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Hånken skrev: Jag bara tycker att det verkar lite lönlöst att ha 5-strängad bas, med lågt B, när ingen hör den låga strängen i alla fall, varken musikerna, basisten eller publiken. Och det är få lokaler man spelar i där just den grundtonen får fritt spelrum och kan höras ordentligt 20 meter bak i lokalen. Hangarer, kyrkor, o s v. det är inte ofta man spelar där... speciellt inte med 5 str bas. :wink:
(En sista kommentar från min sida på ett tag:)

Ett stort rum är inget krav för återgivning av B-strängens grundton. Man kan lyssna på 30 Hz i badrummet om man så önskar. Tonen hamnar då under den lägsta axialmoden (resonansfrekvensen), ett frekvensområde som inom rumsakustiken ibland kallas pressure zone. Låter gör det -- och det är inte tyst inne i högtalarlådan heller ;) Problem med smårum (som kontrollrum) härrör från i basregistret glest fördelade och lågt dämpade resonanser samt utsläckningar och peakar p g a interferens. Ämnet är stort och jag hinner inte utveckla saken närmare nu.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17242
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hånken skrev:
BBQV skrev:Man kan använda teknologi för att få till "det perfekta ljudet", men blir det "bättre"? I många sammanhang låter det "fel" med "bättre" ljud.
Din defintion lämnar för mycket över till tolkning.
Nej, bra ljud är - per definition - bättre. Det är ju klart som korvspad att de tidigaste transistorstärkarna lät sämre, både på bas och elgitarr. Det visade sig att rörljud var det som man ville ha, även om det var sämre rent tekniskt. Om det nu är distortion och de rent tekniska specarna som definierar bra ljud. Så jag fattar inte riktigt vad du menar. Det är klart att låter det rätt så är det bra ljud. Ett munspel i en green bullet mick låter helträtt, och den hade ju tekniska specar så att man blev röd i huvet. Frekvensgång härifrån till näsan... och brus och signalförhållande som var skrattretande. Etc etc. Finns säkert fler exempel.

Sedan skall vi inte gå in på, att när man ställer in gitarr/bas ljud så kanske det låter hemskt, när basen spelar helt själv och solo, men tillsammans med trummor, och allt annat inblandat blir det helt enkelt "rätt". Som tidigare nämndes med baskagge som skall vara fläskig, så får inte basen OCKSÅ vara fläskig för då ligger de i vägen för varandra och bara muddrar och löddrar och grumlar i källaren. Och så vidare och så vidare. Finns otaliga variationer och exempel.

Är lokalen helkass akustiskt, kan man stånga sig blodig med teknologi eller EQ och PA. Då låter det fel hur man än har "bra" ljud.
Jag förstår vad du menar. Min tanke var att raljera lite över just definitionerna. Det blir gärna väldigt subjektivt när man beskriver ljud.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Om det kan vara till någon hjälp har jag - faktiskt - provat:

Bild

Och min tråd startades med rubriken innehållandes Combo, vilket torde tala om begränsningarna för diskussionen, eller vilket format jag var ute efter, eller hur?

Jag tycker att combotillverkarna ISTÄLLET för att släppa ännu en 115, 112, eller 110 med 1000W switchat d-klass slutsteg borde titta istället på ALTERNATIVA metoder än högtalare för att flytta luft i det lägsta registret. Till exempel FeOnic som utnyttjar en teknik som kallas för Magnetostrictive.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetostrictive

Det är det jag ville FRÅGA och UNDRA över, i den här tråden, att om man vill att de lägsta frekvenserna också skall höras, lika mycket som de övriga, så kanske man måste se sig om efter alternativa "luftflyttare" än själva högtalaren? Förutsatt att man vill behålla det, lätt och behändigt, och speciellt billigt.

Har man gott om plats, pengar, och två roddare, och backlinetekniker som några tycks tro här (kan man hyra dessa och låta de ingå i rutavdraget?) så är ju det inga problem, då kan man ha sina 810 system och 2x15.

Neodynium högtalare har ju - de facto - låtit både vikten gå ner, samt att switchade slutsteg har blivit både mindre lättare och billigare. Jag bara undrade vad - liksom - NÄSTA STEG måste bli i Combovärlden?

Och vad JAG tycker att det borde bli, och undrar varför det inte finns ännu. Tekniken, utvecklingen är ju redan där som vissa sade att PA tillverkarna redan är (EON av JBL etc). Eftersom det är ju inte så svårt...de väntar väl och drar ut de sista pengarna ifrån oss, så vi slänger det vi precis har köpt när nästa hype kommer.

Titta innan ni svarar på den där tråden "är du nöjd med dina prylar..." hur många som har ändrat sig nu, som svarade i början, som i slutet av tråden har ändrat sig och trådskaparen erkänner motvilligt att "man är nöjd, men hur länge, till sist börjar man tröttna eller hitta småfel, som man bara tänker att : Jo, allt är bra men om det bara hade ..." dvs mycket vill ha mer, och man letar alltid efter det där sista. Det är princip det jag vill slippa göra, numera.
dereborn

Inlägg av dereborn »

EADGC skrev:...Jag tror inte vi kommer så mycket längre i tråden nu, utan en testrunda med åtföljande rapport från din sida. ...
Inga specar = inget testande.
Det har ju Hånken klargjort. Han vill inte testa, han vill läsa och köpa.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hånken skrev:...
Har man gott om plats, pengar, och två roddare, och backlinetekniker som några tycks tro här (kan man hyra dessa och låta de ingå i rutavdraget?)...
Sluta göra dej lustig över mitt inlägg.

Du refererade till "världsturné" - och jag har då aldrig hört talas om nån världsturné utan backlinetekniker.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Detta påminner om alla gånger man gått fram till en ljudtekniker på livegig och bett honom göra nåt åt ljudet då det låter förjävligt.

Inte bara EN gång har denne då pekat på mätare och filter och svarat;
Nä, allt är rätt. Ser du inte det?

Men säger specarna att det låter bra så gör det väl det.



:roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Specar är väl bra om man kan lita på dom OCH man vet själv vad som är viktigt.
Nåt som nästa aldrig specas är termisk kompression dvs hur många db man tappar när högtalarspolarna värms upp. Skulle inte tro att så många lådor ger samma ljudtryck varma som kalla , dessutom så ändras filterfrekvenser med temperatur. Så det gäller att veta vad man är ute efter och varför. Sen tror jag personligen att anledningen till att det satsas "lite" R&D på baskombos är att marknaden är för liten och har låg lönsamhet... . Personligen så anser jag dessutom att et basljud med för mycket grundton inte är musikaliskt relevant men det är ju bara jag , en gammal konservativ gubbe !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Med korrekta och ärliga specar från tillverkarna skulle Hånken (med flera) slippa att testa en massa produkter som inte är i närheten av att leverera det man söker.

Det är knappast raketforskning att mäta upp känslighet, ljudtryck och tonkurva (i halv-pi-miljö) för elbashögtalare...
Distorsion, fas- och utklingningsförlopp är svårare (och kanske mindre efterfrågat av användare) men inte SÅÅÅ svårt.
Till och med den inte så faktaorienterade tidningen Hifi&Musik har ju sådana mätningar på högtalare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:Detta påminner om alla gånger man gått fram till en ljudtekniker på livegig och bett honom göra nåt åt ljudet då det låter förjävligt.

Inte bara EN gång har denne då pekat på mätare och filter och svarat;
Nä, allt är rätt. Ser du inte det?

Men säger specarna att det låter bra så gör det väl det.



:roll:
:tummenupp:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Alexander skrev:Med korrekta och ärliga specar från tillverkarna skulle Hånken (med flera) slippa att testa en massa produkter...
Ja, och tänk så skönt att slippa bli överraskad av att nåt som egentligen inte är "bra" låter kanon! Finns ju hur många exempel som helst på saker som egentligen är "fel", eller produkter och sounds som uppstått ur något som varit trasigt.

Speca det om ni kan.
Senast redigerad av dereborn den ons 07 sep 2011, 10:20, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Får en idé här....

- man kanske skulle kunna eliminera spelandet och lyssnandet HELT?

Om man bildar en mailing-grupp där alla får speca sitt sound, sina skills (toner per sekund, anslagshårdhet etc) och beskriva sin look. Inga bilder, dom kan ju vara photoshoppade och alltså inte up to specs.

Sen börjar man med det "musikaliska".
Låtskrivaren specar upp låten (bpm, groove etc.) OBS vid ev. shufflegroove måste "brantheten" i triolerna specas MYCKET noggrant!, sen får alla inblandade noggrant speca upp sitt sound och sin musikaliska del i arret.
Till sist har man kanske fått ihop vad som kan specas som en "bra låt".

Nu kan man skicka låt-specen till en studio med bra specar (skit i hur den låter, se bara till att få frekvensdiagram, akustikritningar, gearlists - självklart med separata specar på varje enhet - etc), och be teknikern och producenten skriva varsin detaljerad spec på hur dom skulle ta sej an låten - och framförallt hur den skulle se ut (inte låta) i färdigt skick!

Om man nu har träffat rätt i producent- och teknikervalet kan man leta upp en mastringsstudio med RIKTIGT feta specar, och låta dom skriva ner vad dom skulle göra med låten. Viktigt att få noggranna beskrivningar av alla inställningar etc och hur dessa teoretiskt skulle påverka mixen. Inget flummande med beskrivningar som "fett" eller "varmt", tack!

Så sitter man då där med en spec på en hit! Nu gäller bara att få den uppläst i "vetenskapsradion forum" i P1 - sen är saken klar!

Lyckas man med detta kan man börja skissa på stageplots, PA-specar, riders o andra dokument som man kan skicka runt till olika fastighetsägare som lyckats uppfylla akustik- och bekvämlighetsspecarna på konsertlokaler.

Ingen dum idé - i teorin.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Nu har jag gett upp !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Jaaaaa... varför inte sluta med specar öht!

Vi skiter i priset också, när vi ändå är igång. Det är ändå ingen som kan avgöra om det var prisvärt eller inte. Pris är också en spec. Jag skall säga upp mig ifrån mitt jobb, och åka land och rike runt, och bara prova varenda basförstärkare jag kommer över. Och beställa hem på öppet köp ifrån tysken, och packa upp och packa ner och skicka tillbaks, och hålla på så. 8 timmar om dagen. Gärna 27 timmar om dygnet om jag kan klämma in det. Och sedan när jag är färdig, så får man börja om för då har det gått så lång tid, att de har kommit nya modeller och märken på marknaden, och så håller man på... heltidsysselsättning. Det ÄR mitt liv. Samt att bara stämma basgitarrer. Spela skiter jag i. Bara det är välstämt....440 HZ !?!? 045 set? High tension, Low tension, Long Scale, short sclae.... Ähh, varför speca det? Ingen fattar ändå och ingen hör ändå...

[SARCASM ALERT] :!:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

dereborn skrev:Så sitter man då där med en spec på en hit
Jodå, och det finns och har använts till ganska stor framgång av andra, av inte bara Bill Drummond. Vill minnas att BWO körde ur denna bok ett tag.

http://www.amazon.co.uk/Manual-How-Have ... 1899858652

Bild
Skriv svar